דודו זקן הנחה את הבנקים להיערך ל-FATCA

הבנקים צריכים להיערך ליישום החוק באמצעות מיפוי הלקוחות האמריקאים שלהם והחתמתם על טפסים מתאימים

בנק ישראל לא מחכה להסכם בין הרשויות בישראל לארה"ב בנוגע להחלפת מידע בנושא מס. היום (א') הודיע המפקח על הבנקים, דודו זקן, כי הוא מורה לבנקים להיערך ליישום הוראות ה-FATCA של ממשלת ארה"ב.

נזכיר כי לפי כללי ה-FATCA שאושרו לפני 4 שנים ושצפויים להיכנס לתוקף ביולי הקרוב, נדרש כל מוסד פיננסי בעולם לדווח לרשויות האמריקאיות על לקוחותיו האמריקאים, ובמידת הצורך לעשות ניכוי במקור על תשלומים המגיעים לחשבון.

הבנקים צריכים להיערך ליישום החוק באמצעות מיפוי הלקוחות האמריקאים שלהם והחתמתם על טפסים מתאימים. בנק ישראל דורש כי הבנקים יקדמו את הסוגיה באמצעות מינוי אחראי לנושא, קביעת נוהלי עבודה ותהליכי דיווח להנהלה. נוסף על כך, על הבנקים לבחון צורך בחתימה על הסכם מול הרשויות בארה"ב, וכן לקבוע נהלים להתנהלות מול לקוחות שאינם משתפים פעולה: "בפרט אפשרות לסרב להעניק שירותים בנקאיים ללקוח שאינו משתף פעולה עם יישום ההוראות", כותבים בבנק ישראל.

נציין כי מרבית, אם לא כל, הבנקים כבר נערכו מבעוד מועד ליישום ה-FATCA והחתימו את לקוחותיהם האמריקאים על טפסים מתאימים. בעקבות זאת, הבנקים הישראלים איבדו לא מעט לקוחות, שהעדיפו להוציא את הכספים ולסגור את החשבון. לפי הערכות שפורסמו ב"גלובס", יותר מ-4 מיליארד דולר הוצאו מחשבונות הבנקים בישראל.

עוד נזכיר כי לפני כשבוע פורסם ב"גלובס" שמשרד האוצר מנהל מגעים מתקדמים עם משרד האוצר האמריקאי לגיבוש הסכם שיכלול העברת מידע על חשבונות בנק של תושבי חוץ, וכי סוגיית ההסכם צפויה לעלות לדיון בקרוב בקבינט הכלכלי-חברתי של הממשלה.

הסכם שכזה צפוי להחליף את הדרישות של הממשל האמריקאי מהבנקים לדווח לו. במקום זאת יעבירו הבנקים את המידע על הלקוחות האמריקאים לרשויות בישראל, שיעבירו אותו לארה"ב. על אף שהמגעים לגיבוש הסכם שכזה מתקדמים, ההסכם עדיין אינו סופי, וכן לא ברור האם ייחתם לפני יולי הקרוב, מועד כניסת ה-FATCA לתוקף.

על כן בנק ישראל דורש להיערך ליישום ה-FATCA - בין אם יהיה הסכם בין אם לאו. "מוסד פיננסי שלא ישתף פעולה עם הרשויות בארה"ב, יהיה נתון בפני עצמו לסנקציות, ובפרט לניכוי במקור בגובה של 30% מהתשלומים שמקורם בארה"ב", כותבים בבנק ישראל.