נציב פניות הציבור לקשת: רסנו את האלימות ב"האח הגדול"

נציב פניות הציבור ברשות השנייה, דוד רגב, במכתב למנכ"ל קשת אבי ניר: "עונת 'האח הגדול' בשנת 2013 הייתה שיאנית התלונות; נא הימנעו מאלימות"

לקראת עליית העונה החדשה של תוכנית הריאליטי "האח הגדול" מחר (ד'), ובעקבות מספר שיא של תלונות שהתקבלו בעונה שעברה, פנה נציב פניות הציבור ברשות השנייה, דוד רגב, למנכ"ל זכיי נית ערוץ 2 קשת, אבי ניר, בבקשה לרסן את מידת האלימות בתוכנית בעונה זו.

במכתבו כתב רגב כי "בשנים האחרונות הפכה 'האח הגדול' לתוכנית מציאות מרכזית הזוכה לאחוזי צפייה גבוהים ולקהל צופים רב, המורכב בחלקו הגדול מצעירים ובני-נוער. משתתפי התוכנית בעונות הקודמות הפכו למודל לחיקוי בקרב הדור הצעיר, והשפעתם על הצופים גדולה. חלקם אף זכו לתוכניות משלהם.

"אלא שמנגד גוררת התוכנית מספר רב של תלונות הצופים על תכנים בוטים המשודרים בה", מציין רגב. "שנת 2013 הייתה שנת השיא בהיקף התלונות שהתקבלו כנגד התוכנית. מספר התלונות עמד על כ-230, כאשר רובן נמצאו מוצדקות. בעקבות חלק מהתלונות אף נקטה הרשות השנייה בסנקציות כנגד קשת בהן נטילת דקות פרסום".

לדבריו, "עיון בתלונות הציבור מראה כי מרביתן עסקו בהתנהגויות ואמירות פוגעניות וגזעניות כנגד אוכלוסיות שונות בחברה הישראלית, בהן החד-מיניים, יוצאי אתיופיה אוכלוסיות אחרות. כך, למשל, אמר אחד המתמודדים למשתתפת ממוצא אתיופי: 'מתאים לך להיות מנקה, אני אמעך אותך כמו ג'וק'. מתמודד אחר הביע את דעתו על יוצאי גיאורגיה כשאמר: יהעדה של הגנבים זה הגרוזיניםי. משתתף נוסף אמר על המתמודדת ממוצא אתיופי: 'היא תשתלב טוב בפריים עם העצים והשחור'.

"לשיאה הגיעה האלימות המילולית כאשר אחת המתמודדות הותקפה בצורה בוטה על-ידי אחד המתמודדים בשל נטייתה המינית. בין היתר אמר לה המתמודד: 'את אישה בגוף של גבר... את תמותי רווקה... את הלסבית הכי מגעילה...'. דברים קשים אלה גררו עשרות רבות של תלונות צופים ובהמשך את הדחתו של המתמודד על-ידי ההפקה".

לדברי רגב, "התוכנית אמנם נוצרה במסגרת חופש הביטוי והיצירה המוקנה ליוצריה, אך אין פירוש הדבר כי במסגרת זו תופגן אלימות מילולית או אחרת כלפי משתתפים בתוכנית וכלפי אוכלוסיות שונות.

"טרם תחילת שידור העונה החדשה, אני קורא באמצעותך ליוצרי התוכנית להנחות את המשתתפים לשמור על שפה נקייה ומכובדת ולהימנע מכל מעשי אלימות מילולית ו/או פיזית האחד כלפי האחר וכן כלפי ציבור הצופים", דברי נציב פניות הציבור במכתב למנכ"ל קשת.

מקשת נמסר בתגובה: "לאורך כל עונות התוכנית, 'האח הגדול' מעודדת שיח ציבורי אמיתי ומשקפת גוונים ודעות בחברה הישראלית, על כלל רבדיה. כידוע, הפקת התוכנית מתנגדת לאלימות מכל סוג שהיא, כפי שהובהר בעבר. אנחנו שמחים על ערנותו של נציב פניות הציבור, שבחר לעורר כותרות יממה לפני עליית התוכנית".