מש' הפנים: אלה "הרשויות האיתנות" שייהנו מפיקוח מופחת

בין הרשויות: ת"א, באר שבע ואשקלון ■ גדעון סער: "פיקוח יתר גרוע לשלטון המקומי ולשלטון המרכזי"

24 רשויות מקומיות ברחבי הארץ יהיו תלויות פחות במדינה: שר הפנים, גדעון סער, פרסם בסוף השבוע את רשימת הרשויות המקומיות האיתנות, וזאת בהתאם לחוק הרשויות האיתנות שאושר בכנסת לפני כחודש. הרשויות האיתנות הן אשקלון; אבן יהודה; אשדוד; באר טוביה; באר שבע; גן רווה; דרום השרון; הרצליה; חולון; חיפה; כפר סבא; נס ציונה; כפר שמריהו; נשר; עומר; פתח תקווה; ראש העין; ראש פינה; רמת גן; ראשון לציון; רעננה; רמת הנגב; תל אביב-יפו והמועצה האזורית תמר.

על פי החוק שאושר בכנסת, רשות איתנה היא כזו שלא מקבלת מענקי איזון מהמדינה ואין לה גירעון שוטף ועומדת בעוד כמה מדדים שקבע משרד הפנים וקשורים להתנהלותה השוטפת. מתוקף החוק החדש, רשויות אלה ייהנו מהקלות בכל הקשור לתלותן בשלטון המרכזי, כמו פטור מהצורך לקבל אישור בעת ביצוע עסקאות מקרקעין; פטור מהצורף לאשר במשרד הפנים את תקציביהן ופטור מהצורך לקבל אישור למחיקת חובות כלפיהן.

עם פרסום רשימת הרשויות האיתנות הבהיר משרד הפנים כי ברשותו מנגנוני בקרה שיאפשרו פיקוח על רשויות אלה - כך שיידע אם הן ממשיכות לתפקד כראוי. שם אמרו כי במקרה שיתברר כי רשות מקומית אינה מתנהלת בצורה תקינה - שר הפנים יוציא אותה מרשימת הרשויות האיתנות. לדברי סער, חוק הרשויות האיתנות מהווה רפורמה בשלטון המקומי ומבטא גישה של ביזור סמכויות מהשלטון המרכזי. "מי שחושב שפיקוח יתר הוא אפקטיבי - טועה", אמר שר הפנים. "פיקוח יתר הוא דבר גרוע הן לשלטון המקומי הן לשלטון המרכזי".

קידום אחריות חברתית

ובתוך כך, שר הפנים הודיע היום (א') כי משרדו יעמיד פרס כספי בהיקף של כ-300 אלף שקל לרשויות מקומיות שיקדמו תוכניות לאחריות חברתית. מדובר בהליך שנועד לעודד רשויות למקד פעילויות לקידום אחריות חברתית בקרב תושביהן, כמו סיוע לאוכלוסיות חלשות; שיפור מוכנות למצבי חירום; תכנון המקדם ערכים חברתיים; טיפול הולם בפניות הציבור; נגישות למבנים ולאתרים ציבוריים ועידוד התנדבות במסגרת הפעילות הקהילתית. פרס זה יוענק לשלוש רשויות שיזכו בניקוד הגבוה ביותר בקידום תחומים אלה.