בעלי חנויות בתחנה המרכזית בת"א: הזכויות שלנו לא הוסדרו

כ-100 בעלי חנויות הגישו עתירה מינהלית נגד עיריית ת"א, הוועדה המחוזית, משרד התחבורה וגופים רגולטוריים נוספים, בשל המצב השורר במתחם מזה שנים

כ-100 בעלי חנויות בתחנה המרכזית החדשה בתל-אביב, המיוצגים בידי עורכי הדין צבי שוב, נפתלי פרידמן ומוטי קניאל, הגישו לבית המשפט המחוזי בעיר עתירה מינהלית כנגד עיריית תל-אביב, הוועדה המחוזית, משרד התחבורה וגופים רגולטוריים נוספים, בשל המצב השורר מזה שנים רבות במתחם.

בעלי החנויות מבקשים להורות לוועדה המקומית והמחוזית לפעול לאלתר להסדיר את התכנון והרישוי במתחם, באופן שיתאים למצב הקיים והבנוי בשטח, כך שיוכלו סוף-סוף לקבל את הנכסים אחרי שנים.

בעלי החנויות מאשימים את הרשויות בכך שהיו מודעות למצב החמור והבלתי חוקי המתרחש ואף סייעו ליצירתו, אך במשך עשרות שנים, ולמרות התראות חוזרות ונשנות מצד העותרים ולמרות דוח של מבקר המדינה שניתן בעניין, נמנעות מלפעול.

בעתירה צוין כי חלק מהעותרים הם מבוגרים וקשי-יום, שהשקיעו את מיטב כספם ואת מעט חסכונותיהם ברכישת שטח לצורכי מסחר בתחנה המרכזית. חלק אף עברו מהתחנה הישנה. לאחר הבטחות שלא התממשו, שטחים אלה איבדו כמעט לחלוטין את ערכם, בשל מחדלים שנעשו על-ידי הרשויות, וכיום לא ניתן לעשות בהם שימוש, והם עומדים כאבן שאין לה הופכין. בנוסף, רוב החנויות של העותרים טרם נמסרו לבעליהם.

העותרים תומכים את טענותיהם בחוות-דעתו המקיפה של שמאי המקרקעין אריה קמיל.

חלק נכבד מבעלי החנויות, שרכשו אותן לפני עשרות שנים, מעולם לא זכו להפעיל אותן, בשל מהלכים חריגים ושגויים של מוסדות התכנון, שהתירו הכפלת שטחי הבנייה בפועל, ללא בסיס סטטוטורי תכנוני, אך העבירו את ההיתרים שניתנו להם ואיפשרו לחברת התחנה בעבר למכור זכויות אלה לקונים חדשים שעובדים בשטח. הדבר יצר מפלצת בטון, שחלקים גדולים ממנה בנויים באופן בלתי תקין ואינם משמשים למטרתם, אלא עומדים סגורים ונטושים באגפים חסומים ללא שנראה כל פתרון.

לדברי עורכי הדין צבי שוב ונפתלי פרידמן, "גם תוכנית המתאר החדשה לתל-אביב, שהופקדה לאחרונה להתנגדויות ולמעשה דנה בהעברת התחנה ופינויה, אינה מביאה את הפתרון המיוחל למתחם סבוך ומסוכסך זה, לא בטווח הקרוב ואף לא בטווח הרחוק, ולכן יש להכניס בה התייחסות למצב, ועל כן יש לנצל עכשיו את העובדה שהתוכנית נמצאת בשלבי תכנון מקדמיים כדי לנסות לקדם פתרון זמני וקבוע עם הרשויות, ולהביא מזור לפצעיהם הפתוחים מזה עשרות שנים של בעלי החנויות".

יש לציין כי בבית המשפט המחוזי בלוד מתנהל הליך הקפאת הליכים של חברת התחנה המרכזית שבשליטת קובי מימון בשל חובות, ואף מונו לה נאמנים, ובקרוב ידון בית המשפט בבקשה לרכישת החברה דרך גוף אחר שבשליטת מימון.