עד סוף הרייטינג

"עד סוף העולם" הייתה אמורה להיות להיט. איפה התרחשה הנפילה?

"עד סוף העולם", יום ג' 21:00, ערוץ 10

נס לא קרה להם. פך השמן של "עד סוף העולם", שהיה אמור לתזרם את מזומניו של ערוץ 10 עד לסוף 2014, הולך ומתרוקן, עד שעכשיו כבר מדברים על אוקטובר כדד-ליין, תרתי-משמע, של הערוץ.

מצב כזה מחייב עיון מחודש: איך זה שבערוץ 10 קיוו לעשות ענבים - ויצא להם, ובכן, אולי לא פרי באושים, אבל גם לא הרבה יותר מזה. אז איך זה קרה?

הפורמט של "עד סוף העולם", בואו ונסכים, הוא טוב מאוד: גירושים הם הרי מערכות היחסים החדשות, וגרושות לוהטות הן הטרנד החם - מסדרות מיין-סטרים כמו "עקרות-בית נואשות" (שהחליפו את הרווקות המזדקנות של "סקס והעיר הגדולה"), ועד לקטגוריות פופולריות בפורנו המקוון.

המנחה, אביב אלוש, הוא בהחלט מהטובים שניתן היה למצוא, במיוחד אחרי שהמתחרים בקשת חיממו אותו היטב ב"להיות איתה".

כלומר, לפי כל הבדיקות המקדימות, התוכנית הזאת הייתה אמורה להיות להיט (ואני מודה שכך חשבתי גם אני בתחילת העונה). אז איפה התרחשה הנפילה? איפה אבדו 15% הרייטינג בין תוכנית ההשקה שנשקה ל-27% לבין התוכנית מיום שלישי שעבר שרשמה 12% רייטינג בלבד?

התשובה היא בליהוק - עניין שהוא כמעט נסתר מעיני הצופה בבית, ולעיתים אפילו בתעשייה עצמה נוטים לזלזל בו (עובדה, אין "אוסקר" על ליהוק), למרות שהוא קריטי לתוצר הסופי, כפי שמוכח ב"עד סוף העולם".

קחו, לדוגמה, את קן הקוקייה של "האח הגדול": ממחבק העצים דרך משחררת העגלים, מהערס הלא פואטי ועד לפמיניסטית המזרחית המיליטנטית, מהמאמי שמעצבת בגדי-ים למרות שאינה יודעת לשחות ועד לביץ'-בוי מחבל קטיף.

לפעמים נדמה שברגע שבקשת הבינו שאסור יותר לחלק כדורים לדיירי הבית, הם החליטו להביא כאלה שיבואו עם הכדורים כבר מהבית. אפשר לסלוד מזה, אבל אי-אפשר להישאר אדיש. ב"עד סוף העולם" המצב הפוך, עד שלא אכפת לצופה כלל מי ישרוד ומי יודח.

ועוד משהו, בקטנה: זוכרים את "24/7", הפיאסקו המהדהד של ערוץ 10 מלפני כמה שנים? התוכנית ההיא הייתה בעצם "האח הגדול" עם טוויסט קטן - שהיה כל ההבדל בין ההצלחה של הראשון לכישלון של הטוויסט.

נדמה שהוא הדין בקשר ל"עד סוף העולם", שהיא בעצם "הישרדות" עם מניפולציה. ובכן, משהו במרחק של "שתי אצבעות" מהפורמט המקורי עושה כנראה את הכישלון.

* ציון: 6