הותר לפרסום: עיתונאי ישראלי נעצר בחשד למגע עם סוכן זר

מג'ד כיאל מחיפה נעצר ע"י השב"כ עם חזרתו מירדן, לאחר שהשתתף בכנס בלבנון ■ בארגון עדאלה, המייצג את כיאל, טוענים כי הוא מכחיש את החשדות נגדו ויצא דובר אמת בפוליגרף ■ ארגון העיתונאים לשב"כ: "המעצר - דגל שחור"

עיתונאי ישראלי נעצר ביום חמישי על-ידי כוחות הביטחון בחשד למגע עם סוכן זר - כך הותר היום (ה') לפרסום.

מג'ד כיאל, בן 24 מחיפה, המשמש כעורך אתר האינטרנט של ארגון עדאלה ועובד כעיתונאי פרילנס, שב מביקור בלבנון, דרך ירדן, לאחר שהשתתף בכנס של העיתון "א-ספיר" עבורו הוא כותב, בין היתר. העיתון מזוהה עם ארגון החיזבאללה.

מעצרו של כיאל הוארך בבית משפט השלום, בדלתיים סגורות, עד 22 באפריל, ולמעשה נמנע ממנו במשך 4 ימים לפגוש עורך דין - עד אתמול (ד'), אז נועד עם עו"ד סאוסן זהר.

ארגון העיתונאים ביקש את הסרת צו הפרסום שהוטל על הפרשה, עד היום בצהריים. "במדינה דמוקרטית מעל מעצר של עיתונאים מתנוסס דגל שחור, קל וחומר כשהדבר נעשה תחת צו איסור פרסום ומניעת פגישה עם עורך דין", כתבו ראשי ארגון העיתונאים לראש השב"כ, יורם כהן, ולפרקליט המדינה, שי ניצן.

לדברי הארגון, "בעבר כבר הודיעו המשטרה והפרקליטות על כך שנהלים של חיפוש בבית או במקום עבודה או ציתות לקו טלפון של עיתונאים יעברו בחינה מחמירה ביותר, הן בדרג הפיקודי במשטרה והן על-ידי בית המשפט - מדיניות עליה בירכנו".

מעצרו של כיאל עורר עניין רב בכלי תקשורת זרים ובקרב פעילי שמאל ברשתות חברתיות, אולם בראשית השבוע הוצא צו איסור פרסום גורף על הפרשה, לבקשת המשטרה והשב"כ.

בשב"כ ציינו כי כיאל נעזר בגורמי הרשות הפלסטינית ברמאללה אליהם פנה כדי להסדיר את התעודות לקראת יציאתו ללבנון. בימים הקרובים יוחלט על אופן המשך חקירתו והגשת כתב אישום בגין יציאה למדינת אויב.

זו לא הפעם הראשונה שכיאל נחקר: בנובמבר 2011 הוא השתתף במשט שבוצע לחופי רצועת עזה ונחקר על-ידי המשטרה.

"הוא לא הסתיר דבר"

עו"ד סאוסן זהר, המייצגת את כיאל מטעם ארגון "עדאלה", מסרה בתגובה כי "לאחר שנפגשנו עמו אתמול, אחרי שהוסר צו המניעה למפגש עם עורכי דין, הבנו שהוא הסביר לחוקריו יותר מפעם אחת שהוא לא נפגש עם סוכן זר, והוא אף יצא דובר אמת בבדיקת פוליגרף שנערכה לו. הוספת החשד של מגע עם סוכן זר נעשתה לשם הענשה והפחדה בלבד, רק משום שיצא ללבנון".

לדברי ארגון "עדאלה", יציאתו של כיאל לביירות הייתה פומבית, והוא אף הודיע על כך בעמוד הפייסבוק שלו. "מטרת היציאה לביירות הייתה השתתפות בכנס של העיתון 'א-ספיר', שבו הוא כותב מזה שנתיים. הוא הוזמן לנסיעה זאת בשל מטרה מקצועית בלבד ככותב במוסף העיתון. הוא ידע שהחוק הישראלי מונע את יציאתו ללבנון, אך כפלסטיני תושב ישראלי הוא פעל מתוך זכותו לצאת ללבנון. הוא סבור כי התכלית ראויה ועשה זאת פומבית ובדרכי שלום, הוא לא החביא דבר".

עורכת הדין מתחה ביקורת על תנאי המעצר של כיאל, שאותם כינתה קשים: "הוא נמצא בבידוד מאז מעצרו בשבת האחרונה ללא אור יום, הוא איבד תחושת זמן. הסוגייה כולה היא רק לשם הענשתו על יציאתו ללבנון, זו סוגייה ציבורית לכלל הפלסטינים בישראל שרואים את זכותם כחלק מהאומה הערבית לשמר קשר עם בני עמם ומתנגדים שהקשר הזה יוגדר כפלילי בחוק העונשין".

לטור של מג'ד כיאל:

http://www.ha-makom.co.il/post/majdkayyal?utm_source=socialplat&utm_medium=fbpage&utm_campaign=majdkayyal