נציג הקיבוצים בתנובה: "הצרכן הישראלי צריך להיות רגוע"

איציק בדר מתכונן להעברת השליטה בתנובה לברייט פוד הסינית: "הצרכן הישראלי צריך להיות רגוע. תנובה תנהג בהגינות עם כולם" ■ "אנחנו רואים עין בעין עם הסינים - הרחבת הפעילות של תנובה בחו"ל"

"הצרכן הישראלי צריך להיות רגוע. האמון של הצרכן הישראלי הוא אבן-יסוד להמשך דרכה של תנובה, ולכן הוא יכול להיות רגוע. תנובה תנהג בהגינות עם כולם" - כך אומר היום (ה') ל"גלובס" איציק בדר, נציג הקיבוצים המחזיקים ב-23% ממניות תנובה ויו"ר משקי גרנות.

- זה לא קרה עם אייפקס. אייפקס בחרה להצמיח את תנובה דרך עליות מחירים לצרכן.

"אייפקס באה לעשות סיבוב בתנובה, והיא עשתה סיבוב יפה על חשבון הצרכנים ועל חשבון כל מי שהיא יכלה. היא פעלה בכללים שטובים ונכונים לאייפקס. כשותף, נהניתי מהצעת הערך, אבל אנחנו היום מסתכלים על השותפות במבט ארוך-טווח".

- כשאייפקס נקטה במדיניות הזו הסכמתם לזה?

"היינו מיעוט בתנובה, ולא שאלו אותנו".

- אבל ישבתם בדירקטוריון והייתם עדים למצב. מה חשבתם כשזה קרה?

"מה זה רלוונטי? אין ספק שאם אנחנו היינו מנהלים את תנובה, היינו מנהלים אותה באופן שונה".

- וממחר, אתה חושב שהסינים ישאלו אתכם?

"ממחר אנחנו שותפים אסטרטגיים".

- גם הסינים ירצו החזר השקעה?

"גם אנחנו רוצים החזר השקעה. פעילות עסקית צריכה להרוויח כסף. תנובה תרוויח כסף ותביא תשואה הולמת ולמשקיעים ולשותפים בה".

- איך אנחנו כצרכנים יכולים להיות בטוחים שהרווח הזה לא יגיע שוב מהכיס שלנו?

"יש הגזמה בשיח הצרכני, אבל תנובה תהיה מחויבת ותנהג בהגינות".

"רווחיות סבירה"

בדר טוען כי הסכם ההבנות שנחתם עם ברייטפוד הסינית מבטיח להם שותפות בניהול תנובה ודואג לשמור על האינטרסים הישראלים בחברה וכן על אי-דילול אחזקות הקיבוצים בתנובה בעתיד.

- ברייטפוד תפתח את תנובה בחו"ל, וזה יחייב השקעות.

"נהיה שותפים בפיתוח תנובה. אנחנו מדברים על שותפות אסטרטגית ארוכת-טווח. כל השקעה גדולה שברייטפוד תרצה לעשות בתנובה ושהיא מעבר לפחת צריכה להיות בהסכמתנו, כי היא עלולה להביא לדילול או לסיטואציה של פגיעה בחוסן הפיננסי. לא שאנחנו נגד, אם זאת השקעה טובה - אנחנו בעד".

- ממחר, ברייטפוד בעלת השליטה. מה יקרה אם היא תפר את ההבנות אתכם?

"אם לא נגיע להסכמות, הפרת ההסכם תידון ברשויות המשפטיות בישראל. יש לי יסוד להניח שיהיה בינינו שיתוף-פעולה מצוין ולאורך שנים, כי שני הצדדים רואים עין בעין את הכיוון הנכון להתפתחות תנובה בעתיד - שזה חיזוק הפעילות בארץ והרחבת הפעילות בחו"ל. סין היא שותפה מצוינת, כי היא מייצגת ארץ גדולה עם כלכלה צומחת וציבור צרכנים ענק, וזה אתגר לכולנו".

- אם הרגולטור בישראל ירצה מחר להטיל מגבלות על תנובה או להכניס מוצרים נוספים לפיקוח מחירים, יהיה לו את ממשלת סין על הראש.

"גם כשיש השקעות של ארה"ב אז יש את ממשלת ארה"ב על הראש. למשקיעים במדינת ישראל יש מדינות, ממשלות, וכפי שממשלת ישראל דואגת לאינטרסים שלה, ממשלות אחרות דואגות לאינטרסים שלהן.

"אבל יש פחות פוליטיקה ועניין בנושא כמו תנובה. ישראל רצתה לייצא מטוסי בלקון, וארה"ב עצרה אותנו. תנובה לא ברמה הזאת. תנובה זה עסקים, ושיתוף-הפעולה יניב גם דיבידנד פוליטי למדינת ישראל. הם משקיעים כאן וירצו שהמדינה תהיה יציבה ובטוחה, כדי להבטיח את השקעתם להרבה שנים".

- העובדה שממשלת סין תשב לרגולטור על הראש מגינה גם על האינטרסים הכלכליים שלכם בתנובה.

"הרגולטור יכול לעשות מה שהוא רוצה, ולפעמים הוא עושה מה שהוא רוצה גם ללא אחריות. בפעילות נכונה ומאוזנת לא תהיה בעיה לרגולציה לא עם תנובה ולא עם הסינים".

- "נכונה ומאוזנת" אלה מושגים יחסיים. הרגולטור יכול להגדיר אחרת פעילות נכונה כמו הגברת פיקוח המחירים.

"זה נכון. בישראל לא פעם הרגולציה חורגת מגבולות הגזרה המתאימים לה בשוק כלכלי חופשי. צריך לעשות בדק-בית במשק הישראלי. נכון להיום, עודף הרגולציה עוצר את התפתחות המשק וגורם נזק. אחד הדברים הכי חשובים לכל משק כלכלי הוא לא המחירים אלא המשך צמיחה, כי בצמיחה מרוויחים כולם. הרגולציה הישראלית מדכאת היום את הצמיחה".

- הצמיחה של אייפקס היא מעליות מחירים. זאת לא צמיחה אמיתית.

"אני לא מדבר על אייפקס, זו אמירה פופוליסטית. הרווחיות בתנובה סבירה לחברת מזון בהשוואה לקטגוריות דומות ומה שמקובל בעולם, כך שיש הגזמה פראית".

- החלטת הממשלה להרחיב את פיקוח המחירים אמנם רק לשמנת ולגבינה הלבנה בגלל רווחים מופרזים של תנובה, לא מעידה על מה שאתה אומר.

"את שוב נכנסת לפינות. אני לא רוצה להיכנס למחירים, אבל בואי נסכים על זה שזה יהיה רע מאוד אם הממשלה תיכנס ותקבע את המחירים של כל המוצרים. זה היה בעבר, והמדינה השתחררה מזה כי הבינה שזה מביא לעיוותים ועוצר את הכלכלה".

- הבסיס להתנהלות שוק חופשי אמיתי הוא לא תחרות והיעדר מונופולים?

"תחרות מטבעה מביאה לכך שיש גורמים חזקים שמנצחים בתחרות. המשק הישראלי קטן, ולכן בהחלט צריכה להיות התערבות רגולטורית אך מידתית ומאוזנת, ולאחרונה היא חרגה מהאיזון המתאים. כשהממונה על ההגבלים העסקיים מתערב בסידור המדף ברשתות השיווק, זאת התערבות מיותרת ומזיקה".

- מה אתה אומר על החקירה שמנהלת רשות ההגבלים נגד תנובה?

"לכל רשות רגולטורית יש את הזכויות שלה, ואם היא חושבת שהיא צריכה לנהל חקירה - שתנהל חקירה".

- עד כמה הסינים רוצים להנפיק את תנובה?

"ימים יגידו".