מותר להגיד מילה טובה, ביבי

תגובת ביבי לדברי אבו מאזן על השואה אינה לעניין

אתמול כתבתי כאן שהתרגשתי מאמירתו של אבו מאזן כי "השואה הייתה הפשע הנתעב ביותר בעידן המודרני". מסתבר שראש הממשלה לא מרגיש כמוני. ביבי הגיב כי מדובר בהכרזה שנועדה להרגיע את דעת הקהל העולמית לאחר הפיוס עם חמאס. אבו מאזן לא יכול, אמר נתניהו לומר שהשואה היא פשע נתעב ובמקביל לחבק את חמאס המתכחש לשואה. כשראש הממשלה אומר דברים כאלה זה מלמד על חוסר רגישות ועל שטחיות.

אמירה בזכות עצמה

אני לא חושב שנתניהו הוא אדם שטחי או אטום, אבל בתקופה האחרונה הוא תפס לעצמו פוזיציה משיחית הגוררת אותו לאמירות לא רציונליות. המשיחיות הזאת מקשה עליו להפריד בין נושאים, כמו בעניין הזה. אבו מאזן עושה ללא ספק הרבה דברים לא מועילים, אבל אם הוא כבר אומר דבר חיובי, מותר להתייחס לכך כאל אמירה בזכות עצמה, ללא קשר לעמדות מדיניות. אף מנהיג פלסטיני לפני אבו מאזן לא התבטא כך.

אבו מאזן עצמו במשך שנים התכחש לשואה, עכשיו הוא מכיר בה, ומכיר בה כפשע הנתעב ביותר. מה רע בזה? למה ביבי לא יכול לומר משהו כזה, למשל: אני מברך על האמירה של אבו מאזן, אני שמח שהוא חוזר בו מהתכחשותו לשואה, אבל בסופו של יום מה שיקבע את היחסים בינינו יהיו המעשים.

גם אבו מאזן יכול

המשיחיות של ביבי, הגוברת בימים של זיכרון השואה, מובילה אותו למצבים שמסבכים אותו עם העובדות. אם אבו מאזן לא יכול, לדעת ביבי, לומר שהשואה היא פשע נתעב ובמקביל לחבק את חמאס - אז אי אפשר גם לומר שאתה רוצה שלום בשתי מדינות, ובמקביל להאיץ את הבנייה בשטחים האמורים להיות של המדינה הפלסטינית שתקום (אם וכאשר).

מי שרוצה באמת בשלום לא שותל בדרך לשם מוקשים. ומי ששותל מוקשים לא באמת רוצה את השלום - על פי ההיגיון של ביבי. אז אם ביבי יכול לומר ולעשות דברים סותרים, גם אבו מאזן יכול.

מילה טובה

זה דווקא באינטרס שלנו, שביבי יאמץ את האמירה של אבו מאזן וייתן לה את הכבוד הראוי. כי אם אתה לא מאמין לכל דבר שאבו מאזן אומר, איך תגיב אם הוא יודיע על ויתור על זכות השיבה? ולמה שאבו מאזן יאמר זאת, אם מראש ברור לו שראש ממשלת ישראל ידחה אמירה כזאת (או אחרת) כתרגיל?

יכול להיות שהמנהיג הפלסטיני הוא באמת אדם שקשה להאמין לו, כפי שביבי חושב. אז אם הוא כבר אומר דברים חיוביים בתחום ההומני, איזה נזק ייגרם אם ראש הממשלה יאמר מילה טובה על כך?