ראש אגף תקציבים באוצר: "לפיד החליט ואנחנו מכבדים"

אמיר לוי: "הפיתרון למצוקת הדיור במדינת ישראל מצוי בצד ההיצע. חייבים להגדיל אותו. בשנים האחרונות נגרם פער בין היצע לביקוש ואותו אנחנו צריכים לצמצם"

"מרגע ששר האוצר החליט אנחנו מכבדים ההחלטה ומקדמים אותה. השר הוא זה שמחליט. הייתה אי הסכמה והתנגדות בדרג המקצועי אבל השר הוא זה שמחליט. אם נגדיל מספרי ההיצע, ללא סיפורים אלא במספרים, אין לי חשש שהתוכנית לא תעבוד". כך אמר היום אמיר לוי, ראש אגף תקציבים במשרד האוצר ביום עיון בנושא שיתופי פעולה אסטרטגיים לקידום הדיור בישראל המתקיים בבנייני האומה בירושלים. דבריו של לוי מתייחסים לתוכנית אפס אחוז מע"מ שאושרה לפני יומיים בקבינט הדיור, תוכנית לה התנגד הדרג המקצועי במשרד האוצר ואף גררה התפטרות של בכיר במשרד.

עוד אמר לוי: "הפיתרון למצוקת הדיור במדינת ישראל מצוי בצד ההיצע. חייבים להגדיל אותו. בשנים האחרונות נגרם פער בין היצע לביקוש ואותו אנחנו צריכים לצמצם. אנחנו פועלים בכמה מישורים, איתור מתחמים למשל, העברת מחנות צה"ל, פינוי שדה דב והחתימה על פינוי תע"ש השרון. מדובר בכ-70 אלף יחידות דיור. נכון, לא מחר בבוקר אבל זו הגדלת היצע שצריכה גם להיות לטווח הארוך יותר. צעד נוסף הוא תקצוב של 900 מיליון שקל לרפורמה בתכנון והבנייה, כסף שמיועד ברובו להגדלת פעילות הועדות לתכנון ובנייה. במקביל, אנחנו מקדמים גם את הותמ"ל וחקיקה לאפשרות פדיון הקרקע בהליך מהיר יותר, תהליך שהיום לוקח בין 10 ל-12 שנה".

גם בנצי ליברמן, מנהל רשות מקרקעי ישראל, התייחס לסוגיית הגדלת ההיצע ואף חשף כי כבר בשבוע הבא ייחתם הסכם גג נוסף עם עיריית קרית ביאליק. יהיה זה הסכם הגג הרביעי שייחתם בחודשים האחרונים לאחר ההסכמים שנחתמו על קרית גת, מודיעין-מכבים-רעות וראש העין. הסכמי הגג עתידים לאפשר את הקמתן של כ-100 אלף יחידות דיור בשנים הקרובות.

"קבינט הדיור והשרים החברים בו מדברים כעת בקול אחד. אין פיתרון אחר וגם ראשי הרשויות צריכים לעבוד בשיתוף פעולה", כך ליברמן, "בעבר זה לא היה כך. לפני שלוש שנים לא היה שיתוף פעולה, אנשים שמו רגל אחד לשני. היה מצב של אי הבנה וגם של חוסר אחריות. היום המצב השתנה. גולת הכותרת של שיתוף הפעולה היא הסכמי הגג והשחקן המרכזי במשחק הזה הן הרשויות המקומיות שיהיו חייבות גם הן לשתף פעולה".

שלמה בן אליהו, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון דיבר על דרישות מוגזמות של רשויות מקומיות בשלב התכנון: "יש רשויות שמתנות היתרי בנייה בדברים שאינם מופעים בתב"ע. למשל, בנייה ירוקה או ממ"דים שיכולים לעמוד במלחמה גרעינית. יש לזה משמעות גדולה מבינת התוצר הסופי ומבחינת כניסת היזמים לפרויקטים הללו. הדברים הללו צריכים להשתנות".

בינת שוורץ, ראש מינהל תכנון במשרד הפנים: "אנחנו פועלים לצמצום העבודה של הועדות המחוזיות. השיטה ההפוכה במדינת ישראל הטילה על מתכנני המחוז סמכות כמו של ראש עיר אבל בלי טיפת אחריות. אנחנו משנים את זה".