"אלון חסן באמת דאג לתנאי העובדים - אבל קודם כל לעצמו"

עובד בנמל: "כבר לפני 20 שנה דיברו על הקמת רציפים פרטיים, אבל הצלחנו למנוע את זה, ודווקא חסן עם ההתנהלות שלו הביא לזה שיבנו עכשיו נמלים חדשים שיתחרו בנו; נמל חדש בצמוד לנמל הקיים יוריד לעובדים את המכנסיים"

מי שצפה אתמול (ג') במשדרי החדשות של הטלוויזיה, יכול היה להתרשם כאילו מעצרו של אלון חסן הוא בבחינת "יום אבל" בנמל אשדוד ואף בעיר אשדוד כולה. העובדים שרואיינו זעמו על המעצר ושלחו ליו"ר הוועד שלהם איחולים, על רקע שמיים קודרים שעטפו את הריביירה הדרומית.

בפועל, בנמל קיבלו את הבשורה לכל היותר באמביוולנטיות. המעצר עצמו נתפס כהפתעה למרות כל הפרסומים מהשנים האחרונות, אבל רבים מהעובדים חשבו שלא היה מנוס מכך.

"חסן באמת דאג לתנאי העובדים ולביטחון שלהם, אבל ידענו שהוא קודם דאג גם לעצמו ולכוח שלו. ראינו את זה מקרוב", טוען אחד מוותיקי הנמל. "כבר לפני 20 שנה דיברו על הקמת רציפים פרטיים, אבל הצלחנו למנוע את זה, ודווקא חסן עם ההתנהלות שלו הביא לזה שיבנו עכשיו נמלים חדשים שיתחרו בנו. אני כבר לא רואה דרך למנוע את זה, למרות שאין באמת סיבה להקמת נמל חדש. חסן פגע בעצם בעתיד של העובדים הצעירים, כי נמל חדש בצמוד לנמל הקיים יוריד לעובדים את המכנסיים. זה יהיה קשה מאוד", הוא אומר.

לדברי העובד, להנהלת נמל אשדוד יש מניה של ממש בהעצמת כוחו של חסן: "מנהלי עבודה לא יכלו לעשות שום דבר, כי את ההוראות לעובדים חילק הוועד, וזה הגיע לכדי אבסורד שחסן קיבל מנדט להעניש בעצמו עובדים על ענייני משמעת וסיבות אחרות. בהוראה של חסן עובד לא קיבל עבודות מסוימות או שנשלח לכמה ימים הביתה. אני כבר שנים אומר שאין תקנה לנמל הזה כל עוד ההתנהלות הזו נמשכת - צריך לסגור ולפתוח מחדש".

על-פי הערכות, מעצרו של חסן יחליש מאוד את כוחו של ועד העובדים ושל ההסתדרות בניהול המשא-ומתן על הקמת הנמלים החדשים באשדוד ובחיפה, ואולי אף יקשיח את עמדות המדינה.

כזכור, המדינה טענה לפני כשנה כי היא כלל אינה מחויבת לנהל משא-ומתן על הקמת נמלים חדשים, שכן מדובר בהחלטה ריבונית, אולם בית הדין הארצי לעבודה כפה עליה משא-ומתן בטענה כי המדינה אינה רק בגדר ריבון במקרה של הנמלים, אלא גם המעסיקה של העובדים (באמצעות חברות ממשלתיות).

לאחר שגם בג"ץ נמנע מהתערבות בפסיקת בית הדין, הצדדים נכנסו למשא-ומתן ואף גיבשו מספר עקרונות, ולפיהם הנמלים הקיימים יזכו לשדרוג כדי להתחרות כראוי בנמלים החדשים, ועובדי הנמלים יזכו לרשת ביטחון מסוימת מפני פגיעה בהכנסתם לתקופה קצובה.

מבוכה בהסתדרות

במסדרונות ההסתדרות מסכימים היום (ד') כי עבור יו"ר הארגון הנכנס, אבי ניסנקורן, מדובר בתזמון גרוע למדי. מחר (ה') הוא אמור להשתתף בטקס חגיגי לחילופי יושבי הראש, ובמקום להתרווח מעט בלשכה החדשה שבקומה החמישית בבית הוועד הפועל, הוא מתעורר לכותרות שמאיצות בו להוביל "ניקוי אורוות".

ההודעה בדבר השעייתו של חסן והעברת סמכויותיו לידי יו"ר ועד עובדי התפעול (אבינועם שושן) הוכנה אתמול כבר ב-6:00 בבוקר, ושוגרה לאמצעי התקשורת ברגע ששמו של חסן הותר לפרסום. אמירה ערכית, אפילו כללית מעבר לפרט הטכני של העברת הסמכויות, לא נשמעה עדיין.