אומת התל-אביביים

האם חברת סטארט-אפ יכולה לפעול ולהתקדם בתוך בת-ים?

האקסלרטור של 8200 הוא מן הראשונים שקמו בישראל, באמצע שנת 2011. בחסות עמותת בוגרי היחידה הוקמה התוכנית לעידוד יזמים, שהפכה מאז לאחת המובילות והיוקרתיות ביותר בתחומה בישראל.

האקסלרטור מעודד יזמים בוגרי צבא או שירות לאומי, לא רק בוגרי 8200, להירשם אליו. לזכות יזמי התוכנית ומוביליה נרשמים הישגים מרשימים ביותר. 75 מיזמים השתתפו עד היום בארבעה מחזורים, כולל הנוכחי, 30 מהם כבר גייסו השקעות בסכום כולל של כ-40 מיליון דולר, והם מעסיקים כ-280 איש בארץ ובחו"ל.

בנוסף, חרתה התוכנית על דגלה אג'נדה חברתית. בעקבות יוזמה ברוכה של עיריית בת-ים התמקם האקסלרטור היוקרתי של 8200 בעיר זו, והיזמים המשתתפים בתוכנית התחייבו גם לתרום מזמנם בהתנדבות למען פעילות קהילתית.

"תעודת עניות"

והנה, בפוסט מעניין, שכתב באצטדיון הסטארט-אפ ינון גלזר, מנהל האקסלרטור של 8200, הוא סיפר שהתוכנית - כמו כל סטארט-אפ כמעט - נאלצה לאחרונה להמציא את עצמה מחדש: "בימים אלה אנחנו מבצעים Pivot משלנו, אחרי שזיהינו מרכיב בתוכנית שלא התאים לסטארט-אפים אותם אנחנו רוצים להעיף קדימה. ה-Pivot שלנו הוא גיאוגרפי: בצער רב אנחנו נפרדים מבית התוכנית בבת-ים ומקימים בית חדש בתל-אביב".

בהמשך הסביר גלזנר שהיזמים שהשתתפו בתוכנית התקשו להגיע לבת-ים וליהנות מהמשרדים שם, עד כדי כך שמנהלי האקסלרטור נאלצו למצוא לעצמם מיקום חדש, "כזה שיהווה בית חי ותוסס לתוכנית", בתל-אביב.

חנן ברנד, מקרן ההון סיכון JVP הגיב על הדברים: "פוסט עצוב מאוד. העובדה שיזמים (שרבים מהם חיילי יחידת עילית לשעבר) מתלוננים ש'המציאות לא מאפשרת להם' להגיע לבת-ים, מרחק 10 דקות (כשברור שלהרצליה פיתוח הם היו נוסעים גם יותר), היא תעודת עניות ל'סטארט-אפ ניישן' שלנו וליכולת שלו להתפתח מעבר לגבולות רוטשילד רבתי. חבל".

הגיבה על דבריו מורן בר, יזמת בעצמה ומי שהייתה שותפה בעבר להקמת האקסלרטור Venture Geeks בפתח תקוה: "עצוב זה בלשון המעטה. להזכירכם, הסטארט-אפ אקסלרטור הראשון הפורמלי (מקום, השקעה, מנטורים, תוכנית) שקם בישראל היה בפתח תקוה, ואחד הפידבקים הכי חשובים שקיבלנו היה המיקום שלא ייחס חשיבות לשטאנץ התל-אביבי אלא לעובדה שיש סטארט-אפ להקים, לפתח ולהצליח.

"המשקיעים והמנטורים הגיעו לשם כי נבנתה קהילה חזקה, והיזמים השכילו לספר שהעובדה שהמקום לא סיפק 'אטרקציות' עזרה להם להתרכז בעבודה לשמה התכנסו...

"הפיבוט שלכם הוא לא כישלון שלכם, ובטוח לא של עיריית בת-ים. הוא כישלון של ה'אקו-סיסטם' היזמי הישראלי וה'שיט' שמאכילים את היזמים כדי לגרום להם לחשוב שאם הם יקימו סטארט-אפ בתל-אביב, סיכוייהם להצליח גדלים".

לתפארת מדינת ישראל

כמו חנן ומורן, וכמו גם מגיבים אחרים שהשתתפו בדיון הדיגיטלי הזה, אין לי מילה רעה להגיד על החלטתם של גלזנר ואנשי האקסלרטור של 8200. הם בסך הכל הגיבו לדרישות קהל היעד שלהם והתאימו את המוצר שלהם בהתאם, כמו שכל סטארט-אפ חייב לעשות.

אבל זה בדיוק העניין. כי כמוהם כולנו, משקיעי הון סיכון, יזמים מבריקים, מנכ"לים של חברות היי-טק, עורכי דין מובילים, רואי חשבון ידועים, כולנו עושים מה שצריך. כולנו התכנסנו אל אזור הנוחות שלנו, מדינת תל-אביב, ואף אחד לא יוציא אותנו מכאן.

האזור הקטן שבין הרצליה פיתוח לבין דרום תל-אביב הוא הדבר היחידי שמעניין אותנו ואחרינו המבול. לא מתפקידנו לדאוג למדינה שמחוץ לתל-אביב, זו לא בעיה שלנו, כנראה, אם הפריפריה של מדינת ישראל מתחילה 5 קילומטר דרומית לרחוב רוטשילד התוסס והמקסים. אין לנו בעיה עם זה שאשדוד, אשקלון, חיפה או מודיעין, הן כבר מזמן ערי פריפריה לא נחשבות, שמיטב היזמים לא יעלו על דעתם לפתוח שם משרדים.

ושמישהו אחר יפתור כבר את הבעיות הכלליות של מדינת ישראל.

כי אנחנו עסוקים בלרדוף אחרי יזמים בעלי חזון, או משקיעים בעלי ממון, אנחנו כאן בשביל סטארט-אפים מדליקים ואקזיטים מפוארים, לתפארת מדינת ישראל.

ושמישהו כבר יפתור עבורנו את הפערים החברתיים, את החינוך המידרדר, את אי השוויון ואת חוסר הצדק. כי כל החוליים הללו ממש מציקים והם נורא נורא מפריעים לנו, אז הגיע הזמן שמישהו יעשה כבר משהו בנידון.

ובינתיים: אפשר בבקשה לקבל מקיאטו כפול, מהקפה הברזילאי המיוחד שטחנתם כאן אתמול, עם נגיעה של קצף חלב סויה דל-קלוריות, בכוס זכוכית שקופה עם ידית, ועוגיית שעורה מעורבבת בדגנים בצידה, בצלוחית חרסינה מעוטרת, בזמן שאני מחכה כאן בתור ליזם, שיסכים אולי לדבר איתי בבית הקפה הכל-כך מיוחד בשדרה המקסימה הזו? תודה.

ishay@canaan.com

■ יזהר שי הוא שותף כללי בקיינן פרטנרס ומנהל פעילות הקרן בישראל.