הקרב על הנפוטיזם: השביתה בנמל אשדוד - בשל מניעת העסקת 263 קרובי משפחה של עובדי נמל

(עדכון) - 11 אוניות ממתינות בים - כולל אוניית ענק הנושאת מכולות ■ ההנהלה פנתה שוב לביה"ד לעבודה: "לא יעלה על הדעת שהמשק הישראלי כולו יהיה בן ערובה בידיהם של קבוצת עובדים"

‎‎שביתה כללית ללא הגבלת זמן בנמל אשדוד בתגובה ליוזמת רשות החברות להקשות את קליטת קרובי משפחה לתעסוקה בנמל. ל"גלובס" נודע כי ההנחיות החדשות פוגעות בסיכוייהם של 263 קרובי משפחה של עובדי נמל המבקשים להתקבל לעבודה כסוורים בנמל. השביתה שהוכרזה בפתאומיות בשעות הבוקר הביאה לעצירתן, פריקתן והעמסתן של תשע אוניות העוגנות בנמל.

שתי אוניות נוספות, אחת מהן נושאת מכולות ענקיות, שהיו אמורות להיכנס לנמל בשעות הבוקר, נאלצו לבטל את כניסתן. ‏

באסיפת חירום של לשכת הספנות הוחלט להמליץ לבעלי אוניות לא לפקוד את נמל אשדוד בגלל השביתה. מדובר בהמלצה תקדימית שהתאפשרה בעקבות החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים דיוויד גילה להכריז על חברות הנמל קבוצות ריכוז מונופוליסטיות. ‏

העילה המרכזית לשביתה היא כינוס ועדת קליטה ומיון הבוקר ללא השתתפות נציגי הוועד. העובדים טוענים כי מדובר בהפרת ההסכם הקיבוצי המחייב כי בוועדה יישבו שני נציגי העובדים לצד שלושה נציגי ההנהלה. בחברת הנמל טוענים כי הוועד נמנע במתכוון מלשלוח את נציגיו לוועדה למרות פניות חוזרות ונשנות מצד ההנהלה מתחילת מרץ ולאחר שנוצר צורך דחוף לאייש את המשרות.

בהנהלה מסבירים את סירוב הוועד לשתף פעולה בכללים החדשים שפרסמה רשות החברות הממשלתיות המגבילים את קליטתם של קרובי משפחה של עובדים בחברות הממשלתיות. במהלך ישיבת וועדת המיון והקליטה היום רואיינו 13 מועמדים מהם 3 שני משפחה. 865 איש ניגשו להתמודדות על כמאה משרות המוצעות לאיוש, מהם 263 קרובי משפחה של עובדי נמל. 426 מועמדים רואיינו עד כה על ידי הוועדות.

נוסף על סוגיית ועדות הקליטה והמיון מבקשים ועדי העובדים למחות על זימונם של יושב ראש ועד הציוד המכני אלון חסן ויושב ראש ועד התפעול אבינועם שושן לבירור משמעתי. העילה לבירור היא חשש לניגוד עניינים על רקע כהונתם של השניים כחברי מועצת עיריית אשדוד. ההליך החל בעקבות פניית משרד המשפטים בנושא למשרד התחבורה.

חברת נמל אשדוד פנתה היום לבית הדין לעבודה בבקשה לצו מניעה שיביא להפסקת השביתה הכללית בנמל. בעתירה שהוגשה באמצעות עו"ד נחום פיינברג טוענת החברה כי "לא יעלה על הדעת שסחר החוץ של מדינת ישראל, שסיכויי הישרדותם של עשרות מפעלים במדינת ישראל, ושהמשק הישראלי כולו יהיו כולם בני ערובה בידיהם של קבוצת עובדים הסבורה כי היא יכולה לעשות בנמל אשדוד כבשלה, להשביתו על פי רצונה, ללא כל הצדקה ובניגוד לכל הכללים המחייבים על פי דין. בית הדין מתבקש להגיב בחומרה על אופן התנהגות זה של נציגות העובדים". ‏‏‎‎‏ ‏ ‏