חשד: חברת דנה הנדסה של אלון חסן העבירה מיליוני שקלים מכספי משקיעים של שמן הבורסאית לקבוצת מ.ס. אשדוד של ג'קי בן-זקן

(עדכון) - עפ"י החשד, דנה הנדסה קיבלה כ-10 מיליון שקל משמן - אך העבירה לנמל אשדוד רק כ-1.2 מיליון שקל ■ בן-זקן הוא גם מבעלי השליטה בחברת שמן

‎‎‏17 מיליון שקל - זהו הסכום שגורמים במשטרה מעריכים כי אלון חסן, יו"ר ועד עובדי ציוד מכני בנמל אשדוד המושעה, ומקורביו גרפו לכיסיהם לאורך שנים באמצעות מעשים אסורים ופליליים שבצעו בנמל.

חקירת המשטרה ורשות המסים בפרשת השחיתות לכאורה בנמל אשדוד, שהתפוצצה אתמול (ג') ברעש גדול, נמשכה היום. חמשת החשודים המרכזיים - אלון חסן; בן דודו, דוד חסן; מנכ"ל נמל אשדוד לשעבר, שוקי סגיס; וזוג האחים, חברי ילדות של חסן ובעלי חברת הניקיון "דנה שרותי מימון", שמאחוריה לפי החשד עמד אלון חסן בסתר - נחקרו היום (ד') שוב במשרדי יחידת להב 433 של המשטרה.

‏החשודים עומתו על‏-ידי חוקרי המשטרה עם החשדות כי יצרו מנגנון לקידום עניינן של חברות פרטיות המצויות בשליטתו של חסן ושמספקות לחלקם רווחים במישרין או בעקיפין. זאת, בתמורה לקבלת שוחד וטובות הנאה שונות מאותן חברות‎.‎‏

‏‎‎פגיעה בהכנסות הנמל

‏‎‎לפי החשד, חברת "דנה", שחסן הסתיר כי הוא עומד מאחוריה, קיבלה כ-10 מיליון שקל מחברת "שמן חיפושי גז ונפט", שהשכירה מחסנים וציוד בנמל, אך העבירה לנמל רק כ-1.2 מיליון שקל מתוך סכום זה.

חברת "שמן" נמצאת בבעלות ג'קי בן-זקן (14%), אברהם נניקשווילי (9%) וחברת מנופים (7.5%) שבשליטת מרכוס וובר.

כמו כן, נחקר החשד כי בעלי חברת "דנה" העבירו לידי מועדון ספורט אשדוד כמיליון שקל, במסגרת מערכת היחסים המושחתת שהתקיימה בין החברה לבין בעלי הקבוצה, בן-זקן.

המשטרה חושדת כי "שמן", שבשליטת בן-זקן, רכשה שטחי אחסון מחברת "דנה" בתמורה לטובות הנאה שסיפקה. אחת מטובות ההנאה הללו, על-פי החשד, הייתה הסכם חסות עם מועדון ספורט אשדוד, שבמסגרתו הועברו מיליון השקלים. ‏

חשדות נוספים מתמקדים בחברת ההובלות "בן עידן" של חסן, שזכתה במכרז לשינוע הובלות בנמל, למרות שלא נרשמה כספק רשמי ופעלה ללא האישורים המתאימים.

חשד נוסף הוא למכרז מכור שנתפר עבור חברת מוצרי הניקיון "קליר" (לא מדובר בחברת קליר כימיקלים ייצור ושיווק בע"מ' חברה ציבורית שבבעלות אלי זנה ואלי גבריאל) שבבעלות מקורב לחסן, שסיפקה מוצרי ניקיון לנמל. מוצרי הניקיון שסופקו היו, לפי החשד, של חבת "הופס" שבבעלות חסן. לפי החשד, ההתקשרות בין הנמל לחברה נמשכה, למרות שעובדים התלוננו כי השימוש במוצרים גורם להם נזקי בריאות.

‏‏עוד חושדת המשטרה כי אלון ודוד חסן ומקורביהם הפעילו לחצים סמויים וגלויים על חברות אחרות שביקשו לפעול בנמל אשדוד או לספק שירותים לנמל, כדי להבטיח שישכרו את שירותי החברות הפרטיות שאת עניינן ביקשו לקדם החשודים. זאת, גם כאשר היה בכך כדי לפגוע בהכנסות הנמל ובקופה הציבורית.

‏בתוך כך, מתברר כי במהלך החקירה שנמשכה חודשים, ביצעו המשטרה, רשות המסים והרשות לאיסור הלבנת הון מאות שעות של האזנות סתר לחשודים. כמו כן בוצעו מעקבים, ואף הוחדרו סוכנים סמויים לנמל אשדוד.

בין הדמויות הבולטות הנוספות שנחקרו באזהרה בפרשה ניתן למנות את אנשי העסקים בן-זקן ושותפו נניקשווילי. הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי, לשעבר יו"ר "שמן", מסר עדות בפרשה.

בימים הקרובים צפויים להיחקר גורמים נוספים וייתכנו גם מעצרים נוספים. כמו כן, עושה המשטרה מאמצים ניכרים לגייס מבין החשודים עד מדינה שיסייע בהפללת חבריו.

‏‎‎חסן: "מאבק על כסף ועוצמה" ‏

‎‎חסן ומקורביו טוענים כי מעצריהם המתוקשרים נעשו ממניעים פוליטיים. פרקליטו של חסן, עו"ד בני כץ, מסר כי "החקירה נגד חסן משמשת צעד פוליטי במאבק דמים, שכולו מושתת על כסף, על עוצמה, על כספים שאמורים להגיע מחברות זרות וישראליות, שצריכות לבצע פעילות תשתיות במיליארדים בנמל".

עורכי דינו של ג'קי בן-זקן, נבות תל-צור וירון ליפשס ממשרד כספי ושות', מסרו בתגובה‎:‎‏ "בן-זקן נחקר, לצד אנשי עסקים נוספים, בנוגע לשירותי הלוגיסטיים שקיבלה חברת 'שמן' בנמל אשדוד, במהלך תקופת הקידוח שבוצע על-ידה. בן-זקן סיפק הסברים מלאים וענה לכל שאלות חוקריו, אשר בסיום חקירתו נוכחו כנראה לדעת כי לא נפל כל פסול במעשיו. לבן-זקן אין כל ספק כי החקירה, אשר נוהלה בעניינו בהגינות ובמקצועיות, תנקה אותו מכל חשד"‏‎.‎‏

בנוסף, סנגורו של בן-זקן, עו"ד ירון ליפשס, מסר כי "הניסיון לקשור בין שירותי הלוגיסטיקה שקיבלה 'שמן' בנמל אשדוד לבין הסכם החסות לאשדוד הוא מופרך לחלוטין. שני העניינים סוכמו במועדים שונים, בפער של חודשים ארוכים, וכל אחד מהם עומד בפני עצמו.

"השירותים שקיבלה 'שמן' מחברת 'דנה' היו הזולים והמשתלמים ביותר בעבור שמן, והסכם החסות תאם לחלוטין הסכמי חסות שנוהגים בעולם הכדורגל. יתרה מזאת, בן-זקן כלל לא היה מעורב במשא-ומתן העסקי בין 'שמן' ו'דנה', שנוהל וסוכם על-ידי אנשי המקצוע בחברה. כל זאת הוסבר והובהר לחוקרי המשטרה, אשר בחירתם שלא להביא אתמול את בן-זקן לבית המשפט מדברת בעד עצמה".

‏יועץ התקשורת של אשכנזי, איתי בן-חורין, מסר:‏‎ ‎‏"רא"ל במיל' אשכנזי הגיע לבקשת המשטרה לתת עדות בנושא פעילות חברת 'שמן' בנמל אשדוד.‏ אשכנזי מסר את כל הידוע לו כעד, והחקירה איננה קשורה אליו באופן אישי. אשכנזי סיים את תפקידו ב'שמן' בשנה שעברה, ובשל בקשת המשטרה, איננו יכול לפרט יותר על העדות".

‏סנגורו של יניב בלטר, עו"ד ירום הלוי, מסר כי "כל מהלך עסקיו בחברת 'דנה' היה מהלך עסקים רגיל. מדובר באדם נורמטיבי לחלוטין, שהוא קבלן בנייה שבונה בהיקפים אדירים, שהעיסוק שלו בחברת 'דנה' היה מזערי לעומת היקף עסקיו. הפרסומים בעניינו הם חסרי פרופורציה".

‏סנגוריו של סמנכ"ל חברת "דנה", עורכי הדין טל שפירא ואריאל כפרי, מסרו כי "מרשנו דוחה מכל וכל את החשדות המיוחסים לו. מרשנו משתף פעולה עם החקירה, ואנחנו מאמינים שבתום החקירה ייסגר התיק בעניינו".

‏סנגורו של סגיס, עו"ד לוליק אסל, מסר כי "סגיס נכנס לחקירה הזו כששמו הטוב בידיו והוא סמוך ובטוח שיצא מהחקירה, כששמו הטוב עדיין בידיו".

סנגורו של אברהם נניקשווילי, עו"ד נתי שמחוני, מסר כי "מר נניקשווילי נחקר אתמול וענה לכל שאלות חוקריו, ובסופה של החקירה שוחרר בערבות עצמית בלבד בלא שהיה צורך להביאו לבית המשפט. הדבר מעיד כי התמונה שהתקבלה בתום חקירתו היא שונה בתכלית ממה שצויר בתקשורת. הננו סמוכים ובטוחים כי תוך תקופה קצרה תתברר חפותו המלאה".

‏‎‎המבקר: "לא לידיים פרטיות"

‏‎‎מבקר המדינה, יוסף שפירא, שנשא דברים היום בכנס לשכת המבקרים הפנימיים, שיבח את פעולות אגף החקירות במשטרה בנושא חקירת השחיתות בנמל אשדוד. "אנחנו הוציאנו בנושא הנמל דוחות ביקורת בעבר, וישנם עוד דוחות ביקורת שהגשנו על גופים אחרים, שאני לא יכול לדבר עליהם", אמר שפירא.

לדבריו, "בנושא הפרטת הנמלים יש גופים שהמדינה לא יכולה להעביר ליידים פרטיות, ואני ממליץ לקרוא את ההחלטה של השופטת ביניש בנושא הפרטת בתי הסוהר שבעקבות ההחלטה לא הופרט". ‏‎‎‏