התעשיינים נגד רשות המים: לאן זורם הכסף של תאגידי המים?

התעשיינים נגד רשות המים: לא מפקחת על הזרמת כספים מהתאגידים לרשויות המקומיות

תאגידי המים מעבירים מדי שנה עשרות מיליוני שקלים לרשויות המקומיות בלי לקבל אישור כחוק מרשות המים - כך טוענת התאחדות התעשיינים. מבדיקה בדוחות הכספיים של חלק מתאגידי המים עולה, כי אלה מעבירים באופן שוטף לרשויות המקומיות שבתחומן הם פועלים כספים עבור שימוש במבנים; עבודות פיתוח; השאלת עובדים; קבלת שירותי גבייה ודיבידנדים, בשל מבנה הבעלות על תאגידים אלה, שמורכב מנציגי הרשויות המקומיות שאותן הם משרתים.

בהתאחדות התעשיינים טוענים כי תיקון לחוק תאגידי המים והביוב מ-2013, קובע כי כל התקשרות בין רשות מקומית לבין תאגיד מים מחויבת באישור רשות המים. לפי החוק, התקשרות או עסקה בין גופים אלה שלא זכתה לאישור מראש ובכתב מצד הממונה (רשות המים) - דינה להתבטל. במסגרת התיקון לחוק, על מועצת רשות המים לגבש כללים סדורים לגבי התקשרויות בין רשויות מקומיות לבין תאגידי מים. לטענת התעשיינים, כללים אלה טרם גובשו במלואם - מצב שלא מאפשר לרשות המים לכפות הפסקת התקשרויות בין התאגידים לרשויות המקומיות.

מנתונים שנאספו בהתאחדות התעשיינים, בין השאר מניתוח של דוחות כספיים שמפרסמים תאגידי המים, עולה כי בשנים 2010-2012 העבירו תאגידי המים כ-186 מיליון שקל לרשויות המקומיות כדיבידנדים. בהתאחדות התעשיינים טוענים כי סכומי הכסף שמזרימים התאגידים לרשויות גבוהים עוד יותר ומשולמים על שכירות של מבנים, ארנונה ושירותי גבייה של חשבונות מים מתושבים - שירות שחלק מהרשויות מספקות לתאגידים. בהתאחדות התעשיינים טוענים כי עלויות אלה, שהיקפן המלא אינו ברור, מושתות בידי התאגידים על צרכני המים, שכן מחיר המים משקף את עלותם. "התעשייה בישראל כורעת תחת נטל התשומות ואתו גם מחירי המים, שהתגבר והתעצם בעקבות הקמת תאגידי המים, שפועלים על בסיס של מודל שאמור לכסות את עלותה הסבירה של הפעלת התאגידים", טוען במכתב ששיגר נציג התאחדות התעשיינים, עו"ד אלדד כורש ממשרד עמית, פולק מטלון, למנכ"ל רשות המים, אלכסנדר קושניר.

עלייה של 250% בשמונה שנים

בחודש ינואר האחרון, עת הכריזה רשות המים על הורדת תעריף המים לצריכה ביתית, היא העלתה את מחיר תעריפי המים לתעשייה בשיעור של 9%. המחיר שמשלם תעשיין על כל קוב מים הוא 7.80 שקל. ב-2012 יוקרו המים לתעשייה ב-25% וב-2013 יוקרו התעריפים לתעשייה פעם נוספת, בשיעור של 17%. בהתאחדות טוענים כי בין השנים 2006 ל-2014 חשבונות המים שמגיעים למפעלים תפחו בלא פחות מ-250%. כעת התעשיינים חוששים מייקור נוסף של תעריף המים למפעלים בתחילת 2015 כחלק מתוכנית מדורגת וסדורה שגיבשה רשות המים.

העלויות של תאגידי המים מהוות את המרכיב היקר ביותר במחיר המים שמשלמים הצרכנים - כ-45%. בישראל 55 תאגידי מים וניסיונות מצד רשות המים לאחד את רובם ולצמצם את מספרם בשני שליש - כשלו. באחרונה הכריז מנכ"ל הרשות על תוכנית שתוביל להתייעלות נרחבת בתאגידים תוך הפחתת עלויות, וזאת בניסיון לאפשר את הורדת תעריפי המים. בפנייה שעשה בשבועות האחרונים לתאגידים, תובע קושניר מהתאגידים שפועלים ממשרדים מפוארים - להעתיק את פעילותם למקומות צנועים יותר; להפסיק את ההתקשרויות עם יועצים חיצוניים ולנהל את מערכי הגבייה שלהם באופן עצמאי- ולא להתבסס עוד על רשויות מקומיות שיספקו שירותים אלה בתמורה לסכומי כסף גדולים. קושניר שואף לממש את ההתייעלות המדוברת בתאגידים כבר בחודשים הקרובים ובאופן שיאפשר את ההוזלה במחיר המים כבר בראשית 2015. בתאגידי המים מגחכים וטוענים כי התוכנית אינה ריאלית, קל וחומר לא באמצע שנת עבודה.

התעשיינים, שמתלוננים כבר תקופה ארוכה על התייקרות בלתי פרופורציונלית בתשומות הייצור, מסמנים את תאגידי המים כמטרה לתקופה הקרובה. זאת, לצד מאבק משפטי שבו פתחו נגד כמה רשויות מקומיות שהעלו את הארנונה למפעלים ולבתי עסק - לא בלי אישור שקיבלו לשם כך ממשרדי הפנים והאוצר. "תאגידי המים הם אחת השערוריות הגדולות שקמו כאן בשנים האחרונות", אמר ל"גלובס" מנכ"ל התאחדות התעשיינים, אמיר חייק, "התעשיינים מפסיקים להיות פרה חולבת, ודורשים את התערבות משרדי הממשלה בנושא. אנחנו בודקים כעת כל שקל וכל אגורה שאנחנו נדרשים לשלם, שכן בזמן שהתעשיינים משלמים יותר, גם הציבור נאלץ לשלם יותר בתמורה למוצרים. אם הפניות שלנו לגורמים הרלוונטיים לא יישאו פרי - נפנה גם לבג"ץ".

רשות המים: "פועלים להסדרה"

מרשות המים נמסר: "לפי חוק תאגידי המים והביוב, רשות המים בוחנת את העסקאות שבין התאגיד לרשות המקומית ולא מאשרת הסכמים שיש בהם תנאים מקפחים של התאגיד או ניסיון לזליגת כספים מהתאגיד לרשות. הממונה על התאגידים ברשות המים עומד על כך שישמרו תנאי הוגנים והוראות החוק יבואו לידי ביטוי בכל ההסכמים והעסקאות מסוגים אלו".

"הרשות פועלת להסדרת הכללים לגבי התקשרויות בין הרשויות המקומיות לתאגידי המים, מתוך ראייה כללית של משק המים וטובת הצרכנים. נכון להיום הוסדר בכללים נושא חלוקת הרווחים ושירותי הגבייה. העבודה על שאר התחומים נמצאת בעיצומה והם יובאו לדיון במועצת רשות המים".

"תעריפי המים לתעשייה היו במשך שנים נמוכים משמעותית מעלות אספקת השירותים. בעקבות שינויים בחקיקה, החל משנת 2010 על תעריפי המים לשקף את עלותם המלאה. בהתחשב בכך שעבור התעשייה השוואת התעריף לתעריף העלות היה צפוי להוביל לייקור משמעותי של התעריפים נחתם ב-2009 הסכם בין התעשיינים, ההסתדרות והממשלה ובמסגרתו נקבע כי התעשיינים ייהנו מתקופת הסתגלות שבמהלכה יעלו התעריפים במתווה רב שנתי מוסכם. מתווה זה יושם במלואו".

"ההכרה בעלויות אספקת שירותי המים בתעריפי התאגידים מתבססת בעיקר על הכרה בעלויות הנורמטיביות הנדרשות לאספקת השירותים, ולא בעלויות בפועל. קרי, הסכמים או תשלומים מופקעים לרשות מקומית אינם מגולמים בתעריף".

מחיר המים לתעשייה
 מחיר המים לתעשייה