34% מההורים רוצים שילדיהם יהיה רופא, 25% רוצים מדען

סקר שנערך לכבוד יום המדע הישראלי: 57% מהציבור תומכים בשליחת אסטרונאוט נוסף לחלל ■ בתחתית סקאלת היוקרה בסקר הזה, צוינו אנשי דת, חברי כנסת ואנשי בידור ■ 59% טוענים: התקשורת צריכה לסקר יותר את תחום המדע

לרגל יום המדע הישראלי, שיצוין ב-26 במרץ, ערך משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל סקר שבו נבחנו העמדות בציבור לגבי מדע ומדענים.

הנסקרים נשאלו לגבי תפיסת היוקרה של מקצועות שונים, וציינו את המדענים במקום השלישי (עם 25% מהקולות). למקום הראשון ברמת היוקרה הגיעו רופאים (34%) ובמקום השני התברגו המהנדסים (29%).

בתחתית סקאלת היוקרה בסקר הזה, צוינו אנשי דת, חברי כנסת ואנשי בידור. בהשוואה לשנת 2011, רמת היוקרה של רוב המקצועות, למעט רופאים, במגמת ירידה. בולטת הירידה ביוקרה של המקצועות עיתונאי, מורה, איש רוח ותרבות, בנקאי וקצין משטרה.

במענה לשאלה באיזה מקצוע היית ממליץ לילדך או לנכדך לבחור, 34% מהנשאלים דירגו את הרפואה במקום הראשון או השני. זאת למרות שדווקא בשנים האחרונות, נחשפנו בתקשורת בהרחבה למצוקת הרופאים מבחינת שעות עבודה ושכר. למקום השני בדירוג הגיע מקצוע המהנדס (29%) ולמקום השלישי מקצוע המדען, עם 25%. למקומות האחרונים בהעדפות, הגיעו המקצועות עיתונאי, איש בידור, חבר כנסת, קצין משטרה ובנקאי.

מי תורם לחוסנה של המדינה? בעיני משתתפי הסקר אנשי צבא, מדענים, רופאים בכירים ואנשי טכנולוגיה והנדסה בכירים בחברות עסקיות - לפי הסדר הזה - תורמים במידה הרבה ביותר לחוסנה של המדינה.

כ-61% מהישראלים ציינו בסקר כי ידע בנושאי מדע וטכנולוגיה נחוץ או חיוני להם בחיי היום-יום. הנושאים המדעיים שבהם מתעניין הציבור במידה רבה הם בריאות ורפואה, איכות סביבה מחשוב ואינטרנט. רוב הציבור (59%), מרגיש שכלי התקשורת לא מסקרים את תחום המדע בהיקף מספק. עוד צוין כי כלי התקשורת הם המקור העיקרי ממנו שואב הציבור ידע מדעי, אך הוא גם נתפס כמקור הפחות אמין למידע מדעי (לצד אנשי דת).

להשקיע בחינוך

לדעת רוב הנשאלים (56%), המדינה משקיעה פחות מדי משאבים במחקר ופיתוח מדעי וטכנולוגי, ועליה להשקיע יותר בחינוך, הן כדי להשיג צמיחה והן כדי לצמצם פערים חברתיים. 50% מההורים לילדים בגילאי 6-18 שהשתתפו בסקר, ציינו שילדיהם משתתפים בפעילויות כלשהן בתחום המדע, כאשר בקרב העולים מחבר העמים 75% ציינו זאת.

הציון הממוצע שנתן הציבור להישגים הטכנולוגיים והמדעיים של מדינת ישראל הוא גבוה - 7.94 מתוך 10, וציון זה נמצא בעלייה לאורך השנים. רוב הציבור (81%) חושב שהיקף ההגירה של מדענים ישראליים לחו"ל פוגעת במדינת ישראל, וכי עליה לעשות יותר כדי להשיבם. קצת יותר ממחצית מהציבור חושב שישראל צריכה לשגר אסטרונאוט נוסף לחלל (גבר או אישה). 61% מהגברים חושבים כך לעומת 53% מהנשים.

"המדע הוא הניצוץ של כל התפתחות טכנולוגית בתרבות האנושית, ולמעשה מעצב את עתיד האנושות כולה והציבור מבין זאת", אמר היום שר המדע, הטכנולוגיה והחלל יעקב פרי בתגובה לממצאים.

על איזה מקצוע היית ממליץ לילדים שלך
 על איזה מקצוע היית ממליץ לילדים שלך