האוצר מזהיר: הרכבת לאילת תעלה 50 מיליארד שקל

שר התחבורה כץ: אומדן עלות הפרויקט הוא 24.5 מיליארד שקל, "השאלה אם צריך וכדאי להקים רכבת כבר הוכרעה" ■ כץ ציין כי עד כה הוציאה המדינה 100 מיליון שקל על קידום הפרויקט

עלותו הכוללת של פרויקט הרכבת לאילת עשויה להגיע ל-50 מיליארד שקל, כך אמר היום נציג האוצר בדיון בוועדה לביקורת המדינה בכנסת. הוועדה התכנסה כדי לדון בכדאיותו הכלכלית של קו הרכבת לאילת, על-רקע נתונים שנחשפו ב"גלובס" לפיהם האומדן התקציבי לפרויקט באוצר נע בין 30 ל-50 מיליארד שקל, בעוד שהערכות פנימיות של הגורמים המקצועיים בענף התחבורה נעות בין 27 עד 40 מיליארד שקל "בלבד".

שר התחבורה ישראל כ"ץ אמר בדיון כי "השאלה אם צריך וכדאי להקים רכבת כבר הוכרעה" וציין כי אומדן עלות הפרויקט במשרד התחבורה היא 24.5 מיליארד שקל, סכום המגלם התייקרות של 20% כתוצאה מהוצאות בלתי צפויות. ואולם מורן מזור, רפרנט תחבורה ציבורית באגף התקציבים באוצר, אמר כי מדובר בסכום שמבוסס על מצגות ושלא עבר הליך בקרה מסודר.

לדבריו, חסרה באומדן התקציבי הרשמי של הפרויקט "תכולה שעלותה עשרות מיליארדי שקלים נוספים שבלעדיה חלק ממטרות הפרויקט ילא ימומשו". מזור ציין כדוגמה את חיבור הרכבת לאילת - לפי התכנית הנוכחית קו הרכבת מסתיים באזור קניון שחורת ולצורך חיבורו לעיר ולנמל אילת תידרש השקעה כספית גדולה.

כץ ציין כי עד כה הוציאה המדינה 100 מיליון שקל על קידום הפרויקט, רובם במסגרת הליכי התכנון והאישור של הפרויקט. כץ אמר כי יביא בקרוב לאישור הממשלה הצעת החלטה המפרטת גם את מקורות המימון לפרויקט.