בנט ואריאל מתעכבים - ומחירי הדירות עלו 6%

על שרי השיכון והכלכלה הוטל לגבש בתוך חצי שנה רשימה של תקנים שניתן יהיה לבטל כדי לחסוך 50 אלף שקל בעלות בנייה של יחידת דיור - אך עד היום היא לא הוגשה

בתוכנית הדיור הממשלתית שאישר קבינט הדיור ביוני 2013, הוטל על שר השיכון אורי אריאל ושר הכלכלה נפתלי בנט לגבש רשימה של תקנים שניתן יהיה לבטל כדי לחסוך 50 אלף שקל בעלות בנייה של יחידת דיור. החלטת הקבינט קבעה כי בתוך חצי שנה מיום ההחלטה יציגו השרים את הרשימה של ההצעות לגבי התקנים שניתן לבטל.

בדיקת "גלובס" מעלה כי עשרה חודשים עברו מאז אישור ההחלטה, מחירי הדירות המשיכו לטפס ורשימת התקנים המיועדים לביטול מעולם לא הוגשה לקבינט או פורסמה. במשרד הכלכלה מספרים כי המשרד הורה להסיר את הרשמיות מעל תקנים מסוימים ובמשרד השיכון מספרים על בדיקה מורכבת ומכרז לבחירת חברת ייעוץ שתבדוק את הנושא.

בינתיים, מחירי הדירות רשמו עוד עלייה גם בחודש החולף, ועל פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בזמן שהמשרדים מתקשים לגבש הרשימה, מחירי הדירות כבר הספיקו לעלות בעוד כ-6%. במקביל, בהתאחדות בוני הארץ מספרים כי גם הקבלנים ממתינים בקוצר רוח לביטול תקנים שיוכלו להוזיל את עלות בניית הדירה, אולם פעילות המשרדים עד כה אינה רלוונטית וגם הסרת הרשמיות לא תשפיע כי מדובר במהלך שלדבריהם אינו מה שקבינט הדיור כיוון אליו.

"המשרד קיים, יחד עם משרד הכלכלה ובהתייעצות עם התאחדות בוני הארץ, בדיקה של הסרת 'רשמיות' מתקנים, במטרה להפוך אותם מתקנים מחייבים למומלצים", כך הסבירו במשרד השיכון, "במקביל, מקדם המשרד בדיקה מעמיקה של העלויות התקציביות של תקנים שונים בתחום הבניין. מכיוון שתקנים אלו נמצאים בתחומי האחריות של כמה משרדים ומעוגנים בחוקים שונים, מדובר בבדיקה מורכבת. בימים אלו מסתיים מכרז לחברות ייעוץ למשרד, שבמסגרתו יופעל המחקר. המסקנות יוצגו בפני קבינט הדיור".

ממשרד הכלכלה נמסר כי "ביולי 2013 הודיע שר הכלכלה על כוונתו להסיר רשמיות מכ-120 תקנים רשמיים, שבהם כ-24 תקנים שקשורים לתחום הבנייה. לאחר התייעצות ציבורית וקבלת הסכמה ממשרדי ממשלה הנוגעים לתחום (משרד הפנים ומשרד השיכון), חתם השר, במארס 2014, על הסרת הרשמיות מ-61 תקנים, שמהם עשרה תקנים בתחום הבניין. אנו ממשיכים בתהליך ונמצאים במהלך רחב של בחינה והתאמת התקנים למקובל בעולם בכל התחומים ובכלל זה בתחום הבניין".

בהתאחדות בוני הארץ מסבירים כי הסרת הרשמיות מהתקנים האמורים בטלה בשישים ואין ביכולתה להשפיע על עלות הבנייה. "הסרת הרשמיות מתייחסת למוצרי בנייה שעליהם בכל מקרה הקבלנים חייבים לקבל תקן כי זה חלק מחוק המכר. גם אם הוסרה הרשמיות הקבלנים חייבים להמשיך ולהשתמש בהם כי אלו מוצרים מתכלים ואם לא ייעשה בהם שימוש הקבלנים ישלמו על זה יותר מאוחר יותר בעקבות תביעות דיירים", כך מסביר עו"ד אליאב בן שמעון, מנכ"ל ההתאחדות.