תלונה: יועץ השקעות ייעץ להשקיע בחברה פרטית תמורת תגמול

בתלונה שהוגשה לרשות ני"ע נטען כי היועץ המליץ ללקוח להשקיע בחברה פרטית למסחר ולייעוץ השקעות במט"ח וזאת כיוון שקיבל תגמול כספי "מתחת לשולחן"

יועץ השקעות בבנק הבינלאומי הראשון ניצל את יחסי האמון בינו לבין לקוח הבנק, ייעץ לו להשקיע בחברה פרטית למסחר ולייעוץ השקעות במט"ח, וקיבל בתמורה טובות הנאה אסורות מהחברה. את השקעות הלקוח בחברה הפרטית ביצע יועץ ההשקעות בסניף הבנק עצמו - כך נטען בתלונה חריפה שהוגשה אתמול (ג') לרשות ני"ע בבקשה לפתוח בחקירה פלילית נגד היועץ, שמעון משיח, לשעבר יועץ השקעות בסניף הבורסה ליהלומים בבנק הבינלאומי, ונגד הבנק, חברי דירקטוריון הבנק בעת הרלוונטית - בהם צדיק בינו, אברהם בירגר, גיל בינו וסמדר ברבר-צדיק - ומנכ"ל הבנק בתקופה הרלבנטית, דוד גרנות.

בתלונה, שהוגשה ליו"ר רשות ני"ע, שמואל האוזר, באמצעות עו"ד תומר ברם ממשרד ברם-סלוקי ושות', נטען כי משיח המליץ ללקוח, אליהו בראנץ, להשקיע בחברה פרטית למסחר ולייעוץ השקעות במט"ח וזאת כיוון שקיבל תגמול כספי "מתחת לשולחן" מהחברה בגין הפניה זו. משיח, נטען, אף עשה שימוש בסניף הבנק כדי לבצע פעולות בשם החברה הפרטית, מה שמטיל צל כבד על הבנק עצמו ועל חברי ההנהלה.

משיח - בעל רישיון ייעוץ מספטמבר 2003 (שרישיונו הותלה ביוני 2006 עד לינואר 2017) - עבד בסניף הבורסה של הבנק הבינלאומי בתפקיד של יועץ השקעות מאמצע שנת 2003 עד לינואר 2005. בתקופה זו, נטען, עבד בראנץ, בעיקר עם משיח, בכל הקשור לפעילותו במט"ח. בתלונה נטען כי התגמול האסור אותו קיבל משיח, נחשף במסגרת תביעה שמנהל הבנק נגד בראנץ בגין יתרת חוב בעסקאות מט"ח. משיח התבקש לתת עדות מטעם הבנק במסגרת התביעה, ועל דוכן העדים - כך נטען בתלונה - הוא הודה בהפרות חמורות של חוק הייעוץ ואף בעבירות פליליות שביצע בקשר ליחסיו עם בראנץ.

בתלונה כותב עו"ד ברם כי בחקירתו הנגדית הודה משיח כי מעל באמונו של הלקוח, שם עצמו במצב של ניגוד עניינים ולמעשה "גזר קופון" על חשבונו של בראנץ, ללא ידיעתו וללא הסכמתו. בתלונה צוטט קטע מחקירתו של משיח בבית משפט השלום בנתניה, במסגרתה נשאל: "קיבלת עמלות (מחברת המט"ח) בגין הפעילות של בראנץ?"; משיח השיב: "היה תגמול בגין הפניה של לקוחות", אך ציין כי אינו זוכר מהו הסכום.

דברים אלו, נטען בתלונה, מהווים הפרות חמורות היורדות לשורשו של חוק הייעוץ, האיסור על ניגוד עניינים. "מעשים אלו בהם מודה משיח מהווים קבלת טובת הנאה אסורה לבעל רישיון בקשר לייעוץ השקעות, ולכן מדובר בעבירה פלילית שמעוגנת בחוק הייעוץ", נכתב. עוד צוין בתלונה כי משיח עזב בינואר 2005 את עבודתו כיועץ השקעות בסניף הבורסה, ונטען כי "קשה לנתק בין העבירות הפליליות שתוארו לבין עזיבתו של משיח, ולכל הפחות נראה כי בכירים בבנק ידעו על מעשים אלו של משיח". מספר חודשים לאחר מכן, עזב משיח את עבודתו בבנק בכלל, וגם בעניין זה נטען כי "עזיבתו" נבעה, ככל הנראה, ממעשיו החמורים שהיו ידועים בזמן אמת לבנק.

רשות ני"ע מתבקשת בתלונה להפעיל אמצעי האכיפה נגד משיח, הבנק ושאר הגורמים המוזכרים בתלונה - החל משלילת רישיון ייעוץ, דרך הטלת עיצומים כספיים, וכלה בהגשת כתב אישום או לחילופין פתיחת הליך של אכיפה מינהלית.

מהבנק הבינלאומי נמסר בתגובה: "לבנק לא הגיע כל פנייה מרשות ני"ע בנושא. ולגופו של עניין: משיח, שאינו עובד הבנק כבר משנת 2006, התייחס בעדות שנתן במסגרת ההליך המשפטי שמנהל הבנק נגד בראנץ, להאשמות שמעלה בראנץ. מעדותו של משיח עולה כי המהלכים המדוברים היו יוזמה פרטית שלו, שאינה קשורה לבנק ונעשו מאחורי גבו של הבנק. מכל מקום אנו סבורים כי הניסיון לקשור את הבנק ו/או מי מנושאי תפקידים בו להתנהלותו החריגה לכאורה של משיח הינו מופרך מעיקרו".