פלאפון מכרה מחשבים לקטין ללא הרשאה - ותפצה ב-61 א' ש'

ביהמ"ש: "התרשלות רבתי של פלאפון, פגמים חמורים בהתנהלותה המעידים על כשלים חמורים בתהליכי העבודה, שדורשים 'טיפול רוחב' של הגורמים המתאימים"

בית משפט השלום בתל-אביב חייב בשבוע שעבר את חברת הסלולר פלאפון בתשלום פיצויים של 61 אלף שקל ללקוח, בגין "התרשלות רבתי, פגמים קשים וחמורים בהתנהלותה, המעידים על כשלים חמורים בתהליכי העבודה של החברה, שדורשים 'טיפול רוחב' של הגורמים המתאימים בחברה".

מפסק הדין עולה כי בשנת 2010 פלאפון מכרה לבנו של התובע, שהיה אז קטין, 4 מחשבים ניידים שונים ללא ידיעתו של אביו וללא הרשאתו. הקטין הלך מיוזמתו ב-4 מקרים שונים לדוכני מכירה של פלאפון ורכש מחשבים ניידים של LG, DELL, ו-HP, תוך הצגת מצגים שקריים בכך שטען כי אביו אישר לו.

כשאביו של הקטין ראה את החיובים החודשיים של פלאפון בגין המכשירים, אשר נפרשו ל-36 תשלומים, הוא פנה טלפונית למוקד השירות של פלאפון והודיע כי העסקאות לא נעשו על-ידו, ואף חתם על מסמכי "נוהל זיוף מסמכים" ושלח לחברה. למרות זאת, פלאפון המשיכה לחייב אותו בתשלום החודשי על המכשירים, על אף שביטל את הוראת הקבע.

באוקטובר 2010 פלאפון והלקוח הגיעו להסכם כי הוא יחזיר את המכשירים, והעסקה תבוטל. ואולם, בינואר 2011 הלקוח קיבל מכתב התראה מפלאפון בגין חוב של 17,000 שקל, ובאפריל 2011 החברה פתחה נגדו תיק הוצאה לפועל. בנובמבר 2011 פלאפון כבר הטילה עיקולים על חשבונות הבנק של הלקוח, על רכבו במשרד הרישוי ובגופים פיננסיים נוספים.

הלקוח, באמצעות עו"ד יניב גביש, תבע את פלאפון ודרש פיצוי של 150 אלף שקל. בית המשפט קבע כי פלאפון התרשלה בשני מקרים - במכירת המכשירים לקטין וגם בהליכי הגבייה, וחייב את החברה בתשלום הפיצויים של 41,000 שקל, לאחר שקבע כי לא הוכחה כוונה לפגוע מצד פלאפון, אלא רשלנות בלבד.

"הכשל בהתנהלות פלאפון הוא דרמטי. הלקוח נותן אמון בחברה שלא תאפשר לאיש חוץ ממנו לבצע עסקאות בחשבון. חברה שלא נוהגת כך מעולת באמונו של הלקוח ומפרה את חובת הזהירות", כתב השופט עמית יריב.

לדברי השופט, "התוצאה המתקבלת מהתנהלות פלאפון היא עגומה. חברה הנותנת שירות ללקוחות מגישה תביעה גבוהה פי 10 מהחוב המוסכם, נוקטת הליכי הוצאה לפועל ומתעלמת התעלמות מוחלטת מפניות הלקוח לבירור החוב והפעלת לחץ על הלקוח תוך איומים של נקיטת הליכים על סכום גבוה משמעותית - רשלנות רבתי".

בשל מעשיו השקריים הגובלים בפלילים של בן התובע, בית המשפט קבע כי פלאפון תישא ב-85% מהפיצוי הקבוע בחוק, ואילו בנו יישא ב-15% מהפיצוי שייקבע לחובת פלאפון.

מפלאפון נמסר בתגובה: "מדובר במקרה בו נער בן 17 ו-11 חודשים הגיע אל מרכז השירות של חברתנו עם יפויי כוח בו זייף את חתימת אביו שהינו הלקוח, במטרה לרכוש 4 מחשבים ניידים. לאחר שפנה אביו לחברתנו בטענה כי העסקה בוצעה ללא ידיעתו, בוטלה העסקה בכפוף להשבת המחשבים שנרכשו.

"עקב תקלה טכנית, הועברה דרישת תשלום ללקוח, האב, עבור המחשבים ובית המשפט קבע כי על חברתנו לפצות אותו על כך. נציין כי בית המשפט חייב את הנער לפצות את חברתנו בסך 14 אלף שקל בגין הנזק שנגרם לפלאפון, וכן המליץ על העברת התיק לטיפול משטרת ישראל לצורך בחינת חקירה פלילית כנגד הנער".