"אובמה יצטרך לאשר, אבל שחרור פולארד הפך יותר סביר"

"ניו יורק טיימס": פחתה ההתנגדות בארה"ב לשחרור המרגל הישראלי, בין היתר מפני שערכו כקלף מיקוח הולך ופוחת עם התקרב מועד שחרורו בשנה הבאה ■ אנליסט: הנכונות הפוטנציאלית לשחרור פולארד – ביטוי ל"יאוש" בממשל מהמו"מ במזה"ת

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, יצטרך לאשר אישית את שחרורו של ג'ונתן פולארד כחלק מהסכם רחב יותר להארכת השיחות בין ישראל לפלסטינים, אך התנגדות קהיליית המודיעין האמריקאית לשחרורו של המרגל הישראלי הולכת ופוחתת. כך מוסר היום (ג') "ניו יורק טיימס" מפי פקידי ממשל.

העיתון מציין, כי טרם התקבלה כל החלטה לגבי שחרור פולארד, אך העיתוי והנסיבות הפוליטיות הופכים את השחרור לסביר יותר בהשוואה לעבר. אנשי מודיעין אמריקאים שוב אינם צפויים לגלות התנגדות עזה לשחרור, כפי שנהגו עד עתה, והנימוקים נגד שחרורו שוב אינם משכנעים כפי שהיו. פולארד, בן 59, אינו בקו הבריאות ובכל מקרה הוא יהיה זכאי לחנינה בנובמבר 2015.

לאחר כמעט 30 שנה בכלא הוא שוב אינו מהווה סכנה לביטחון הלאומי של ארה"ב. אם פולארד אמור לשמש כקלף מיקוח, הרי ערכו הולך ופוחת ככל שמתקרב מועד שחרורו. שני שרי-חוץ לשעבר, הנרי קיסינג'ר וג'ורג' שולץ, וראש סוכנות הביון המרכזית לשעבר, ג'יימס וולסי, קראו להעניק לו חנינה.

"רבים בקהיליית המודיעין התנגדו לשחרור פולארד מתוך הרגל ולא על סמך נימוקים שקולים", אמר ל"טיימס" דניס רוס, שהיה יועץ בכיר לענייני המזה"ת בממשלי אובמה ובוש. "האינסטינקט להתנגד עדיין קיים, אבל הוא יהיה פחות תקיף".

הביטוי המובהק ביותר להיחלשות ההתנגדות לשחרור פולארד הוא העובדה שדובר CIA נמנע אתמול מתגובה על אפשרות זו. דובר של ג'יימס קלאפר, מנהל המודיעין הלאומי, ארגון הגג של כל סוכנויות המודיעין בארה"ב, רמז כי קלאפר אינו מתכנן להתערב בהחלטה.

כמה אנליסטים הטילו ספק בתבונת הרעיון לוותר על אחד מקלפי המיקוח הבודדים שבידי ארה"ב בשעה שטרם ברור אם השחרור יתרום להישג גדול יותר מאשר רק הארכת המו"מ בין ישראל לפלסטינים. "אני חושב שהרעיון לשחרר את פולארד מעיד על יאוש של ממש (מתהליך השלום)", אמר ארון דייוויד מילר, לשעבר אחד מנציגי ארה"ב לשיחות בין ישראל לפלסטינים ועתה בכיר במכון מחקר. "בעידן של הדלפות ומעקבים וסנודן, הרעיון שהממשל מוכן להשתמש בפולארד כקלף מיקוח בכלל לא מתקבל על הדעת".

דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, נמנע אתמול מלומר האם פולארד אכן ישוחרר כתמריץ לישראל להתגמש מול הפלסטינים. "(פולארד) הוא אדם שהורשע בריגול ומרצה את עונשו; אין לי שום עדכון לגבי מצבו", אמר הדובר. ההתבטאות הזו מרוככת הרבה יותר מהתבטאות של דוברת הסטייט דיפרטמנט, ג'ן סאקי, בשבוע שעבר: "(פולארד) הורשע בריגול נגד ארה"ב, פשע חמור מאוד ואין תכניות לשחררו". בכל זאת, ה"טיימס" מציין, כי שחרור פוטנציאלי של פולארד עלול לחולל בעיות פוליטיות סבוכות על גבעת הקפיטול.

שחרור של פולארד היה כמעט בהישג יד ב-1998, בפסגה אמריקאית-ישראלית-פלסטינית בוואי מילס, מרילנד. הנשיא דאז, ביל קלינטון, שקל ברצינות לשחרר את פולארד אך נאלץ להסיר את הרעיון מסדר היום לאחר שראש CIA באותו זמן, ג'ורג' טנט, איים להתפטר אם פולארד ישוחרר.

שר-החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, נמצא עתה בירושלים במאמץ להתגבר על המחלוקת לגבי שחרור אסירים פלסטיניים שנמצאים בבתי-כלא ישראלים. האמריקאים מקווים שפיתיון פולארד ימריץ את ישראל להתגמש בסוגיה זו. קרי צפוי להיפגש היום עם נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, ברמאללה, לאחר פגישה ממושכת עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו.