לא הכל ורוד בביומד: קרדיאפקס נסגרה, Novo GI הצטמצמה

במקביל לפריחה של כמה חברות פרטיות וגשם של הנפקות של חברות ציבוריות, נודע ל"גלובס" גם על שינויים לרעה בשתי החברות שפעילות בענף

לא הכל ורוד (או ירוק) בביומד הישראלי. במקביל לפריחה של כמה חברות פרטיות וגשם של הנפקות של חברות ציבוריות, נודע ל"גלובס" גם על שינויים לרעה בשתי חברות שפעילות בענף.

חברת קרדיאפקס בה השקיעו קרן אקסלמד ומירון מן (בכיר בטבע לשעבר), נסגרה. החברה הוקמה על ידי ד"ר בנעד גולדווסר, ומטרתה הייתה לפעול בשוק החם של החלפת שסתומי הלב. החברה גייסה מספר מיליוני דולרים והעסיקה בשיא 8 עובדים. לאקסלמד חברה נוספת בתחום זה, Valcare, שפועלת בארה"ב.

חברת Novo GI, לשעבר NiTi, צמצמה את פעילותה ושינתה את המודל העסקי שלה. החברה מפתחת ומשווקת מוצר בתחום של איחוי מחדש של מעי שבו נעשתה כריתה.

לפני כשנתיים הצטרף אליה מנכ"ל גיוון אימג'ינג לשעבר גבריאל מירון, והוא ביקש להרחיב את פעילותה מעבר למוצר המקורי, לטיפול במגוון מחלות בתחום מערכת העיכול, אולם הסתבר כי השווקים הללו לא בהכרח משיקים, ושפעילות כזו דורשת הון רב מעבר למה שיכלה החברה לגייס באותו הזמן.

לאור החלטת בעלי המניות, לצמצם מחדש את פעילות החברה למוצר המקורי שלה, עזב מירון ומצבת העובדים של החברה צומצמה. כעת היא מנוהלת על ידי עומר כרמל, שהיה בעבר סמנכ"ל התפעול. בין המשקיעים בחברה: הקרנות IHCV, ויטהלייף, אוורגרין, פורביון ואליס ונצ'רס.

נוירופאג' מגייסת

חברת נוירופאג' (Neurophage) הישראלית-אמריקנית הודיעה על גיוס של 17 מיליון דולר ממשקיעים קיימים וחדשים, לפיתוח התרופה שלה לטיפול באלצהיימר ופרקינסון.

החברה הקומה בארה"ב על ידי הישראלי יונתן סולומון, בעבר בכיר במדטרוניק ישראל, ומחזיקה גם משרד בישראל.

המוצר שלה פותח על בסיס המדע של פרופ' בקה סולומון מאוניברסיטת תל אביב. סולומון מסחרה בעבר מוצר אחר לאלצהיימר, אשר הגיע עד שלב III של הניסויים הקליניים בידי חברת Elan ואחר כך ג'ונסון אנד ג'ונסון ופייזר, אולם התרופה לא צלחה את הניסויים.

המוצר של נוירופאג' נמצא כיום בשלב של ניסויים בבעלי חיים. למרות שהתרופה היא יחסית בשלבים ראשונים של הפיתוח, החברה כבר גייסה לפחות 52 מיליון דולר, בין היתר מחברת התרופות Shire. משקיעים נוספים בחברה הם קרן Merieux Developpement הצרפתית ומשקיעים פרטיים.

המוצר פועל לשינוי צורתם של חלבונים אשר מתקפלים בצורה לא נכונה ומצטברים במוח אצל חולים במחלות נוירודגנרטיביות. עדיין לא ברור מה גורם למחלה - הקיפול המוטעה, ההצטברות של החלבונים או מנגנון שונה לגמרי, אולם בינתיים בניסויי מעבדה וחיות, נראה כי התרופה שפיתחה נוירופאג' מפחיתה את כמות החומרים הרעילים בתאים.

היקף הגיוס, בשלב כה מוקדם, מעידים על כך שהפריחה בתחום הביומד נושבת מן הבורסה גם אל החברות הפרטיות.