למה אתם שונאים את אלון חסן?

אלון חסן הוא נציג עובדים לגיטימי. הוא נבחר ברוב מוחץ

בחודשים האחרונים חלף אלון חסן באלגנטיות על פני צוררי ישראל ידועים והפך לטוען רציני לכתר האיש השנוא ביותר במדינה. מה כל כך מרגיז ביושב ראש ועד עובדים, שנבחר בצורה חוקית ונאבק בדרכים המקובלות למען הציבור שבחר אותו?

יש מי שלא אוהבים את חסן כי הוא מרוויח משכורת גבוהה יחסית במשרה קבועה בלי שהשקיע בלימודים גבוהים. טינה מהסוג הזה בוודאי מדברת לליבם של בוגרי תואר שני או שלישי במדעי הכלום שבמקרה הטוב מתפרנסים בדוחק מעבודות מזדמנות.

אותם אקדמאים מתוסכלים שוכחים כי מעל לחסן ניצבת הנהלת הנמל, שאנשיה מרוויחים משכורות גבוהות הרבה יותר למרות שכישורם העיקרי הוא קשרים פוליטיים. אחרים לא אוהבים

את חסן כי הוא מצליח גם מחוץ לנמל: יש לו עסקים משגשגים והוא נבחר למועצת העיר אשדוד. קנאה היא רגש עובר לסוחר, ולכן פופולארי לייחס את הצלחתו המסחרית של אלון חסן למעמדו בוועד עובדי נמל אשדוד, על אף שגם על צמחונים כמוני מוסכם שאם השיפודיה של משפחתו לא היתה מגישה קבבים טעימים היא היתה מתמוטטת - גם אם כל עובדי הנמל היו באים לשם לחגוג ימי הולדת ושמחות משפחתיות.

לעתים קרובות מדי שוכחים שאלון חסן הוא נציג עובדים לגיטימי. הוא נבחר ברוב מוחץ על ידי למעלה מאלף עובדי נמל אשדוד, והשיג עבורם משכורות יפות שעדיין רחוקות מלנקר עיניים (השכר החודשי הממוצע בנמל אשדוד נמוך מ-25,000 שקל). הוא ניצב מול הנהלה שאנשיה מרוויחים לפחות סכום כפול ומייצגת בעיקר את האינטרסים של הפוליטיקאים שמינו אותה (ושיתחלפו כנראה בבחירות הקרובות).

במקומות עבודה ציבוריים, שנמצאים בבעלות ישירה או עקיפה, מלאה או כמעט מלאה, של המדינה כמו הנמלים, הרכבות, בתי החולים, האוניברסיטאות והמכללות המתוקצבות - ועדי העובדים מייצגים את האינטרסים של הבעלים, שהוא הציבור, הרבה יותר טוב מההנהלה.

הדבר נובע מכך שבמקומות עבודה ציבוריים ההנהלה נבחרת על ידי חבר נאמנים או ועד מנהל שהצצה בהרכבו תגלה את חברי מרכז הליכוד, פוליטיקאים בפנסיה, ומקורבים למיניהם. לעתים, מוצאים באותן הנהלות אפילו אנשים שמסובכים ממש בפלילים כמו אביגדור קלנר, ממורשעי פרשת הולילנד, שגם אחרי שנעצר על ידי המשטרה המשיך לכהן כיו"ר חבר הנאמנים של מכללת עמק יזרעאל ולפני כן נמנה על חבר הנאמנים של מכון ויצמן ואוניברסיטת בן גוריון.

במקומות עבודה פרטיים ההנהלה מתמנית ישירות על ידי בעלי המניות, ולכן מייצגת בצורה הוגנת את האינטרסים של בעלי החברה. במקומות עבודה ציבוריים מספקים שירותים לציבור זה לא קורה. שם דווקא ועדי העובדים מיטיבים יותר לייצג את האינטרסים של תושבי האזור אשר משתמשים בשירותים.

יתכן שיש מקום להפריט מוסדות כמו הנמלים, הרכבת ואפילו האוניברסיטאות, אך כל עוד הם נשארים בגדר מוסדות ציבוריים, וכל עוד הנהלתם נבחרת כפי שהיא נבחרת, כדאי לזכור שהיא מייצגת את הציבור הרחב בערך כמו שמרכז הליכוד מייצג את פנקס הבוחרים של מדינת ישראל.

הכותב הוא מרצה לתקשורת באוניברסיטת אריאל וחבר ועד המרצים באוניברסיטה.
המאמר מייצג את עמדתו הפרטית בלבד.