ארגוני הסביבה הורחקו מוועדות התכנון במועצה הארצית

עמיר פרץ: "נציגי הסביבה ייצגו בוועדות התכנון את האינטרסים של הדור הבא והדאגה לאזרחי ישראל שרוצים ליהנות מפיסות טבע לא לעשירים בלבד"

המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה היום (ג'), לבטל את חברותו הקבועה של נציג ארגוני הסביבה בוועדת המשנה של המועצה הארצית - הוולנת"ע (הוועדה לנושאים תכנונים עקרוניים). בנוסף בוטלה החברות הקבועה של נציגי משרד הבריאות ונציגי המהנדסים והאדריכלים.

נציגי החברה להגנת הטבע, המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים, הצביעו נגד ההחלטה, וכך גם נציגי הנשים ומשרד הבריאות.

הנימוק של המועצה הארצית לביטול התקנים הוא צימצום חברי הועדה מ-18 ל-10 כדי לייעל את פעילותה. יש לציין שהולנת"ע היא אחת הועדות החשובות והמשמעותיות מבין ועדות המשנה והיא משמשת גם כועדת ההתנגדויות של המועצה הארצית. הדרת נציגי סביבה כמו גם נציגים אחרים מועדה זו מקטינה באופן משמעותי את הביקורת הציבורית והשפעת החברה האזרחית על החלטות המועצה הארצית. נכון להיום, לאחר השינוי, רוב חברי הועדה יהיו נציגי ממשלה ורשויות מקומיות.

"נציגי הסביבה ייצגו בוועדות התכנון את האינטרסים של הדור הבא והדאגה לאזרחי ישראל שרוצים ליהנות מפיסות טבע לא לעשירים בלבד", כך אמר היום השר להגנת הסביבה, ח"כ עמיר פרץ שהתנגד למהלך. "היום האינטרסים האלה סופגים מכה קשה. שום דירה נוספת לא נבנתה היום במועצה הארצית, אבל מיליוני פיות הושתקו והחלטה שהוביל משרד הפנים היא כשל ערכי וקונספטואלי שרואה אינטרסים צרים ומיידים ולא אינטרסים ארוכי טווח".

מהחברה להגנת הטבע נמסר כי "משמעות ההחלטה היא פגיעה אנושה בבריאות הציבור ובעתיד הטבע והסביבה והיא מהווה סכנה ליחסי הון - שלטון במיטבו. מהלך זה יפגע באיכות החיים של כולנו: בדיור, בתחבורה, באנרגיה, בחקלאות, ביערות, בשטחים הפתוחים ובשמורות טבע, במים ובתחומים נוספים, וזאת מבלי שהתקיים בנושא כל דיון פומבי ובניגוד גמור להלך הרוח הציבורי בעקבות מחאת קיץ 2011".

ממשרד הפנים נמסר היום כי: "המועצה הארצית לתכנון ולבניה דנה היום בהרכבן של ועדות המשנה שלה ובסמכויותיהן בראיה כוללת ועדכנית. זאת לאחר שבמשך שנים ארוכות פעלו הוועדות מכוח סמכות שנקבעה לפני למעלה מעשור ובהרכבים שלא תמיד תואמים דיים לפעילות הנוכחית של הוועדות והדרישות מהן. המהלך נועד לייעל ולפשט את פעילות וועדות המשנה ולהתאים את הגופים החברים בהם לתחומי העיסוק של הוועדות, למנוע בעיות קוורום וכל זאת תוך שמירה על ייצוג מאוזן של הממשלה, השלטון המקומי והגופים הציבוריים - מקצועיים ואחרים בכל וועדות המשנה. כל זאת גם בראיית העבודה הנוכחית וגם בראיית הרפורמה בחוק התכנון והבנייה שאושרה לאחרונה בממשלה וקובע הקמת שתי ועדות משנה נוספות במועצה הארצית. בנוסף המהלך נועד לחזור ולהגדיר באופן מוסדר וכולל את סמכויות וועדת המשנה".

בנוגע לטענות כי המועצה הארצית צמצמה את השפעת הגופים הסביבתיים ביקשו במשרד הפנים להבהיר כי: "המועצה הארצית הינה הגוף הסוברני להחליט על הרכבי וועדות המשנה שלה. ההחלטה התקבלה ברוב של 16 קולות למול 5 מתנגדים בלבד. כאמור בהחלטת המועצה, צמצום הרכב הועדה נועד לייעל את עבודת הועדות ובמטרה לשפר את השירות לציבור. האינטרס הסביבתי בוועדת המשנה מיוצג היטב על ידי המשרד להגנת הסביבה, משרד החקלאות, רשות הטבע והגנים - שכולם חברים בוועדה. בנוסף נציג ארגוני הגג מונה כממלא מקום בוועדה. מעבר לכך, ישנו נציג ארגון הגג בוועדות העורכים של המועצה הארצית, במועצה הארצית ובועדות תכנון נוספות".