ברקת הבטיח: פטור ל-7 שנים מהיטלי השבחה בפינוי-בינוי

עיריית ירושלים תאפשר ליזמי פינוי-בינוי לעבור במסלול ירוק ומהיר בהליכי אישור לפרויקטים, במסגרתו יפעל פורום להסרת חסמים ביורוקרטיים

עיריית ירושלים מקדמת רפורמה בתחום ההתחדשות העירונית בבירה. על-פי התוכנית, אותה הציג היום ראש העיר ניר ברקת בוועדת הפנים של הכנסת מוכנה העירייה להבטיח פטור לתקופה של 7 שנים מהיטלי השבחה לפרויקטים של פינוי-בינוי וזאת במטרה לתמרץ את היזמים ולאפשר להם ביטחון כלכלי כבר בתחילת הדרך.

עוד על-פי התוכנית, תאפשר העירייה ליזמי פינוי-בינוי לעבור במסלול ירוק ומהיר בהליכי אישור לפרויקטים במסגרתו יפעל פורום להסרת חסמים ביורוקרטיים. בכוונת העירייה גם לסייע ליזמים בבחינה מקדימה של תוכניות ולהקים גוף סיוע עירוני לליווי התושבים המעוניינים בביצוע פרויקטים של פינוי-בינוי. גוף זה עתיד להעניק ייעוץ אדריכלי, שמאי וחברתי, וזאת על-פי ראש העיר: "על מנת לסייע לתושבים לקבל החלטות מול היזמים, ליצור וודאות למימוש הפרויקטים וללוות אותם בתהליכים מול היזמים בצורה הוגנת לכולם. המכרזים ייערכו על-ידי גוף ציבורי וייערכו תהליכים של שיתוף ציבור, הסברה וקשרי קהילה".

עוד על-פי ראש העיר ברקת, מתכוונת העירייה לקדם בתקופה הקרובה פרויקטים של פינוי-בינוי בהיקף של 4,000 יחידות דיור חדשות.

"לפני מספר חודשים הכרזנו על תוכנית "פינוי-בינוי לביורוקרטיה". התחדשות עירונית באמצעות "פינוי-בינוי" היא הזדמנות פיזית וחברתית ליצירת סביבת מגורים איכותית, נעימה, חווייתית וקהילתית", כך ברקת בועדה, "התהליך הקיים היה מלא באי-ודאות עבור התושבים ועבור היזמים. יצרנו מודל בו כולם מרוויחים העירייה, היזמים, והחשוב מכל התושבים. אני שמח שממשלת ישראל, משרד האוצר, משרד השיכון והתושבים עובדים יחד איתנו לקידום הפרויקטים בעיר".

עו"ד זיו כספי, שותף במשרד גינדי כספי העוסק בנדל"ן ומלווה פרויקטים רבים של התחדשות עירונית, התייחס להצהרת ראש עיריית ירושלים ואמר: "ברקת היה הראשון להבין מה שמזמן היה צריך לקרות. אולי זה צעד ראשון בדרך לתיקון החקיקה ויצירת קונסטרוקציה ברורה שתייצר גם ודאות, גם הגיון כלכלי ותאפשר הוצאתם לפועל של פרויקטים של התחדשות עירונית. ראש עיריית ירושלים הבין שאם יטיל היטל השבחה הוא יהיה חייב לתת יותר יחידות דיור ולהגדיל את היחס בין כמות הדירות המתפנות לחדשות וכך לצופף יותר את השכונות. כיוון שהשכונות האלה צפופות, משופעות בבעיות חניה ותשתיות, ראש עיר מעדיף לתת כמה שפחות יחידות דיור. הדרך שבה בחר ברקת מעודדת היזמים ואת הפרויקטים האלה. היום יש זכות לראש רשות לפטור מהיטל השבחה. המלצתנו היא שהדבר יעוגן בחוק כך שזו תהיה חובה של ראש העיר. ממילא צריך לוודא שפרויקטים של פינוי-בינוי ישאו את עצמם כלכלית".