הצעת חוק: הסוף לגביית חובות אגרסיבית של עורכי-דין

בעקבות פרשת איקיוטק, האם תיאסר פנייה של עורכי דין לצרכן בטרם קיבל את מלוא המידע בנוגע לחוב?

פנייה מאיימת ממשרד עורכי דין, תוך דרישות לתשלום חובות כאלה ואחרים היא סיטואציה שלא זרה לצרכנים רבים, כשלעתים זו הפעם הראשונה שהם שומעים על קיומו של חוב - ללא כל פנייה קודמת. הצעת חוק שהגיש ח"כ בועז טופורובסקי בשיתוף המועצה הישראלית לצרכנות, מבקשת להגן על הצרכן מפני תהליכי גבייה אגרסיביים של משרדי עורכי דין שלא כדין - דוגמת אלו שבהם נתקלו בחודשים האחרונים אלפי אנשים בפרשת "איקיוטק".

על פי חוק כיום, מסבירים במועצה לצרכנות, במקרה של חוב לבית עסק יכול העוסק לפעול לגביית החוב מהלקוח בהתאם לכללי ההתיישנות, ובלבד שלא עברו 7 שנים ממועד העסקה. במקרים רבים נדרש הצרכן לראשונה לשלם לאחר שנים רבות ממועד יצירת החוב, ולעיתים סמוך למועד התיישנות החוב, כך שקיים קושי רב לזכור את השתלשלות העניינים כפי שאירעה מול בית העסק ולהתגונן בהתאם.

כתוצאה מכך נגרמים לצרכנים הוצאות ניכרות בגין צורך בייעוץ או בשירות משפטי. גם הפנייה למשרדי הגבייה בבקשה לקבלת אסמכתא או ראיות לקיום עסקה - אינן נענות על פי רוב, כשהגורם המטפל - משרדי עורכי דין שנשכרו לצורך הגבייה - מנסים להבהיל את הלקוח ומבהירים כי תפקידם הוא רק לגבות, ולא לספק הסברים או לשאת ולתת על החוב.

הצעת החוק החדשה מבקשת, לפיכך, לחייב את העוסק בטרם נקיטת כל הליך גבייה של החוב לוודא כי הצרכן קיבל את מלוא המידע הנחוץ לו בדבר קיומו של החוב, גובהו ואופן חישובו כדי שיוכל לכלכל בהתאם את התנהלותו אל מול דרישת התשלום.

קידום הצעת החוק תפסה כאמור תאוצה בעקבות פרשת "איקיוטק"- במסגרתה ניסתה החברה, ועדיין מנסה, לגבות חוב של אלפי שקלים מכמאה אלף אזרחים, בהם לא מעט קשישים וקטינים, עבור שירותים אליהם נרשמו לכאורה בעיקר בשנים 2006-2007. חברת איקיוטק מפעילה מספר משרדי עורכי דין אשר פועלים באגרסיביות ובאיומים כלפי אזרחים, מבלי להציג ראיות או מידע חיוני בנוגע לעסקות שבוצעו לכאורה. ברקע, ממשיכה החברה לאיים נגדם בתביעות. גם ועדת הכלכלה נדרשה לאחרונה לנושא, ביוזמתו של ח"כ טופורובסקי, ומשטרת ישראל חידשה חקירה שפתחה בעבר בנושא.

"לא האמנתי כי חברות ומשרדי עורכי דין בישראל מוכנים לפעול בצורה כה אגרסיבית ולא אתית מול הצרכנים", אומר ח"כ טופורובסקי, "אך מהרגע בו נחשפתי לפרשה הבנתי עד כמה הצרכן אינו מוגן מספיק ועד כמה קל לנצל את הפרצות בחוק בשביל להונות אותו. הגיע הזמן לשים סוף לחגיגה הזו על גבם של הצרכנים".

עו"ד אהוד פלג, מנכ"ל המועצה לצרכנות: "ההגינות מחייבת בתי עסק לא רק בעת קשירת עסקה עם צרכן, אלא גם במהלך גביית התשלום ממנו, ותנאי ראשון לקיומה הוא חשיפת מלוא המידע לגבי דרישת החוב בפני הצרכן כדי לתת לו את ההזדמנות להתגונן. 'שיטת מצליח'" בה נוקטים היום בתי עסק, בין היתר בעזרת מכתבי הפחדה חתומים בידי עורכי דין, היא שיטה פסולה שתגיע לקיצה עם חקיקת החוק המוצע". המועצה לצרכנות אף יזמה פנייה לארגון הצרכנים הבינ"ל בהצעה להוסיף זכות צרכנית תשיעית על שמונה הזכויות הבסיסיות: הזכות להתגונן.