עיריית ר"ג מקדמת: בנייה לשכירות ארוכת טווח

התוכנית החדשה מציעה להגדיל זכויות בפרויקטים של תמ"א 38 שנבנים בעיר וזאת בתנאי שאת יחידות הדיור הנוספות יהיה חייב היזם להשכיר לתקופה של 10 שנים

עיריית רמת גן מקדמת יוזמה חדשה לבנייה לשכירות ארוכת טווח ברחבי העיר, כך נודע ל"גלובס". מדובר בתוכנית שעתידה לשלב בין תחום ההתחדשות העירונית בעיר לבין דיור להשכרה. התוכנית החדשה מציעה להגדיל זכויות בפרויקטים של תמ"א 38 שנבנים בעיר וזאת בתנאי שאת יחידות הדיור הנוספות יהיה חייב היזם להשכיר לתקופה של 10 שנים. את היוזמה מקדמת יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובניה וסגנית ראש העיר, עו"ד אביבית מאור נמרודי עם תמיכתו של ראש העיר ישראל זינגר.

עוד על פי היוזמה, היקף הדירות שיוקצו לשכירות יעמוד על 35% מהתוספת שניתנת במסגרת תמ"א 38, כלומר דירות בודדות בכל פרויקט. במקביל, נבחנת גם האפשרות כי חלק מאותן יחידות דיור יושכרו בשכר דירה שיפוקח על ידי העירייה ויהיה נמוך בכ-20% ממחירי השכירות הממוצעים בכל אזור. את משימת הפיקוח והמעקב אחר הדירות להשכרה מוצע להטיל על החברה הכלכלית בעיר.

יש לציין שלא מדובר בתוספת בלתי מוגבלת של דירות לפרויקט, אלא תוספת של דירות בודדות ורק באזורים שיוצהרו על ידי העירייה כמתאימים לפרויקט, אזורים שיהיו קרובים למוסדות אקדמיים או צירים ראשיים. הדירות שאותן יהיה חייב היזם להשכיר יהיו דירות קטנות בלבד, ונכון להיום מדובר בדירות בטווח שבין 40 מ"ר ל-70 מ"ר. עוד מציעה התוכנית להגביל את תוספת יחידות הדיור שיוספו לעיר ויוקצו לשכירות לרף עליון של אלף יחידות דיור.

היוזמה החדשה הועלתה לאחרונה בישיבת הוועדה לתכנון ובניה בעיר וזכתה לתמיכה. בישיבה הוחלט על הקמת צוות שיפעל לקידום התוכנית שיורכב מיו"ר הועדה חברי המועצה עו"ד רועי ברזילי, עו"ד כרמל שאמה הכהן, ליעד אילני ודני גולדשטיין.

"אנו מקבלים פניות רבות וטענות מתושבי העיר על כך שאין מספיק דירות להשכרה בעיר. העיר כיום לא נותנת מענה ואיננה מייצרת דירות להשכרה. בשל ההיצע הנמוך יחסית של מספר הדירות להשכרה, נוצרת הסיטואציה בה גובר הביקוש על ההיצע ומשם מתחילה עליית המחירים המובילה לידי מצב בו אנו מבריחים תושבים מהעיר ומייצרים הגירה שלילית", כך אמרה היום עו"ד מאור-נמרודי. "היוזמה החדשה נועדה בשביל סטודנטים, פנסיונרים וצעירים. החלטתי לפעול בנושא יחד עם ראש העיר ישראל זינגר ומהנדס העיר חיים כהן כדי להעלות את היצע השכירות בעיר".

"היתר תוך שלושה חודשים לתמ"א 38"

במקביל, רק לאחרונה אישרה הועדה המקומית לתכנון ובנייה את הסכם הפשרה שהושג הנוגע לפרויקטים של תמ"א 38 במסגרת התיקון השני (הריסה ובנייה מחדש) ברחבי העיר ואת התוכנית שמגדירה את הזכויות בכל חלקי העיר. תוכנית זו תעבור כעת לאישור ועדת הערר המחוזית. התוכנית נערכה על ידי מהנדס העיר חיים כהן, רמי פדלון מחזיק תיק התמ"א, וצוות התכנון.

לאחר מספר חודשים בהם נעשתה עבודת רקע לגיבוש פרוגרמה העוסקת בתשתיות העיר ובערכי קרקע באזורים השונים, חילקה התוכנית האמורה את העיר ל-3 אזורים. ברוב חלקי העיר קובעת התוכנית יחס של 3.5 דירות חדשות על כל דירה ישנה, מצפון לרחוב אבא הילל יחס של שלוש דירות חדשות על כל דירה ישנה וברמת השקמה את היחס הגבוה ביותר שיתיר בניית 5 דירות חדשות על כל דירה שתהרס.

עוד במסגרת התוכנית גם הוחרגו מספר שכונות בהן לא יהיה ניתן לקדם פרויקט של הריסה ובנייה מחדש על פי תמ"א 38. מדובר בשכונות: רמת עמידר (בשל תוכנית נקודתית המקודמת בימים אלו שתתיר פרויקטים בשלב מאוחר יותר), רמת חן, נווה יהושע, תל גנים, הילל, קריית קרניצי, רמת אפעל, בורכוב, תל בנימין וחלקים נרחבים משיכון וותיקים. הסיבה להחרגת שכונות אלו היא אופי השכונה והתשתיות הקיימות. במקביל, התוכנית החדשה גם מתייחסת למגרשים בהם יחידת דיור אחת או שתי יחידות דיור בלבד וקובעת כי מגרשים אלו לא יוכלו לקבל זכויות של תמ"א 38.

"לתוכנית שני מרכיבים מאוד משמעותיים", מסביר מהנדס עיריית רמת גן חיים כהן, "מדובר בתוכנית שמתייחסת לפרמטרים של גובה מבנים, קווי בניין ןמכפיל דירות. בנוסף, ברגע שהתוכנית תקבל תוקף על ידי הועדה המחוזית המשמעות תהיה שכל פרויקט שיגיש בקשה להיתר יגיע למחלקת רישוי ויוכל לקבל היתר בנייה בהליך מהיר תוך כשלושה חודשים בלבד. מכיוון שמדובר יהיה בתוכנית מאושרת וברורה, לא יוכלו להגיש יותר עררים על הבקשה להיתר. זה יהיה שינוי משמעותי מהיום כאשר לוקח להוציא היתר כשנה וחצי".

גם יו"ר הוועדה המקומית עו"ד מאור-נמרודי התייחסה לתוכנית ואמרה: "עם כניסתי לתפקיד הבנתי שאחת מהבעיות המרכזיות היא סוגיית הוודאות התכנונית. הדבר חשוב לתושבים על מנת שיוכלו לבחון הצעות הניתנות על ידי קבלנים המבוססות על תכנון וודאי והן לקבלנים שיוכלו לבסס את הצעותם על בסיס בחינת כדאיות כלכלית הנשענת על נתוני תכנון שיאושרו בוועדה. התוכנית שגובשה, יחד עם ראש העיר ישראל זינגר, נסמכת על מדיניות זמנית שתיבחן כעת. אני מברכת על הסכם הפשרה שהושג מול עו"ד רועי ברזילי ועו"ד כרמל שאמה. וודאות תכנונית שקופה שתאפשר התוכנית תתרום למו"מ אמיתי ונקי מסחיטות, תנטרל את תופעת המאכרים, תייעל ותפשט את המערכת התכנונית לטובת כלל הציבור. מטרת התוכנית מצד אחד, לא להעמיס, לתכנן בהתחשב בתשתיות הקיימות ומאידך לקדם את העיר, לחדש ולהצעיר".