370 מיליון שקל על מתחם ספורט: הפרויקט של עיריית ב"ש

ראש העיר רוביק דנילוביץ' מסביר את הסיבות להשקעה העצומה בקומפלקס החדש שנבנה בבירת הנגב - ויכלול גם אצטדיון כדורגל מפואר

אם לא די במתיחת הפנים הדרמטית של אצטדיון טדי בירושלים שהגדילה אותו ל-32 אלף מקומות, פתיחתו הצפויה של אצטדיון סמי עופר המפואר בחיפה בתחילת העונה הקרובה, וגם תהליך השיפוץ וההרחבה של בלומפילד היפואי הקשיש ל-24 אלף מושבים שיחל בקיץ הבא - הרי שבעוד שנה מהיום, על-פי הערכת היזמים - יעמוד מגרש חדש בב"ש, אצטדיון "טרנר" (על-שמו של ראש העיר לשעבר), שיחליף את וסרמיל הסמי-סובייטי. העניין הזה ישלים שדרוג משמעותי לאצטדיוני הכדורגל בארבעת המטרופולינים החשובים בישראל, לכדי קיבולת כוללת של למעלה מ-100 אלף מקומות ישיבה.

האצטדיון בב"ש יהיה הקטן שבחבורה, אולי בגלל שמטרופולין הנגב הוא בעל מספר התושבים הקטן ביותר בהשוואה לגוש דן, ירושלים רבתי וערי הכרמל. את האצטדיון מריץ, כמו גם פרויקטים נוספים לספורט, ראש העיר של ב"ש, רוביק דנילוביץ', בעברו כדורגלן נוער, שהחליט אסטרטגית כי במקום לנסות ולהביא את ב"ש לת"א, הוא יביא את ת"א לב"ש.

האצטדיון החדש שנבנה בבאר שבע / צלם: החברה הכלכלית ב
 האצטדיון החדש שנבנה בבאר שבע / צלם: החברה הכלכלית ב

מגרש הכדורגל החדש שנבנה בב"ש

***

"אנחנו רואים בספורט, כמדיניות, נדבך חשוב בחינוך", הוא אומר ל"גלובס". "התפקיד שלנו כראשות מקומית, כפי שאנחנו רואים אותו, זה לא להיות בעלים או פטרונים של קבוצות ספורט מקצועניות. התקציב שלנו נועד להעמיד מתקנים ראויים ואיכותיים לקהל הרחב, הן לספורט ההישגי והן לספורט העממי".

לפיכך, העירייה הקימה במבואות הצפוניים-מערביים של העיר "קריית הספורט". מה היא תכלול? חמישה מגרשי אימונים תקניים לליגה לנוער, קומפלקס גדול של חדרי הלבשה ומבנה אגודות בעלות של 40 מיליון שקל. הפרויקט השני, שכבר פועל - הוא היכל הקונכייה, אולם ספורט רב-תכליתי, שמכיל 3,100 מקומות ישיבה, וכבר אירח את משחק האולסטאר של ליגת העל בכדורסל. הוא מומן בעלות של 50 מיליון שקל מכספי אמות המידה של מפעל הפיס. דנילוביץ': "הוא לא רק ל-210 אלף תושביה של ב"ש, אלא ל-700 אלף תושבי מטרופולין הנגב, מקריית גת ועד מצפה רמון. הבאנו את הפסטיגל, ובמשך תשעה ימים, הגיעו אליו 36 אלף איש מכל רחבי איזור הדרום. יש איכות, עמדות טלוויזיה ותקשורת, זה לא טלאי על טלאי. היה חשוב לנו שההיכל יהיה פונקציונאלי, והשחקנים חשים את הקהל והקהל את השחקנים וזה הספורט במיטבו. אם נבוא מבכיינות ומסכנות, ונתייחס אל עצמנו כקטנים, כך נישאר".

בתכנון גם קומפלקס של 30 דונם של בריכות שחייה, בעלות של בין 50 ל-70 מיליון שקל, גם לתרבות פנאי וגם לתחרויות שחיה. הבריכה המרכזית לא תהיה אולימפית, אבל חצי אולימפית. הסיבה, סדר עדיפויות. "ברגע שאתה מקים פארק של מיליארד שקל בנחל ב"ש, הדברים האלה עולים הרבה כסף. אנחנו מנסים למצוא את דרך המלך".

הפרויקט הגדול ביותר וגולת הכותרת הוא כמובן אצטדיון הכדורגל, שנבנה בסגנון המגרשים הבריטיים, עם ארבע צלעות, כולו מקורה. הוא יכיל 16 אלף מקומות ישיבה, כ-3,000 יותר מאשר וסרמיל יכול לקלוט. "אפשר להקים גם אצטדיון של 20 ו-25 אלף מקומות, אבל בוא נודה על האמת", אומר דנילוביץ', "לא לכל משחק מגיעים יותר מ-10,000 צופים. לפעמים אצטדיונים גדולים זה אנטי כדורגל". האצטדיון יכיל תאי צפייה, יעמוד בכל התקנים של אופ"א, ואם זו לא תקבע סטנדרט של כמות מושבים כתנאי לאירוח משחקי ליגת אלופות - יוכל גם לארח משחקי צ'מפיונס.

עלותו של המתקן היא 210 מיליון שקל. 65 מיליון יגיעו מקרן המתקנים של הטוטו, כל השאר כספי עירייה שיגיעו מפינוי וסרמיל, שעליו תוקם שכונת מגורים חדשה. "אני לא רוצה לצאת בהצהרות מפוצצות. התפקיד שלנו הוא להעמיד מתקנים ראויים, גם ברמה הבינלאומית, במגוון הענפים. אנחנו מכוונים גם לספורט ההישגי, בגלל זה גם בנינו את המתקנים".

- 65 מיליון שקל מהטוטו ואתם קוראים לו על שם יעקב טרנר?

"הוא יהיה אצטדיון טוטו, ואני ביקשתי שייקרא כמחווה על שם יעקב טרנר. אנחנו לא בתקופת סלאח שבתי ולא אמכור שם בשביל כסף".

***

בסך הכל תעלה קרית הספורט החדשה 370 מיליון שקל, סכום עתק לעיר המנותקת ממרכז הארץ, אבל כשמזכירים לדנילוביץ' איזה מתקן ספורט מסמל את ב"ש - וסרמיל - הוא בעצם מזכיר לנו למה ההשקעה העצומה: "תחסוך במילים. יש לנו ביקורת עצמית. אין ספק שמדובר במתקן לא ראוי לתקופתנו. דבר שנבנה טלאי על טלאי בשנות ה-60 כשההסתדרות וסולל בונה היו מהנדבכים שבנו את העיר. זה בטח לא משרת את קבוצת הכדורגל ולא את תדמיתה של העיר. לכן העירייה עושה מעשה ומכניסה את היד עמוק עמוק לכיס".

- גם על חשבון התמיכה בהפועל ב"ש?

"אנחנו גם תומכים בספורט ההישגי, במסגרת תקציב התמיכות שלנו, לפי קריטריונים. הפועל ב"ש לבדה מקבלת 2 מיליון שקל".

- לא מעט לקבוצה מקצוענית.

"אנחנו שמים הרבה כסף כי אנחנו רוצים לעודד. זה שאלונה ברקת באה ואכפת לה, זה יפה, אבל אנחנו צריכים לדאוג גם כרשות".

- למה הנדיבות הזו?

"אין ספק שזה נותן לך כעירייה שקט נפשי יותר גדול כשאתה יודע שזה ניהול מקצועני ואחר. לא כל חודשיים באים שחקנים לעירייה לבקש משכורות, אתה לא צריך לנהל את הקבוצה, אתה לא פטרון של הקבוצה, וההישגים היום הם של הפועל ב"ש לבדה".

- איך תגדיר את אלונה ברקת?

"הביאה איתה רוח חדשה. היא מאוד נעימה בסגנון שלה. יש שם ניהול היי-טקי, מאוד מסודר, מאוד נעים, מאוד מכובד. השפה השתנתה, תרבותית יותר, מאוד מקצועית. זה מאוד מתיישר עם הדימוי החדש של העיר, עם השאיפות שלנו. אין ספק שלקבוצת הכדורגל יש חשיבות מאוד גדולה בכל מה שקשור לגאוות היחידה של ב"ש ואיזור הנגב כולו. השיח הציבורי השתנה לחלוטין, לא להיות מובלים על-ידי אחרים, להציב את רף החלומות הכי גבוה".

- 370 מיליון שקל השקעה במתקני ציבור. זה כלכלי?

"אמרו לי שהספורט הזה הוא גרעוני. בספורט אין גרעון, יש השקעה. תמיד הרשות המקומית תשתתף, אבל בנוסף, אנחנו רואים בכך הזדמנות. בקומפלקס של בריכות השחייה יש מתחם שנרצה להקים עליו מלונית, על מנת שנוכל לארח מחנות אימונים של קבוצות מכל רחבי העולם וב"ש פנטסטית לעניין הזה. אין ספק שלכך אנחנו מכוונים ואין לי ספק שזה יהיה מכפיל כוח".

אגב, לא רק הספורט המקצועני נמצא על הפרק מבחינת ב"ש: ביום חמישי הקרוב תקיים העיר את מרוץ הלילה שלה, שהושק לפני שנה. המירוץ הוא חלק מאירועי שבוע הספורט של משרד התרבות והספורט. דנילוביץ': "יש עשרות אלמנטים של מים ברחבי העיר, אפילו מיני חוף ים. כל זה מואר בלילה בכל מיני צבעים, מאוד תוסס. החלטנו שהולכים לעשות מרוץ לילה צבעוני, בו השתתפו בשנה שעברה 500 רצים מקצועיים ו-5,000 נוספים כחוויה משפחתית. יש בו שלושה מקצים, של 2.5, 5 ו-10 קילומטר".