25 שנות יצירה בתצוגה אחת: הצצה לתערוכת "תמונות מכל דבר"

שוקולד, אבק, יהלומים, דם ואדמה, וכמובן אשפה: ויק מוניס - האמן הברזילאי שהציג לעולם את האמנות כדרך חיים גם בין הררי הזבל, בתערוכת יחיד מקיפה במוזיאון תל-אביב

בסרטו המרשים "אמנות בזבל" מביע האמן הברזילאי ויק מוניס אמונה ותקווה שבכוחה של האמנות לשמש כלי ומפתח לפריצת מעגל העוני והעליבות. "גאולה דרך הביבים", באופן המילולי ביותר שניתן להבין את המושג. אולם בעוד שמוניס הצליח להפיץ את הבשורה, ובתוך כך למשוך תשומת לב רבה וחיונית לאמנות, מבקריו האשימו אותו בבחירה "קלה" בדוגמה קיצונית ומזעזעת לשירות הפופולריות של אמנותו.

אולם מוניס אינו בוחר בחומר, במקרה זה אשפה, כמטאפורה בלבד. הוא מוכן באמת ובתמים לגעת בכל דבר, ולהפכו לכלי ביטוי לרישום תחושותיו ועמדותיו. התערוכה "תמונות מכל דבר", שנפתחה בסוף השבע האחרון במוזיאון תל-אביב, מקיפה 25 שנות יצירה של האמן העכשווי, מהנודעים והמצליחים הפועלים כיום בעולם.

הכותרת שבחרה האוצרת הראשית ומנהלת המוזיאון סוזן לנדאו אינה מקרית. ה"תמונות מכל דבר" של מוניז כוללות את מרבית סדרותיו הידועות, ובהן "תמונות שוקולד", "תמונות אבק", "תמונות אדמה" וכמובן "תמונות זבל".

חומרים אלה ואחרים, כמו דם, אפר וכוויות סיגריות, משמשים את מוניס, בציטוטיו מדימויים מוכרים בתולדות האמנות, המדע, ההיסטוריה והתרבות הפופולרית. אלה עוברים תחת ידיו תהפוכות בחומרים יומיומיים, מפתיעים ומתכלים, וגורמים לצופה תהליך של מחשה ועיבוד, בדומה לפעולת החומר בטבע.

עוד תמצאו בתערוכה סוכר, סירופ שוקולד, קטשופ, אבל גם יהלומים - שמשמשים אותו בתהליך מורכב, שסופו דימוי צילומי חדש "משלו". יצירותיו הקומוניקטיביות והביקורתיות, מאתגרות את אופני הצפייה המקובלים ומעלות שאלות בדבר ניכוס, מקור ושעתוק.

כאשר הוא מציג את העלמות מאביניון "בעקבות פיקאסו" כ"פאזל", את ג'קי אונאסיס בעקבות וורהול ביהלומים או את מרילין מונרו בדם, כמו גם את סדרת ילדי הסוכר או ציור פעולה בשוקולד - זה כבר לא גימיק, זוהי שיטת עבודה, שבה דיו, צבע ונייר הם רק חלק קטן מהפאלטה.

מוניס (53), מתגורר ועובד בניו-יורק ובריו דה ז'נרו. בתערוכה יוצג גם הסרט הדוקומנטרי על עבודתו, "אמנות בזבל" (משנת 2010, בבימוי: לוסי ווקר), שזכה לפרסים ולהצלחה רבה ברחבי העולם.

במקביל לתערוכה, תתקיים במוזיאון סדרת פעילויות יצירה ומיחזור לילדים ונוער.

מוזיאון תל-אביב לאמנות, שד' שאול המלך 27, תל-אביב