יוגב: "לא תהיה רפורמה בחח"י בלי ירידה במחירי החשמל"

(עדכון) - מנהל רשות החברות הממשלתיות: "ברור גם לנו וגם לשרי האוצר והתשתיות הלאומיות שאסור להיכנע לסחטנות עובדי חברת החשמל" ■ "גלובס" חשף בשבוע שעבר את המלצות ועדת יוגב

"ברור גם לנו וגם לשרי האוצר והתשתיות הלאומיות שאסור להיכנע לסחטנות עובדי חברת החשמל" כך אומר מנהל רשות החברות הממשלתיות אורי יוגב, ערב פרסום המלצות הוועדה שבראשה עמד לרפורמה בחברת החשמל ובמשק החשמל. "צריך לנסות להשיג הסכמות בהידברות אבל לא נכון לשלם כל מחיר כדי לקבל את הסכמת הוועד החזק ביותר במשק".

האוצר יפרסם מחר לשימוע ציבורי את המלצות דו"ח הביניים של וועדת יוגב, שנחשפו ביום שלישי שעבר ב"גלובס". הפרסום בא על-רקע חשיפת "גלובס" כי שר האוצר יאיר לפיד מתנגד לרפורמה בנוסח שמציעה הוועדה - ויוגב אינו מכחיש זאת. "שר האוצר, ואגב גם שר התשתיות הלאומיות דורשים ובצדק שתבוטל הטבת החשמל חינם לעובדי חברת החשמל, תהיה הפחתת מחיר משמעותית לצרכן וגם רפורמה שלמה. כרגע אנחנו רק מוציאים דו"ח לשימוע אבל בדו"ח הסופי תהיה אמירה ברורה ומחייבת בכמה ירד תעריף החשמל. לא תהיה רפורמה בלי להתחייב על ירידת מחיר משמעותית. נכון להיום הוועדה גורסת שהתעריף צריך לרדת ב-15% בעוד שחברת החשמל חושבת שצריך להוריד את התעריף בקצת מעל 10%.

- ירידת התעריף שאתה מדבר עליה אינה קשורה לרפורמה אלא למעבר לייצור חשמל בגז טבעי.

"הגז עוזר לכולנו. בלי פתרון משבר הדלקים (שגרם להתייקרות התעריף בכ-30% בשנתיים האחרונות ע"ב) כמובן שאי אפשר לדבר על הפחתות בתעריף. אלמלא היה לנו את הגז היה מדובר על העלאות תעריף נמוכות או גבוהות. כולנו רוצים שהמחיר לצרכן ירד כמה שיותר והשרים ביקשו שנעשה כל מאמץ שנגיע למספרים של 10 אחוז ויותר. אבל אם התכנית שאנחנו מציעים לא תבוצע הסכומים שחברת חשמל תידרש לשלם יהיו מאד גדולים וזה עלול לגרום לכך שלא תהיה בכלל הפחתה בשנה הבאה".

- כלומר, מה צפוי לקרות אם הדו"ח לא ייושם?

"המצב במשק החשמל מחייב תכנית מקיפה - אם חלילה זה לא יקרה יש סכנה גדולה מאד להצלחת המגזר הפרטי וליכולת להוריד את התעריף ובגלל זה אני בטוח שהמערכות הציבוריות יהיו מספיק נחושות ליישם את המהלך ובסופו של דבר גם וועד עובדי חברת החשמל יסכים".

- האם היו לרפורמה מטרות נוספות מעבר להורדת תעריף החשמל?

"הנושא המרכזי היה להבטיח שתקרה תחרות במגזר ייצור החשמל ושלמעלה מ-40 אחוז מהייצור יהיה בידי המגזר הפרטי - זוהי לדעתנו גם הדרך הטובה ביותר להבטיח הוזלת מחירים לאורך זמן, כי מרכיב הייצור מהווה 80 אחוז ממחיר החשמל לצרכן. היעד השני המרכזי היה להחזיר את חברת החשמל, החברה הממשלתית הגדולה ביותר, למצב של איתנות פיננסית סבירה - ולא על-ידי העלאת תעריף החשמל לציבור. הסיכון של קריסת חברת החשמל הוא סיכון למדינת ישראל כולה, אבל אני חושב שעמדנו בשני היעדים האלה במסגרת המלצות דו"ח הביניים בצורה מושלמת. המטרות הנוספות שלנו היו הקטנת השאלטר שבידי העובדים והבטחת אספקת חשמל אמינה וסדירה למשק".

כוונתו המקורית של יוגב הייתה לפרסם את ההמלצות ביום שני שעבר אך מסיבת העיתונאים שתוכננה בוטלה ברגע האחרון, על-רקע חילוקי דעות פנימיים באוצר. בין היתר נטען כי הממונה על השכר באוצר קובי אמסלם מתנגד בחריפות לתשלום פיצויים לעובדי חברת החשמל וכי החשבת הכללית מיכל עבאדי בויאנג'ו מסתייגת מהעובדה שלא הוצג מתווה ברור הלורדת תעריף החשמל.

"הפרסום התעכב בשלושה ארבעה ימים מסיבות טכניות" טוען יוגב "היו כאלה שחשבו שכדאי לעשות מסיבת עיתונאים ולענות על שאלות ויו שחשבו שמאחר שמדובר בדו"ח ביניים יהיה נכון יותר להפיץ אותו לשימוע".

- ומה לגבי ההתנגדות להמלצות מצד חברי וועדה ורגולטורים בממשלה?

"על החלק שאנחנו מגישים אין למיטב ידיעתי מחלוקות. יכול להיות שיש ביקורת שהיינו צריכים לעשות עוד יותר מצד גורמים ממשלתיים שלא היו בוועדה כמו הממונה על ההגבלים, אבל אין שום מחלוקת בין חברי הוועדה לגבי המלצות דו"ח הביניים. הייתה מחלוקת לגבי כמה משלמים לעובדי חברת החשמל, שהם העובדים החזקים במשק, תמורת הסכמתם - אבל המחלוקת הזו לא באה לידי ביטוי כי הוועד לא הסכים לקבל את העקרונות הבסיסיים ולא הגענו בכלל לדון בנושאים הקשורים לפיצויים לעובדים".

- למה כוונתך?

"לנושאים כמו הנפקת החברה, מכירת תחנות מסוימות, ביטול הטבת החשמל חינם ונושא חריגות השכר - בכל הנושאים האלה (שהוועד סרב לקבל בהם את עמדת הוועדה ע"ב) הייתה תמימות דעים בין חברי הוועדה".

- העובדה שהמו"מ עם הוועד נכשל לא פוגעת קשות בסיכויי יישום הדוח?

"הייתה לי שאיפה לסיים את הדוח ואת המו"מ עם העובדים באותו מועד. זה לא הסתייע בגלל העובדים. הוועד הופתע מהנחישות שלנו לצאת למהלך חד-צדדי ואני מקווה שהם יתעשתו - עדיף לכולם שזה יהיה בהסכמה, אבל אם לא תהיה הסכמה אז ניתן לבצע חלק לא מבוטל מהמלצות הדו"ח באופן חד-צדדי".

- אפשר למכור תחנות כוח? אפשר להוציא את ניהול המערכת מחברת החשמל?

"תחנות כוח בלי עובדים - אפשר, אם הדירקטוריון יאשר. תחנות עם עובדים - הרבה יותר קשה. אי אפשר להוציא את ניהול המערכת מחברת החשמל בלי הסכמה, אבל אפשר בהחלט להקים חברה אחרת, שכבר קיימת אגב. לא ניתן לבטל את זכות הוטו של העובדים בחברה כי היא חלק מהסכם קיבוצי חתום אבל בצד של מבנה המשק העתידי אפשר לעשות דברים משמעותיים אבל זה לא פתרון טוב לא למשק ולא לחברת החשמל אני חושב שההנהלה מבינה את זה ואני חושב שיש סיכוי שגם הוועד".

- איזה שוט אמיתי יש לכם מול העובדים?

"המצב הפיננסי לא נוח גם לעובדים ואני מאמין שבסופו של דבר הם כן רוצים להיתפס כאחראיים ופופולאריים. אני מאמין שגם לעובדים יש אינטרס לעבוד בחברה יציבה, מבוססת ופופולארית ללא אי הודאות".

- יצרני החשמל הפרטיים טענו שהדוח שלכם מוטה לטובת חברת החשמל.

"עצם היציאה החד צדדית של הוועדה עם מספר המלצות חד-משמעיות שחלקן לא מקובלות על הנהלת חברת חשמל ורובן לא מקובלות על הוועד - מעידות שזה לא המצב. מי שקורא את הדו"ח רואה עד כמה הוא מרחיק לכת. מעבר לכך ברור שלכל אחד יש אינטרס. נושא החשמל מאד סבוך ויש כאן בעלי אינטרסים בלי סוף. אנחנו מדינה ואנחנו צריכים להסתכל על טובת הציבור גם בטווח הארוך וגם בטווח הקצר וטובת הציבור אומרת גם הורדת תעריף גם תחרות וגם החזרת הניהול בחברת החשמל להנהלה".