משהו מסריח בממלכת הטיקי-טאקה?

עוד לא הסתיימה החקירה ב"תיק ניימאר", וברצלונה שוב בכותרות עם עונש חסר תקדים מפיפ"א בשל העברות שחקנים קטינים

אלונה ברקת בכלל התגוררה אז בעמק הסיליקון, ומאור בוזגלו היה עולל בן תשע, בזמן שבבירת הנגב להטט שחקן בשם סיאד חלילוביץ', קשר בוסני מלהיב שהוביל את הפועל ב"ש ב-1997 לזכייה היחידה שלה בהיסטוריה בגביע המדינה. ומשהו בקוד הגנטי של חלילוביץ' הצליח כנראה לחלחל לדור הבא שלו: הג'וניור, אלאן, מסתמן כעילוי. בשבוע שעבר אישרה רשמית ברצלונה הגדולה שהיא תצרף אותו בעונה הבאה לסגל שלה, ואנחנו מדברים על זאטוט בן 17, שמאמנו בדינמו זאגרב הקרואטית אמר עליו: "אני מודע לכמה יומרני זה נשמע, אבל הוא שחקן בסגנון של ליאו מסי".

רק שנראה כי בברצלונה יצטרכו להמתין בינתיים עם מציאת היורש לפנומן הארגנטיני שלהם.

אתמול נחתה הפצצה: בהודעה רשמית שהוציאה, בישרה פיפ"א כי על ברצלונה מוטל עונש כבד ביותר - אמברגו מוחלט בשוק ההעברות עד קיץ 2015, כלומר עונה שלמה בה לא תהיה למועדון יכולת לצרף שחקנים חדשים לסגל הבוגר שלו.

הסנקציה הזאת הגיעה בגין טענתה של פיפ"א לפיה בארסה חרגה בין השנים 2009-2013 מתקנון פיפ"א, שמאפשר למועדונים לצרף לקבוצות הנוער שחקנים זרים קטינים (מתחת לגיל 18). במקרה של ברצלונה לא מדובר על חריגה מינורית. לפי פיפ"א, 10 שחקנים שלא עומדים בקריטריונים השתחלו לאקדמיית ה"לה-מאסיה" ("החווה") המהוללת במהלך התקופה המדוברת. כיום, יש בסגלים הצעירים של בארסה כשלושה שחקנים דרום קוריאנים, ועוד מספר אפריקאים מבטיחים, בעיקר מקמרון. "למרות שבמקרים מסוימים מעבר לקבוצה בחו"ל יכול להועיל לקריירה של שחקן צעיר, במרבית המקרים הוא עשוי לייצר דווקא את האפקט ההפוך. אלו מעברים שמנוגדים לאינטרסים של שחקנים קטינים, שללא הבקרה והפיקוח המתאימים יהיו חשופים מאוד לניצול והתעללות", נימקה פיפ"א את החלטתה.

***

ברצלונה כמובן תערער. מאחר שבתי הדין של פיפ"א הם הערכאה הגבוהה ביותר בכדורגל העולמי, הפרקליטים של ברצלונה יכולים לנסות את מזלם כעת אך ורק ב-CAS, בית המשפט העליון לערעורי ספורט בשווייץ. האם האינסטנציה הזאת תהיה סלחנית עם ברצלונה? סביר להניח שלא יותר מדי, בהתחשב בכך שמדובר בעבירות שיטתיות, שנעשו במשך חמש שנים רצופות, סביב 10 שחקנים שונים.

עכשיו להשלכות של העונש: עד כמה באמת מדובר במכה מקצועית קשה עבור ברצלונה? למרות הנסיגה כללית המורגשת בתפקוד של "הבלאוגרנה", גם במדד אחוזי ההצלחה בליגה (80 לעומת 88 אשתקד), בשורה התחתונה עדיין מדובר על אימפריה שנמצאת גם העונה בתמונת הזכייה בכל התארים האפשריים. יחד עם זאת, ברצלונה תכננה לבצע חילופי משמרות משמעותיים בעונה הבאה. נכון לעכשיו אין לה שוערים. השוער הראשון ויקטור ואלדז קרע את הרצועה הצולבת, וגם ככה הודיע כי עם סיום חוזהו בקיץ הוא יעזוב. השוער השני, מנואל פינטו, כבר מאוד מבוגר (38) ורבים רואים בו יותר גימיק משוער. השוער השלישי, אוייר אולאזבאל, ספג בשנה שעברה בברצלונה ב', בליגת המשנה, 1.63 גולים בממוצע למשחק.

גם ההגנה חייבת ריפרש דחוף מאוד, בעיקר בעמדת הבלמים. פויול פורש; מסצ'ראנו, אלכס סונג ובוסקטס הם במקור קשרים אחוריים שתפקידי הקו האחורי לא מוציאים מהם את המיטב; אדריאנו הוא קודם כל מגן; מארק בארטרה הצעיר עדיין צריך להוכיח שהוא שווה את האמון שהוא מקבל העונה מהמאמן טאטה מרטינו.

***

למרות שברצלונה הציגה לראווה בשנים האחרונות את אחת השושלות הגדולות בכדורגל העולמי ועשתה זאת בעיקר בזכות כמות אדירה של שחקנים תוצרת בית - אי אפשר להתעלם מהצד השני של המשוואה: מדובר על אחד המועדונים הכי עשירים בעולם, שמשתמש בכיסים העמוקים שלו על מנת להתחזק. הוא לא באמת יכול לוותר על הפריבילגיה שנקראת רכש: ב-14 העונות מאז תחילת המילניום, רק פעם אחת סיימה ברצלונה קיץ שלם ללא רכישת שחקן. ההוצאה הכוללת שלה על רכש בכלל העונות 2000/01-2013/14 נאמדת ע"פ אתר transfermarkt בכ-870 מיליון אירו (ממוצע של 62.1 מיליון אירו לשנה). במילים אחרות: בעונה הבאה, איך שלא מנתחים ומשחקים עם זה - הולכת האסטרטגיה המקצועית של בארסה לספוג מכה אנושה.

המכה האנושה אולי לא פחות במקרה הזה היא תדמיתית. ההנהלה הנוכחית של ברצלונה, שמורכבת משאריות של הנשיא שהתפטר סנדרו רוסל, מתחילה לאסוף לרקורד שלה יותר מדי שערוריות. המקרה הנוכחי מגיע זמן קצר אחרי שנחשפה ערימת השקרים וההסתרות ב"תיק ניימאר", שכבר הוביל את רשויות המסים בספרד לפתוח בחקירה מקיפה סביב כספי הקבוצה.

כשהמקרה של החלוץ הברזילאי מצטרף לעבירות עקביות על תקנון פיפ"א סביב החתמת שחקנים צעירים, וכשאלו מתחברים לסימני השאלה סביב קודמו של רוסל בתפקיד, ז'ואן לאפורטה (שנחשד במכבסה רטובה במיוחד של המספרים בדוחות הכלכליים) - מבינים שגם אם כלפי חוץ הכל נראה מהודר ואטרקטיבי בקאמפ נואו - מבפנים הריקבון מתפשט לכל חלקה.