מתנה לרדיו האזורי: הפחתה דרמטית בערבויות

רדיו "אמצע הדרך" עתר לבג"ץ נגד הרשות השנייה: טוען לאפליה בפיצול התדרים

הרשות השנייה צפויה להחליט היום (ה') על הפחתה דרמטית של הערביות הבנקאיות שכל תחנת רדיו אזורית תצטרך להפקיד. הסכומים יופחתו מ-845 אלף שקל לתחנה, לסכום משתנה של בין 160 אלף שקל ל-550 אלף שקל לכל תחנה.

ההחלטה מגיעה לאחר שהחשש שבעלי הרישיונות לא יעמדו במחויבויותיהם הפיננסיות פחת, גם בשל העובדה שבוטלו התמלוגים שהם חייבים למדינה וגם בשל מצבם הכלכלי האיתן יחסית. הערבויות שבכל זאת יישארו הן למקרה של סנקציות וקנסות שתטיל הרשות.

תחנות הרדיו האזוריות נדרשות להעמיד בטחונות להבטחת מילוי התחייבויות הזכיין, הן לרשות השנייה והן למשרד האוצר. מאז שנת 2013, כאמור, לא נדרשים בעלי התחנות לתשלום תמלוגים לאוצר.

מנכ"ל הרשות השנייה, שי באב"ד, מסר כי "הסיכון הכלכלי שיוחס לרוב זכייני הרדיו האזורי במועד המכרזים בשנים 2008-2009 פחת משמעותית, וראוי היה להתאים את הערבויות הנדרשות לפרופיל הסיכון העדכני. כיוון שכך, החלטנו על הפחתת הערבויות הנדרשות מהזכיינים, בהתחשב בפערים המשמעותיים במחויבויות הכספיות שלהם, ועל קביעת מנגנון דיפרנציאלי מותאם".

בקשה לפיצול תדרים

בתוך כך, בשבוע שעבר עתר רדיו 90 ("אמצע הדרך") לבג"ץ נגד הרשות השנייה, בבקשה למתן צו על תנאי שיורה להם להשיב מדוע לא יעלו לדיון לאלתר את בקשתו לפיצול שידורים בשפות הרוסית והצרפתית, בתדר הנוסף 94.7 השייך לתחנה.

התחנה של אהרון אורגד טוענת בעתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד ברק בר-שלום, כי הבקשה לפיצול שידור הוגשה כבר ב-2009, ואולם היא לא מובאת כלל לדיון, בעוד ש-3 תחנות אחרות - "רדיו לב המדינה", "רדיו דרום" ו"רדיו חיפה" - קיבלו היתר לפיצול שידור בתדרים הנוספים שניתנו להן. לטענת התחנה, מדובר באפליה משיקולים זרים.

בעתירה נטען כי דוד בן-בסט, בעלי "רדיו לב המדינה" - שהוא גם יו"ר התאחדות הרדיו האזורי ומי שמפעיל בפיצול שידור את הרדיו בשפה הרוסית "פרוויה" - הפעיל לחצים על הרשות השנייה שלא לדון בבקשה, מחשש שרדיו נוסף ברוסית יפגע בהכנסותיו.

אורגד מסר כי "עתרנו לבג"ץ כדי שייעשה צדק, ולאחר שנקעה נפשנו ופקעה סבלנותנו שהייתה ארוכה באופן חסר תקדים. האפליה נגדנו זועקת לשמיים ובלתי מתקבלת על הדעת. אם פיצול השידור הוא דבר חוקי, אנו דורשים שיתנו לנו לשדר לטובת מאות אלפי העולים החדשים באזור שלנו".

בן-בסט מסר בתגובה כי "הרשות השנייה מחליטה לפי שיקול-דעתה בבקשות של תחנות לאישורי פיצול השידורים. לא ביקשתי מהרשות לא לאשר פיצול תדרים וודאי שלא הפעלתי לחצים בנדון. הדברים המיוחסים לי אינם נכונים. הודעתי לאורגד שאיני מתנגד לפיצול".

מהרשות השנייה לא נמסרה תגובה.