ביהמ"ש: סעיד נפאע יצא למדינת אויב ובא במגע עם סוכן זר

ביהמ"ש הרשיע את חבר הכנסת לשעבר (בל"ד) בעקבות פגישה שקיים בסוריה עם סגנו של מזכ"ל החזית העממית טלאל נאג'י ■ זוכה מעבירה של מגע עם סוכן חוץ, כיוון שלא הוכח כי תיאם ביוזמתו פגישה עם ראש הלשכה המדינית של חמאס חאלד משעל

בית המשפט המחוזי בנצרת הרשיע הבוקר (א') את ח"כ לשעבר (בל"ד), סעיד נפאע, בעבירות של יציאה למדינת אויב ומגע עם סוכן זר, בעקבות פגישה שקיים בסוריה עם סגנו של מזכ"ל החזית העממית, טלאל נאג'י. עם זאת, זוכה נפאע מחמת הספק מעבירה של מגע עם סוכן חוץ, כיוון שלא הוכח ברמת ההוכחה הנדרשת בפלילים, כי בעת שהייתו בסוריה תיאם ביוזמתו פגישה עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל.

סוריה מוגדרת בחוק כ"מדינת אויב", ולפיכך הביקור בה טעון אישור מראש הממשלה או שר הפנים. בעקבות החשדות שהתעוררו נגד נפאע, שהיה חבר כנסת מטעם מפלגת בל"ד, החליטה ועדת הכנסת להסיר את חסינותו, וב-2009 החליט היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, להעמידו לדין בשלושת סעיפי אישום חמורים בעקבות נסיעתו לסוריה.

מכתב האישום שהוגש נגד נפאע ב-2011 עולה, כי ביולי 2007 ביקש משר הפנים לאשר יציאת כוהני דת דרוזים לסוריה, אך נענה בשלילה משיקולי ביטחון. למרות זאת, הוא חבר לשמונה אנשי דת דרוזים כדי לארגן עימם את הנסיעה. את רשימת אנשי הדת והמסמכים הנחוצים הוא העביר לחבר תנועתו, עזמי בשארה, שנמלט מישראל לחו"ל בהיותו מבוקש בגין פגיעה בביטחון המדינה (והנו מבוקש לחקירה), וביקש ממנו להסדיר את אישורי הכניסה לסוריה.

בספטמבר 2007 הצטרף נפאע ל-282 כוהני דת שיצאו לירדן, ובהמשך (הודות לסיועו של בשארה) נכנסו לסוריה דרך מעבר שייח' חוסיין בלא אישור שר הפנים, אף שידע על נחיצותו. בגין מעשים אלה, הואשם נפאע בעבירות של סיוע ליצירה של כדין למדינת אויב ויציאה שלא כדין למדינת אויב.

עוד עולה מכתב האישום, כי במהלך השבוע בו שהה בחו"ל נפגש נפאע בחשאי עם נאג'י, סגן מזכ"ל החזית העממית, המוגדר בחוק כ"ארגון מחבלים". בשל כך הוא הואשם במגע עם סוכן חוץ. במהלך הפגישה התקשר נאג'י לחאלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס בדמשק, ותיאם פגישה בין נפאע למשעל בבוקר שלמחרת. נפאע הוסע ללשכתו של משעל ע"י שליח מטעמו, ובלשכה קיבל לידיו תשורה, אולם לבסוף השניים לא נפגשו.

בתגובה לאישומים נגדו, הודה נפאע כי נסע לסוריה וכי נפגש עם טלאל נאג'י, אף טען כי המפגש לא היה חשאי והוא התקיים כדרך אגב, וללא תיאום מראש. עוד אמר, כי לא ארגן בעצמו את נסיעת כהני הדת לסוריה, אלא רק סייע להם לקבל את האישורים הנדרשים באמצעות עזמי בשארה.

באשר לטענה כי תיאם מפגש עם משעל, הודה נפאע כי נאג'י התקשר למשעל במהלך פגישתם, והשיחה התקיימה ביוזמתו של נאג'י בלבד, שהציע לו להיפגש עם משעל, אך הנושא נותר פתוח וההצעה לא יצאה אל הפועל.

השופטת אסתר הלמן, בהסכמת השופטים ס"נ ד"ר אברהם אברהם וס"נ בנימין ארבל, הרשיעה את נפאע בעבירות של יציאה למדינת אויב וסיוע ליציאה למדינת אויב, לאחר שקבעה כי נפאע "יצא לסוריה ללא היתר, בידיעה כי מדובר בעבירה על החוק. הוא גם סייע ליתר חברי הקבוצה לצאת לסוריה, פעל לאיסוך המסמכים שלהם ולהעברתם לגורמים סוריים (בתיווכו של בשארה), לשם קבל ההיתרים ומתוקף מעמדו קידם וזירז את הטיפול בענידה לסוריה והיציאה ממנה, כשתערב באופן אישי בתהליך במעבר הגבול".

באשר לפגישתו עם נאג'י, קבע ביהמ"ש כי מדובר בפגישה שתוכננה מראש ושעצם קיומה נשמר בחשאיות, ונפאע עשה כל מאמץ להכחיש את הפגישה ולגלות כיצד דלף המידע לחוקרי המשטרה, "ביודעו כי מפגש זה היווה חצינה של קווים אדומים".

באשר לתיאום המפגש עם חאלד משעל, נקבע כי אין ראיה שנפאע יזם את שיחת הטלפון למשעל, רצה בה או שיתף איתה פעולה. הגם שהודה שלא מחה על הניסיון לתאם עבורו פגישה, נקבע כי "אין די בכך בכדי להרשיעו בקיום מגע עם זוכן, על בסיס שיחה זו, שנערכה בנוכחותו". על כן, זוכה מעבירה זו.