האם לפנינו מפץ גדול?

מה לומדים מהתנודתיות המתונה בשערי המטבעות בכל העולם

בביקורי האחרון בחדרי עסקאות היה פשוט משעמם. זקני שוק המט"ח אינם זוכרים כבר זמן רב תקופה ארוכה כזו שבה אף אחד בשוק אינו מתלהב לעשות משהו. המינוח המקצועי המודד תופעה זו הוא סטיית התקן, המבטאת את מידת התנודתיות בשוק הנמדדת ביחס לממוצעי עבר. התנודתיות בשוק המט"ח שלנו, נמצאת בשפל של למעלה מעשור.

אנחנו לא לבד. גם בעולם יש שפל בתנודתיות.

סטיית התקן במסחר בצמד המטבעות הנסחר ביותר - אירו/דולרהגיעה לשפל של פחות מ-5% שזו תנודתיות שנמדדה באחרונה בשנת 1977. גם בצמדי מטבעות המתאפיינים בתנודתיות גבוהה בדרך כלל כמו הדולר/יין, התנודתיות התמתנה מאוד.

מדוע זה קורה? השוק העולמי דרוך בהמתנה להתפתחויות בין ארה"ב לגוש האירו. האמריקאים התחילו בצמצום תכנית ההקלה הכמותית, אולם הבהירו לעולם כי ייקח זמן רב ובעברית פשוטה - דולר חלש מתאים להם ודבר לא השתנה. באירופה לעומת זאת הבינו, באיחור, שאירו חזק לא משרת שום מטרה למעט האגו של קברניטי הגוש, ומדברים יותר ויותר על הקלה כמותית משלהם.

השחקנים הגדולים מעדיפים לשבת בשלב זה על הגדר, והצמד נסחר כבר חודשים בטווח צר מאד.

כמובן שגם השוק שלנו מושפע מהשקט שמאפיין את המסחר העולמי אולם כבר ראינו תקופות בהן הפעילים ממשיכים לחזק את השקל בניגוד למגמה העולמית. צריך לזכור שזהו יעד בפני עצמו אבל תמיד יש אתנחתות בדרך. אתנחתות אלה אינן מתאפיינות בדרך כלל בפרקי זמן ארוכים אולם כפי שאנו עדים כבר למעלה מחצי שנה, לכל כלל יש יוצא מן הכלל.

בחודשים האחרונים זה לא קורה בעיקר בזכות לבנק ישראל, שאמנם לא יוצא מגדרו על מנת להחליש את השקל, אולם בהחלט נקט במספר מהלכים שהפתיעו את השחקנים על מנת לשמור על יציבותו. בהם רכישה מסיבית של דולרים הרבה מעבר לתכנית הרכישות הקבועה שלו ורכישות בשעות מסחר דלילות והפחתת ריבית שהפתיעה את השוק.

פעולות אלו יחד עם הרגיעה העולמית גורמות לפעילים לשבת על הגדר ועל כן מה שאנו רואים הוא מסחר הנובע בעיקר מפעילות ריאלית. סך הפעילות הריאלית במשק יחד עם רכישות בנק ישראל יוצר איזון יחסי במסחר.

כיצד זה יכול לעזור לנו כמשקיעים או כמהמרים? כלל אצבע ידוע בשוק המט"ח אומר שכשסטיות התקן גבוהות עדיף למכור אותן וכשסטיות התקן נמוכות עדיף לקנות. הלוגיקה די זהה לזו של משפט המפתח בשוק המניות - כשכולם מוכרים בפאניקה תקנה וכשהעדר רץ לקנות זה הזמן למכור.

הנחת הבסיס הינה שסטיות תקן כה נמוכות לא יכולות להתקיים זמן רב וכי משהו עתיד לקרות בשווקים ובעקבותיו הן תתפרצנה כלפי מעלה. צריך לזכור שעלייה בסטיות התקן מעידה על עלייה בתנודתיות ויכולה להגיע כתוצאה משינוי מגמה לשני הכיוונים.

לאיזה כיוון זו כמובן שאלת מיליון הדולר? הערכתי היא שבמצב העניינים הנוכחי הפריצה בעולם תהיה בכיוון של התחזקות הדולר כלפי רוב המטבעות. ההתאוששות בארה"ב יחד עם כניסת גוש האירו לתכנית הקלה כמותית, יחד עם האירועים הנקודתיים-המתח באוקראינה וחזרת נושא החוב היווני לסדר היום יטו את הכף לכיוונו של הדולר.

מעניין יהיה לראות האם שינוי המגמה בעולם יסייע לשינוי מגמה גם אצלנו. בהנחה שבנק ישראל, למרות שלא הכריז על כך רשמית, יצליח לשכנע את הפעילים בקיומה של רצפה, סביר להניח שנראה במקביל שינוי מגמה גם בישראל.