יאיר לפיד: "יש ויכוחים, אבל אורי אריאל הוא השותף שלי"

שר האוצר על גזר דינו של אהוד אולמרט: "הוא היה החבר הכי טוב של אבא שלי, זו סיטואציה בלתי אפשרית. אבא ודאי היה מאוד עצוב"

שר האוצר יאיר לפיד התראיין הבוקר (ד') בגלי צה"ל, ודיבר על גזר דינו של אהוד אולמרט ועל היוזמה לבטל את מוסד הנשיאות.

- דיברת עם אהוד אולמרט לאחר גזר הדין?

"לא דיברנו, כמובן נדבר. הוא היה החבר הכי טוב של אבא שלי, זו סיטואציה בלתי אפשרית. אין מדריך לחיים שמלמד איך להתמודד עם סיטואציות כאלה".

- מה אבא שלך היה אומר?

"הוא היה נורא עצוב".

- זה בלתי נתפס.

"זה יום עצוב לדמוקרטיה הישראלית, אבל איש אינו עומד מעל החוק. השחיתות ודאי לא נעלמה, יש לזה משמעות גדולה, מעל המקרה הפרטי של האיש".

- מה אתה אומר על המילה בוגד בפסק הדין?

"אני לא מבקר שופטים או את הסגנון שלהם. שופט זה כסא רם ונישא".

- למה חיכית עם התנגדות לביטול מוסד הנשיאות?

"התבשלנו עם זה, אתה לא ממהר להיות לעומתי. זו החלטה ערכית, והחלטנו שאי אפשר לבטל את המוסד הזה ברגע האחרון. אני לא נוקם באף אחד, ואני לא מסתיר: אני לא שמח שעופר שלח הוא לא יו"ר ועדת חוץ וביטחון".

- מה הקריטריונים שלך לגבי הנשיא?

"ערכי, מחויב ומאחד. אנחנו בשיח ישראלי אלים ומעליב, וזה תמיד לגופו של אדם ולא לגופו של עניין. אנחנו בנקודת משבר עם עצמנו. אני מקווה שיהיה נשיא שיידע להחזיר אותנו לשיח שפוי של אנשים שלא תמיד מסכימים אחד עם השני. אנחנו ניתן חופש הצבעה ב'יש עתיד'".

- אורי אריאל יצא נגד תוכנית המע"מ אפס שלך.

"יש מאות דירות מתחת ל-600 אלף שקל, בעיקר ביישובים חרדיים. אנחנו באים להוריד את מחירי הדיור. המטרה של המהלך היא שמי שתורם למדינה יהיה זכאי ליותר הטבות. היועמ"ש אמר שאי אפשר לעשות את זה טוטלית, כי יש עיקרון שיווין מול הציבור החרדי והערבי. עכשיו מתנהל דיון, זו לא מתמטיקה טהורה. יש לי ויכוחים עם אורי אריאל, אבל הוא השותף שלי, כל הדבר הגדול של חילוץ ישראל ממשבר הדיור, וזה קורה, נעשה ביחד. יהיה מע"מ אפס ויהיה מחיר מטרה".

- מה לגבי תקציב הביטחון? אתה יודע שתפסיד בסוף.

"צריך למקד את הדיון, האוצר מתווך של תקציב המדינה. אין דבר חשוב לי יותר מלוחמי צה"ל. צריך לזכור שהכסף הוא לא שלי ולא של האוצר, אין לי קופה סודית, הלוואי והייתה. זה בסדר שמשרד הביטחון נאבק, כל המשרדים נאבקים על התקציבים. זו לא מלחמה ביני לבין בוגי יעלון או לבין חיילי צה"ל, במערכת הביטחון יש איפה לקצץ, והיא צריכה לעמוד בתקציב שנקבע לה. צריך לזכור, כסף במקום אחד נגרע במקום אחר".