יו"ר ועדת הקליטה נגד המכרז על קרקע מרכז הקליטה במבשרת

ח"כ יואל רזבוזוב: אפנה לבמקר המדינה ■ "העולים שהגיעו ארצה אינם רהיטים שאפשר להעביר ממקום למקום"

איום הסגירה המרחף מעל ראשו של מרכז הקליטה במבשרת ציון הגיע הבוקר לדיון בוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות של הכנסת. כזכור, רק לאחרונה פורסם מכרז למכירת השטח עליו פועל השנים האחרונות מרכז הקליטה ומאכלס מעל לאלף עולים מבני העדה האתיופית.

כפי שפורסם לאחרונה ב"גלובס נדל"ן", המכרז, אליו הוגשו הצעות בין היתר גם של קבוצות רכישה, פורסם על ידי החברה לניהול קופת התגמולים והפנסיה של עובדי הסוכנות היהודית לארץ ישראל. מדובר במכרז ענק בהיקף כאשר מחיר המינימום שהוצב על הקרקע במסגרת המכרז עומד על 250 מיליון שקל (לא כולל מע"מ). השטח כולו, שכאמור פועל כמרכז קליטה, מושכר לחברה פרטית וזו משכירה אותו לסוכנות היהודית ולמשרד הקליטה. לאחר פרסום המכרז החלו להביע דייריו חשש לעתידם. כאמור, הנושא הגיע היום (ב') לפתחה של ועדת הקליטה והעליה של הכנסת וגרר תגובות זועמות מצד חברי הכנסת.

יו"ר הוועדה ח"כ יואל רזבוזוב (יש עתיד) אמר בדיון כי בכוונתו לפנות למבקר המדינה בנושא: "נפנה למבקר המדינה שיבדוק כיצד קרה שמרכז הקליטה במבשרת ציון נמכר לידיים פרטיות. העולים שהגיעו ארצה אינם רהיטים שאפשר להעביר ממקום למקום. הועדה תעביר את החומר לכל הגופים הרלוונטיים כדי לעצור את תהליך מכירת המרכז לכרישי נדל"ן ואת הפגיעה בעולים".

את חדר הוועדה גדשו עולים מאתיופיה, תושבי מבשרת ציון, חברי מועצת מבשרת ציון, נציגי ממשל, נציגי הסוכנות וחברי כנסת.

עו"ד חגי אדורם, המייצג חלק מן התושבים במרכז הקליטה אמר כי במקום 1300 דיירים שחיים, מתפללים ומקבלים שירותים מהמרכז ואף אחד לא מסביר להם מה יקרה כאשר בתיהם ימכרו. "מדובר באזרחי ישראל שנשלחו לשם בהחלטת ממשלה. אם מישהו מעוניין למכור את הנכס שיתכבד להציג בפנינו תוכנית למרכז קליטה חלופי. אני רוצה לקוות שמחר לא ימכרו את משכן הכנסת לקופת הגמל של עובדי הכנסת".

ח"כ מרדכי יוגב (הבית היהודי): "יש לפתוח בחקירה ובכל מקרה להקפיא את המכירה. אם המרכז הזה ייסגר - צריך לקבל הבטחה שאיש מהעולים לא ייצא אם לא יהיה לו פתרון"

יורם שמעון ראש מועצת מבשרת ציון אמר כי המועצה תעשה הכל כדי שהעולים לא יפגעו, אך למועצה יש אינטרס שהמקום יראה אחרת. על כך הגיבה זיוה מקונן דגו, מנכ"לית האגודה למען עולי אתיופיה כי מרכז הקליטה במבשרת היה תמיד פח האשפה של מבשרת. "המועצה לא נתנה להם שום שירותים ותמיד התנכרה להם".

אברהם נגוסה, מנהל ארגון מכנף דרום לציון: "כולם היום מסתתרים מאחורי קופת הגמל הזאת. לא מעניין אותם מה יקרה עם העולים. יש כ-400 משפחות מתגוררות במרכז הקליטה - קשישים, בודדים, משפחות ואין פתרון הולם לדיון. העולים לא יכולים לקנות דירות ולא נותנים להם משכנתא. זה לא מרכז פרטי או משפחה בודדת, זה מרכז ציבורי שנותן שירות ציבורי מבחינת רווחה, חינוך וחברה. לזרוק 1300 אזרחי מדינת ישראל לרחובות זה פשע נגד הציונות".

פנינה תמנו שטה (יש עתיד): "לתעלול הזה אין לו אח ורע במדינה שחרתה על דגלה את העלייה. אני לא רוצה להאמין שמישהו פה משתמש בגב העולים כדי לעשות קופה. אני דורשת מכם עולים חדשים -אל תתפנו! אני אתכם, מחזקת את ידכם, שלא ייתש כוחכם".

נציג משרד הקליטה שהגיע לדיון בועדה אמר כי המשרד כלל לא ידע על המכרז: "אנחנו לא שותפים ולא ידענו על מכירת הנכס", כך חביב קצב, סמנכ"ל דיור במשרד הקליטה, "לדעתנו יש לפנות בשלבים את מרכז הקליטה במבשרת. זכותה של קופת התמלוגים למכור, זה לא ענייננו ואנחנו לא מתערבים בכך. הנכס לא בבעלותנו. אנחנו גם עכשיו עומדים על דרישתנו לפנות ביחד עם כל השותפים את המקום בשלבים בתוך שלוש שנים ולא באופן מידי".

איילת שילה תמיר, משנה למנכ"ל הסוכנות היהודית הוסיפה ואמרה: "הפתרון הרצוי הוא הפתרון של סיום השהות בשלבים באופן שיאפשר לעולים לסיים בהדרגה את השהות שלהם במרכז הקליטה ולעבור לדיור קבע. יש כאלה שלמעלה מחמש שנים במקום וחלקם בתקופת הזכאות. העמדה שלנו לגביהם- העולים הזכאים - צריכה להישמר במלואה ורצוי במבשרת". לעניין קרן הפנסיה, אמרה תמיר כי "קרן הפנסיה היא גוף עצמאי שסגורה מזה 20 שנה. העובדים הנוכחים של הסוכנות רובם לא חברים בה. גמלאי הסוכנות היהודית חברים בה. מדובר בקרן ותיקה שעובדת בפיקוח של אגף הפיקוח באוצר והדירקטוריון שלה ציבורי וחובתה לעמיתים שלה לעמיתים שחסכו לפנסיה. הקרקע הועברה לפי עשרות שנים לקרן הפנסיה. התורמים תרמו גם לפעילות וגם לשכר העובדים".

ג'וש שוורץ, מזכ"ל הסוכנות היהודית אמר בדיון: "טובת העולים לנגד עינינו ולכן נפעל ביחד עם כל הגורמים על מנת שכל עולה הזכאי למגורים במרכז הקליטה יקבל דיור חלופי. מרכזי הקליטה אינם מגורי קבע אלא מגורים זמניים המיועדים לקליטתם בתקופה הראשונה שלהם בישראל".