מגרש המשחקים הפרטי של עשירי העולם

10 מהבעלים של מועדוני הפרמיירליג האנגלית הם מיליארדרים, 80% מהם - משקיעים זרים; בכמה מוערך ההון של כל אחד מהם?

רומן אברמוביץ / צילום: רויטרס

הפרמיירליג היא ליגת הכדורגל המכניסה ביותר בעולם - ואולי זו הסיבה העיקרית שהופכת אותה לכל כך אטרקטיבית עבור משקיעים עשירים במיוחד, ובפרט כאלו שמגיעים מחוץ לאנגליה: על-פי רשימה שערך אתר עסקי הספורט Sportune, לא פחות מ-10 מיליארדרים משמשים כבעלי הבית בפרמיירליג, 8 מתוכם אינם אנגלים.

בפסגה עומד השייח' מנצור בין זאיד אל-נאיאן, בעל במנצ'סטר סיטי. מאז שחבר משפחת המלוכה של אבו-דאבי רכש את הקבוצה ב-2008, הוא השקיע הון תועפות מכספי הנפט שלו ברכישת שחקנים ובשדרוג המועדון על כל היבטיו - וגם ההישגים לא איחרו לבוא: שתי אליפויות (2014, 2012). הונו של השייח' מוערך ב-23 מיליארד אירו.

במקום השני בדירוג בעלי הבית המיליארדרים של הפרמיירליג נמצא אלישר אוסמאנוב, שמחזיק בכ-30% מארסנל. האוליגרך האוזבקי-רוסי, שאינו בעל השליטה במועדון הלונדוני (67% נמצאים בידי האמריקאי סטן קרונקי), שווה 13.6 מיליארד אירו. אין צורך להציג את המדורג שלישי ברשימה - רומן אברמוביץ', בעליה של צ'לסי מאז 2003, שהונו מוערך ב-10 מיליארד אירו.

את החמישייה הראשונה משלימים איל קמעונאות מוצרי הספורט מייק אשלי, בעליה של ניוקאסל (האנגלי הראשון בדירוג, עם הון של 4.6 מיליארד אירו); וקרונקי, כאמור בעל השליטה בארסנל (האמריקאי, השווה 4.1 מיליארד אירו, מחזיק גם בשורה של קבוצות ספורט בארה"ב: דנבר נאגטס ב-NBA, קולורדו אבלאנש ב-NHL, סט. לואיס ראמס ב-NFL, קולורדו ראפידס ב-MLS, וגם בקבוצת לקרוס מקצוענית).

ג'ו לואיס, בעל השליטה בטוטנהאם - במקום השישי עם 3.6 מיליארד אירו. האנגלי, שמתגורר באיי הבהאמה משיקולי מס, מחזיק בחברת Tavistock Group, השולטת על 200 חברות מ-15 מדינות שונות ברחבי העולם. במקום השביעי מגיעה משפחת גלייזר האמרקיאית, שאביה (מלקולם) הלך לעולמו בשבוע שעבר, אך בניו ימשיכו לנהל את מנצ'סטר יונייטד. הגלייזרים שווים כ-3.3 מיליארד אירו, ומחזיקים בין היתר בקבוצת ה-NFL טמפה ביי.

במקום השמיני ברשימה סאיד חאן, מיליארדר אמריקאי ממוצא פקיסטני, שעשה את הונו מאימפריית חלקי חילוף לרכב (וגם שולט על קבוצת ה-NFL ג'קסונוויל ג'גוארס). הונו של חאן, שמחזיק בפולהאם הלונדונית - מוערך ב-3 מיליארד אירו. פולהאם ירדה לליגת המשנה בתום העונה הנוכחית (2013/14).

איל הנדל"ן האמריקאי אליס שורט, שמחזיק בסנדרלנד, במקום התשיעי ברשימה עם 2.9 מיליארד אירו; קטרינה לייבהר, שמחזיקה בסאות'המפטון, והיא ממשיכת שושלת לייבהר השווייצרית (מהמשפחות העשירות באירופה) מוערכת ב-2.2 מיליארד אירו.