כאב ראש פיננסי ושמו דרבי תל-אביבי

הפועל ת"א תרוויח מהאירוח של מכבי מקסימום 100 אלף שקל; כשמכבי תארח, השורה הכספית התחתונה שלה תהיה בערך אפס

הדרבי התל אביבי הוא המשחק הכי אטרקטיבי בכדורגל הישראלי. יש לכך קבלות. כמות הצופים בדרבים מאז ומעולם, ביחס לקיבולת של המגרשים בהם הם שוחקו - היא הכי קרובה שיש בליגה העליונה לתפוסה מלאה. בבלומפילד לא נכחו מעולם פחות מ-7,000 צופים במשחק דרבי בליגה, ובעבר שימש הדרבי כפלטפורמה פיננסית לקבוצות שאירחו אותו.

מתברר כי השנים שעברו, האוכלוסייה שגדלה, וכמוה כמות האוהדים השרופים - דווקא הפכה את הדרבי לכאב ראש פיננסי לא קטן. באופן פרדוקסלי, קשה לזכור מתי לאחרונה לא התמלא בלומפילד במשחק דרבי (גם המשחק השבוע אותו תארח הפועל ת"א, וינעל את העונה הסדירה בליגת העל - סולד-אאוט כבר מהשבוע שעבר), ועדיין, להרוויח בו כסף זה כמעט בלתי אפשרי.

בבלומפילד נכנסים כיום 14,500 צופים. שינויי המבנה והצבת הכיסאות צמצמו את הקיבולת. אם עד שנות ה-90 היו יכולים להיכנס לבלומפילד 20 אלף צופים, הלכה הקיבולת וצומצמה כדי להתאים את המגרש לרוח התקופה. לעומת זאת גדלה במקביל ההתחייבות של האוהדים להגיע במשך עונה שלמה באמצעות רכישת מנויים. מכבי ת"א מכרה העונה 11 אלף מנויים, גם כדי להשאיר 2,500 מקומות ביציעי 4-5 למשחקים גדולים, בפרט דרבי, וגם כי היא חייבת להשאיר הזמנות או כרטיסי חייל בהישג יד. גם הבאזז של הבאת איתי שכטר, כמו גם החתמת רן בן שמעון, עשתה את שלה בצד השני. הפועל ת"א שברה השנה את שיא המנויים של עונת ליגת האלופות ומכרה 9,500 מנויים, מה שהביא לשיא כל הזמנים בהכנסה ממכירת מנויים: למעלה מ-10 מיליון שקל.

כל זה משאיר לשתי הקבוצות מעט מאוד כרטיסים למכירה. במכבי ת"א מוציאים כ-3,000 כרטיסים למכירה בלבד לדרבי, בהפועל ת"א כ-4,000. ההכנסה של מכבי ממכירת כרטיסים לדרבי היא פחות מ-300 אלף שקל, של הפועל פחות מ-400 אלף. סתם לשם המחשה, נכנסו העונה למשחק בין בית"ר ירושלים להפועל ת"א בטדי המחודש 32 אלף צופים, שהכניסו לקופת האגודה למעלה מ-1.5 מיליון שקל.

כמה רווח נשאר להפועל ת"א מהדרבי? דרישות המשטרה למשחק מחר (ב') הן 350 מאבטחים ו-200 שוטרים. כל מאבטח עולה 400 שקלים וכל שוטר 450 שקל. בסך הכל מדובר בהוצאות אבטחה בסיסיות של 230 אלף שקל. לכך צריך להוסיף 4,000 שקל למנהל אירוע, כ-20 אלף שקל להשכרת מחסומים שונים מסביב לבלומפילד (כולל חציצה בגן דוידוף) והשכרת חניות לאח"מים, והנה אנחנו ב-255 אלף שקל. להפועל ומכבי אין שקל הכנסה מהמזנונים בבלומפילד (שמתחלקת בין הזכיין וחברת היכלי הספורט), כך שהרווח הנקי של הפועל מאירוח הדרבי מחר ינוע סביב ה-100 אלף שקל, אם בכלל. מכבי, אם תנצח מחר - תארח גם היא דרבי כבר בשבוע הבא במחזור הפתיחה של הפלייאוף - ולאור ההוצאות והעובדה שהיא מוכרת פחות כרטיסים - לא תרוויח אפילו את הסכום הפעוט הזה.

כמובן שאפשר לטעון כי מכירת המנויים מכניסה למשחק הזה בממוצע כ-600 אלף שקל, אבל תזרימית אין לסכומים האלה שום משמעות. מכירת מנויים מסייעת לקבוצות בתזרים ראשוני לחודשי הקיץ, ואין לה שום השפעה על משחק באמצע מארס.