כואב לכם? האפליקציה תספק לכם מידע על מצבכם הרפואי

באמצעות ממשק נוח, מקווה HealthXplore לגבור על מתחרותיה וליצור מאגר מידע אינטגרטיבי עבור החולים והרופאים

הרקע

איסוף מידע רפואי על חולה ספציפי - רשומה רפואית אישית בעגה המקצועית - הוא אתגר גדול. גופים גדולים, לרבות גוגל ומיקרוסופט, קופות חולים וחברות ביטוח, ניסו להתמודד בזירה הזו ורובם כשלו. למרות זאת, יש בשוק הרפואי דרישה לפתרון כזה.

יאיר פרידמן ומישל חביב מאמינים שהם יכולים להתמודד עם הבעיה. פרידמן הוא ממייסדי עילדב, יועץ אסטרטגי לתחום המיזוגים והרכישות בחברת אוסטרה ומרצה באוניברסיטת תל אביב בתחומים שונים. חביב הוא איש השקעות והון סיכון בתחום הבריאות, בעבר בכיר באלרון והיום שותף מנהל בקרן אגת. השניים זיהו את תחום הרשומה הרפואית האישית כצורך נטול פתרון, והחליטו לספק אותו. הם הקימו ב-2011 את חברת הלת' אקספלור שהחלה לפעול ב-2012.

השוק

מיזמים של רשומות רפואיות העסיקו כאמור מגוון גורמים. ענקיות הטכנולוגיה כמו גוגל ומיקרוסופט, הציעו אתר מוצפן שלתוכו ניתן להקליד או לסרוק מידע רפואי, אולם התקשו לשכנע את החולים להעביר מידע אל תוך מאגר המידע, בשל הצורך בהקלדה מייגעת. אתרים שמפיצים מידע רפואי הקימו דף ייעודי שבו ניתן לאחסן מידע רפואי, אך גם הן התקשו ללקט את המידע.

חברות סטארט-אפ, אפשרו לחולה להוריד מהמחשב של המרפאה שלו מידע רפואי למאגר אישי על גבי כרטיס זיכרון. מאחר שמדובר בחברות בתחילת דרכן, הן לא הצליחו לשווק את הפתרון לצרכנים רבים מספיק ולא הצליחו ליצור אינטגרציה אצל רופאים ומבטחים רבים מספיק, כדי להגיע למצב שבו רופא וחולה ירגישו בנוח להוריד את המידע לתוך הדיסק און קי.

גורם נוסף שפועל בתחום הוא חברות הביטוח וספקי שירותי הבריאות (בתי חולים וקופות חולים), אשר התחילו להציע חלק מן המידע לחולה באזור דיגיטלי אישי. באופן טבעי, כל אחד מהגורמים הללו מספק באזור הדיגיטלי רק את המידע שהגיע ממנו.

המוצר

באמצעות ממשק נוח, מקווה HealthXplore לגבור על מתחרותיה וליצור מאגר מידע אינטגרטיבי עבור החולים והרופאים. המוצר פותח עבור מכשיר עם מסך מגע. הייחוד הנראה לעין בממשק שלה הוא שהמפגש הראשון הוא עם מודל תלת ממדי של גוף האדם, ובתוכו שכבות המקבילות לשכבות האנטומיות האמיתיות. על גבי הגוף ניתן להזיז עכבר או אצבע כדי להגיע למקום שמייצג מצב רפואי - גלאוקומה? סוכרת? כאבי גב? כל מצב מאוגד באזור משלו בגוף.

כדי להוסיף מידע, לוחצים על המקום הנכון ופותחים "מצב" רפואי. לתוך הריבוע של ה"מצב" אפשר להתחיל לגרור, יחסית בקלות, מידע ממקורות שונים: סריקה של מסמכים רפואיים הנמצאים היום בנייר, צילומים, מידע מאתרים של המבטח או של בית החולים, מיילים שהתקבלו מרופאים, תשובות מפורומים, מידע רפואי שראינו באינטרנט. הכל מגיע למקום אחד, ובקלות. זהו הצד הפחות "גימיקי" ויותר משמעותי של הפיתוח של החברה. ככל שיהיה קל יותר לגרור את המידע בלחיצת עכבר או אצבע לתוך האפליקציה, במקום הקלדות מעיקות, כך יהיה לה יותר סיכוי להצליח.

אם המטופל מעוניין לקרוא מידע על המצב הרפואי שלו או להביא מידע לתוך האפליקציה, הוא יכול לפתוח דפדפן מתוך האפליקציה, בלי לצאת ממנה.

המערכת מאפשרת ממשק עם העולים החיצון - ניתן לכלול באפליקציה מספרי טלפון של רופאים ולבקש תזכורות לקבוע תור, שיופיעו באאוטלוק יחד עם המספר של הגורם הרלוונטי. ניתן לבקש תזכורות לבדיקות שנתיות ולנטילת תרופות. ניתן ליצור התראות מוטיבציוניות - "האם כבר התעמלת היום?" או "שתית מספיק מים?" וכו'. האפליקציה מתממשקת לאאוטלוק ואמורה להתממשק בהמשך לאפליקציות נוספות, כך שתוכל לקבל מידע גם ממכשירים רפואיים, יישומי ספורט ותזונה ואפילו מדיווחים רלוונטיים בפייסבוק. "ניהול הבריאות אינו פעילות סימפטית".

שלב בפעילות

החברה תשיק בקרוב אפליקציה, ב-app store ובאנדרואיד, ובהמשך תשווק גרסה מלאה, שתכלול את כל התכונות שתוארו לעיל.

גיוסי ההון

החברה גייסה כמה מאות אלפי דולרים ממשקיעים פרטיים מישראל ומשווייץ ומבצעת בימים אלה גיוס נוסף של כחצי מיליון דולר.

השלב הבא

"אם אחת החברות הגדולות תפצח את השיטה ותיצור אפליקציה טובה, הרי שהאחרות מיד ירצו לרכוש פעילות מתחרה - ואנחנו נהיה שם", אומר חביב. בינתיים יש לחברה שיתוף פעולה עם גופים ישראלים גדולים המעוניינים להשתמש באפליקציה, בהם ספקי שירותי רפואה גדולים וגורמים צבאיים.