"אין כדאיות עסקית ל-3 שחקנים בטלוויזיה המסחרית"

תחשיבים שנעשים בימם אלה בשוק התקשורת בוחנים איך ייראה שוק הטלוויזיה המסחרית אם יהיו בו 3 ערוצי טלוויזיה של 3 שחקנים, ב-3 אפיקים שונים ■ איך שלא הופכים את זה - כולם מפסידים ■ האם הענף בפתחו של אסון כלכלי?

זו תקופה קריטית בתולדות הטלוויזיה המסחרית הישראלית. אמנם התהליכים מתרחשים בדממה יחסית, אולם בימים אלה, מתחת לפני השטח, נחתכים הדברים - האם השוק הזה הולך לקראת החלמה משמעותית, או לקראת קטסטרופה כלכלית שתכריע את כל שחקניו.

כמו בעבר, לאורך 20 שנות קיומה של הטלוויזיה המסחרית, הדברים לא תלויים רק בנסיבות השוק ובדרישותיו, אלא גם ביוקרה ובאגו של השחקנים הקיימים במגרש. כפי שזה נראה עכשיו, הם עשויים להביא על עצמם כליה, אם לא ייקחו אחריות לשינוי הכיוון שאליו הם מובילים כיום את השוק.

כיום יש בישראל שני ערוצים מסחריים - ערוץ 2 וערוץ 10. ערוץ 2 בנוי משני זכיינים - קשת ורשת - המחלקים ביניהם את שבוע השידורים, ואילו ישראל 10 הוא הזכיין היחיד שמחזיק בערוץ 10.

השנה הזו היא שנה דרמטית בעבור ערוץ 10, שכן הוא צפוי - אם יעמוד בדרישות ממנו - לעבור בסוף השנה הנוכחית לרישיון. הדרישות למעבר כזה כוללות מציאת משקיע, והערוץ - למרות מצבו הכלכלי הלא מזהיר - נחוש למצוא בעלים חדשים ולהמשיך ולהחזיק בערוץ לאורך שנים ארוכות.

השנה גם נפל דבר בערוץ 2. זכייני ערוץ זה - לפי החוק - יכולים להחזיק באפיק 22 האטרקטיבי ולחלוק אותו עד לנובמבר 2017. אלא שמאז שאנדמול רכשה החזקות בזכיינית רשת, ומצבה הפיננסי - כמו גם נתוני הצפייה בשידוריה - התחזקו, אין יותר חזק יותר ופחות חזק בערוץ 2. גם רשת וגם קשת חזקות מספיק כדי לצאת כל אחת מהערוץ בסוף תקופת זיכיונן ולבקש ערוץ של 7 ימים בשבוע משל עצמן.

במשך שנים היה ברור מי החזק ומי החלש בשוק הטלוויזיה המסחרית הישראלית, מי עשוי להיסגר ומי עשוי להירכש על-ידי מי. כעת נראה כי כל השחקנים מעוניינים להישאר בתמונה במלוא אונם.

כאן בדיוק עשוי להתרחש האסון הכלכלי. בשוק התקשורת כולו - בין אם מדובר בחברות הייעוץ, בזכייניות עצמן ואף ברשות השנייה - נעשים בימים אלה תחשיבים של איך יראה שוק הטלוויזיה המסחרי אם יהיו בו 3 ערוצי טלוויזיה של 3 שחקנים, ב-3 אפיקים שונים.

לידי "גלובס" הגיעו שורה של תרחישים, המדמים מצב שבו 3 השחקנים תופסים נתחים משתנים בשוק. איך שלא הופכים את זה - כולם מפסידים.

"החשש הוא שבעולם המדיה הוכח שיכולים להיות שחקנים לא רווחיים שעדיין מתקיימים", אומר אילן שחורי מחברת המחקר TASK. "אין מקום ל-3 שחקנים. השוק לא מספיק גדול כדי לתמוך ב-3 שחקנים על בסיס פרסומות. אין לזה כדאיות עסקית. היה וערוץ 10 יקבל רישיון, זה ידחוף את קשת ורשת להישאר בברית הנישואים הבלתי אהודה יחד, כי לוגית לא כדאי להן לצאת".

תרחיש של הפסד אסוני

את מה שמתאר שחורי, תיארה גם חברת טריגר פורסיית בדוח שגיבשה בשנת 2012 בעבור זכיינית ערוץ 2 רשת, כשעלתה האפשרות שהיא תתמזג עם ערוץ 10. הקביעה הייתה אז חד-משמעית: ההוצאה המוערכת של 3 שחקנים תהיה 1.2 מיליארד שקל, וההכנסות לא יעלו על 1.07 מיליארד שקל.

"על מנת שהשוק יציג רווחיות מינימלית, על עלות ההפקה לעמוד על כ-30-35 מיליון שקל ליום שידורים. בהינתן התנאים הנוכחיים - שוק הפרסום, עלות תוכן - לא יכולים 3 שחקנים להציג רווחיות מינימלית", נכתב בדוח.

לאותה מסקנה מגיעים גם התחשיבים היום. כך למשל, במצב של 3 שחקנים, המחלקים ביניהם את נתח הצפייה במדויק (33%) לכל אחד, וכל אחד מהם חייב באותם חובות רגולטוריים כמו היום - ההפסדים יהיו דרמטיים.

רשת וקשת, על-פי החוק, מורשות להחזיק יחד בחברת החדשות עד לשנת 2018, לכן ההוצאה הכלכלית שלהן על החדשות תהיה מחצית מזו של ערוץ 10 שיממן חברה משלו. הוא, אם ישרוד, יסיים כך את 2016 בהפסד של 134 מיליון שקל, בעוד ששתי זכייניות ערוץ 2 יפסידו בתום אותה שנה "רק" 88 מיליון שקל. ב-2018, כל השחקנים כבר יפסידו 123 מיליון שקל.

כשמדברים על ערוץ 10, שנמצא כיום בנחיתות בכל מה שקשור לרייטינג, יש תרחישים אפילו דרמטיים יותר. אם ערוץ קשת וערוץ רשת יחזיקו כל אחד בנתח של 40%, והערוץ הנוסף בנתח של 20% בלבד - הוא עשוי לסיים את שנת 2016 בהפסד אסוני של 277 מיליון שקל, לא פחות, לעומת 16 מיליון שקל לשניים האחרים.

"לא נותנים לערוצים למות"

אבל זה כנראה לא התרחיש ההגיוני. לנוכח העובדה שרשת וקשת מכירות היטב את המספרים האלה, הן, כפי שאומר זאת בכיר בשוק התקשורת, יתבצרו באפיק 22, בתקווה שעד 2017 ערוץ 10 ידעך.

"אם ערוץ 10 יקבל רישיון, זה ייכנס לעמדת המתנה, בתקווה מחודשת שערוץ 10 שוב יגיע לפי פחת - כי גם עם רישיון הוא עשוי להגיע למצב קשה", אומר אותו בכיר. "אם הם ייצאו כשהוא קיים, זה יהיה ממש ג'ונגל, כי למי שיהיו כיסים עמוקים, הוא ישרוד. זו סיטואציה לא בריאה בשוק".

לדבריו, "החשש היותר גדול הוא שמי שבסוף יוכל להרשות לעצמו להחזיק בערוץ טלוויזיה, זה מישהו שלא רואה רווחים בשוק הטלוויזיה. מעין שלדון אדלסון שכזה, שיראה את הרווחים במקום אחר. ממניעים כלכליים אף אחד לא ירצה להחזיק בטלוויזיה, וברור שלא חברה כמו אנדמול".

ובכיר אחר שמכיר היטב את המספרים אמר כי "יש תרחיש שהריצו לא פעם, שאומר שערוץ 10 לא ישרוד, וערוץ 2 יישאר כמונופול במשך שנתיים או שלוש. זה תרחיש קיצוני של מיעוט שחקנים. בקצה השני יש את תרחיש הקיצוני האחר, שכולם עם גאוותם ייצאו ויתנו פייט עד זוב דם. וכבר ראינו שאצלנו במדינה לא נותנים לערוצים למות. ובאמצע יושב התרחיש ההגיוני שלא קורה מסיבות של אגו, והוא שיהיו שני שחקנים - שיהיה מיזוג או שילוב. התרחיש הזה הוא הכי הגיוני".

שוק הטלוויזיה במצב של שני ערוצים בעלי נתח שוק זהה
 שוק הטלוויזיה במצב של שני ערוצים בעלי נתח שוק זהה