בית המשפט הקפיא תוצאות מכרז של המינהל ברמת-השרון

חברת הנדל"ן ב. יאיר עתרה נגד החלטת רשות מקרקעי ישראל לדחות את מועד הגשת ההצעות לרכישת קרקע ברמת-השרון, לאחר שהצעות לרכישת הקרקע כבר הוגשו ■ "האם שיקולים בלתי כשרים מעורבים בעניין?"

שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ד"ר קובי ורדי, הורה על הקפאת המשך הליכי מכרז לשיווק קרקע על-ידי רשות מקרקעי ישראל, ואסר על הרשות להכריז על זוכים במכרז. זאת בעקבות עתירה שהגישה חברת הנדל"ן הציבורית ב. יאיר נגד הרשות, בגין פגיעה בעיקרון השוויון בין המציעים במכרז, בשל ניהול רשלני לטענתה של רשות מקרקעי ישראל.

ורדי הורה על הקפאת המשך הליכי המכרז עד לדיון בתיק שיתקיים ב-13 במאי, זאת למרות שפתיחת המעטפות על-ידי ועדת המכרזים של הרשות הייתה אמורה להתקיים בעוד יומיים.

מדובר במכרז שפירסמה בחודש דצמבר 2013 רשות מקרקעי ישראל לשיווק קרקע המיועדת להקמת 168 דירות בשכונה מורשה ברמת-השרון. המועד האחרון שנקבע להגשת הצעות למכרז היה בתאריך 31 במארס. עוד לפני המועד האחרון הודיעה רשות מקרקעי ישראל על דחיית המועד האחרון ל-27 באפריל, וסמוך למועד זה הגישו מספר חברות נדל"ן הצעות לרכישת הקרקע.

בעתירה שהגישה ב. יאיר, באמצעות עורכי הדין יובל גלאון ונילי בן-משה ממשרד שביט, בר-און, גלאון, צין, יגור ושות', טוענת החברה כי להפתעתה, ביום למחרת תום המועד החוקי פרסמה רשות מקרקעי ישראל באתר האינטרנט שלה הודעה על דחיית המועד האחרון להגשת הצעות ל-30 באפריל, וזאת לאחר שהחברה הגישה הצעה לרכישת הקרקע. ההודעה, אגב, לא נמסרה לחברה, ונודע לה על כך באקראי.

החברה צירפה לעתירה חברות נוספות שעשויות להיות נפגעות כתוצאה מהמהלך שבו נקטה רשות מקרקעי ישראל, ושהגישו אף הן הצעות לרכישת הקרקע במועד החוקי שנקבע, ובהן אפריקה ישראל, גינדי החזקות, רמי שבירו וקבוצת הרכישה הורוביץ יוכלמן.

בעתירה דורשת החברה מבית המשפט להורות על כך שהארכת המועד מעבר לתאריך 27 באפריל בטלה, ולא לדון בהצעות שהוגשו למכרז לאחר המועד החוקי שנקבע.

לטענתה, הדחייה השנייה של המועד להגשת הצעות אינה כדין, וכל ההצעות שהוגשו לתיבת המכרזים לאחר המועד החוקי אינן כשרות, ואין לדון בהן.

עוד טוענת ב. יאיר בעתירה כי מדובר בהחלטה פוגענית, שפוגעת בעיקרון הבסיסי ביותר בדיני המכרזים, והוא עיקרון השוויון בין המציעים.

"החלטת הדחייה איפשרה לא רק קליטתם של מציעים חדשים למעגל ההצעות, אלא איפשרה גם למציעים קיימים, לשפר את הצעתם או לשנותה בכל דרך שיחפצו בכך", ציינה החברה בעתירה, והוסיפה כי בכך נפגעה הצעתה לעומת מציעים אחרים שנחשפו למידע ויכלו לשפר את הצעתם.

החברה מציינת בעתירה כי הפגיעה בה היא מהותית, מאחר שלא היה ידוע לה כי המועד להגשת הצעות הוארך, ועל כן לא יכלה לדעת כי עליה להמשיך לשמור על סודיות כלפי מציעים פוטנציאליים אחרים.

לטענתה, אי-מתן הודעה על הארכת המועד להגשת הצעות, יש בה משום "הכשלה ממשית של מי שכבר הגישו הצעותיהם, אל מול מציעים פוטנציאליים נוספים".

לטענת החברה, מדובר בתמיהה: "מדוע יש מי שנהנים מ'זכות יתר' של הגשת הצעותיהם בשלב מאוחר יותר? מיהו זה אשר קיבל הודעה אישית על הארכת המועד להגשת ההצעות? מיהו זה שאולי יזם אותה? מדוע זה לפתע יכולים מציעים לשנות את הצעתם? האם שיקולים זרים ובלתי כשרים מעורבים בעניין?" שואלת ב. יאיר בעתירה.

לטענתה, "פגיעה במראית-העין של המכרז, אינה פגיעה של מה בכך. על הצדק לא רק להיעשות, עליו גם להיראות, הרי בדיוק בשל כך קיימת הקפדה כה רבה על ההליך המכרזי".

בעתירה התייחסה החברה גם לנימוק של רשות מקרקעי ישראל לדחיית המועד הנוספת, בשל יום השואה, כנימוק שעדיף שלא היה נאמר.

כאמור, השופט קובי ורדי קבע כי דיון בעתירה יתקיים ב-13 במאי, ועד אז לא תתקבל כל החלטה בנוגע לתוצאות המכרז.

על-פי הערכות, אם תתקבל העתירה, רשות מקרקעי ישראל תיאלץ לפרסם את המכרז מחדש.