"טירוף" נדל"ן בבריטניה: עליות מחירים חדות וקונים מסתערים

סוכן נדל"ן: "אנחנו נכנסים לטריטוריה של בועה. אחרי כל בום באה קריסה. הבועה אולי לא תפקע השנה, אבל היא תפקע"

"אנחנו נכנסים לטריטוריה של בועה", אמר סוכן נדל"ן בלונדון ליומון "דיילי מייל", שפרסם לאחרונה כתבה על היסטריית הנדל"ן של לונדון ושל דרום בריטניה. "תשכחו ממה שהפוליטיקאים אומרים, אחרי כל בום באה קריסה. אני בעסק הזה כ-40 שנים, וזה תמיד קרה. אותי זה מדאיג קצת. הבועה אולי לא תפקע השנה, אבל היא תפקע".

8 קונים לכל מוכר

"דיילי מייל" סקר את הגילויים האחרונים של מה שהוא מכנה "הטירוף" בשוק נכסי הדיור בלונדון, וגם לאורך החוף הדרומי של אנגליה, מאוקספורדשייר עד בריסטול. הנה כמה נתונים: על כל מוכר קיימים כיום שמונה קונים בלונדון. מחירי הדירות/בתים נוסקים לעיתים בקצב של 50,000 ליש"ט בחודש. המכירה מתנהלת בשיטת הסרט הנע, כלומר המתווך מזמין את המתעניינים לבדוק את הנכס בו-זמנית, ולעיתים מגיעים 60 איש לדירה אחת. בתנאים כאלו, איש כבר אינו מפרט את הליקויים של הדירה. העיקר לנצח ולזכות בה, בכל מחיר כמעט.

כריס נוט, מנהל פרויקטים בן 30, הגיע לדירה בלונדון למטרת קנייה יחד עם עוד עשרה מתעניינים. המחיר המבוקש היה 250,000 ליש"ט. הדירה הייתה חשוכה לחלוטין, ללא חשמל. נוט בקושי הצליח להתהלך בה בלי למעוד, לאור הטלפון הנייד שלו. פרטים "שוליים" כמו צבע הקירות או איך נראה המטבח היו כבר בגדר מותרות אסורים. "אולי היה שם חור ענק, שלא יכולתי לראות בחושך", סיפר איש המקצוע הצעיר לעיתון.

נוט כבר התכוון לעזוב, כאשר הוא שמע לפתע את אחד ממתחריו פונה למתווך ומסכים לרכוש את הנכס בו במקום. הוא ואשתו איזבל, 27, כבר ידעו שאפילו היענות "על עיוור" כזו אינה מבטיחה למתעניין מהיר ההחלטה את הנכס. פעמיים בעבר הם הוכו ברגע האחרון על ידי קונה זריז מהם. לאחר שכבר הסכימו לרכוש דירה קודמת במזרח לונדון ב-235,000 ליש"ט ושילמו 500 ליש"ט להערכת שמאי, הודיע להם המתווך טלפונית שהעסקה מבוטלת, מפני שמישהו הציע 10,000 ליש"ט יותר מהם.

"מחטף רפאים"

בפעם השנייה קרה משהו דומה, אם כי נוט חושב שהקונה המיועד והמתווך קשרו קשר להוציא ממנו סכום גבוה יותר עבור דירה דומה באזור. הטקטיקה הזו של מתווכים מכונה "מחטף רפאים" (ghost gazumping), והיא אחד הביטויים הלא נעימים של הבום הנדל"ני. כאשר הביקוש כה היסטרי, המחירים מזנקים כמעט מאליהם. היו מקרים שבהם נדרשו קונים בכוח שכבר הסכימו למחיר המבוקש להוסיף עוד 100,000 ליש"ט ממש לפני החתימה על החוזה.