בכיר ברשות המסים: "אנו צופים התנפלות על זכאות למע"מ 0%"

שי אהרונוביץ', מנהל אגף שומות מקרקעין ברשות המסים: "אנחנו מתחילים להיערך כבר היום לאישור החוק של שר האוצר יאיר לפיד" ■ איך זה יעבוד והאם רשות המסים תעמוד בעומס הפניות? בקרוב נדע

שי אהרונוביץ / צילום: תמר מצפי
שי אהרונוביץ / צילום: תמר מצפי

אנשי רשות המסים עמוסים בעבודה נדל"נית. לדברי שי אהרונוביץ', מנהל אגף מיסוי מקרקעין ברשות המסים, "אנחנו עסוקים מאוד בימים אלו. גם בחוק המע"מ בשיעור אפס לרוכשי דירה ראשונה, גם בקידום הדו"ח המקוון למס שבח וגם במבצע לגביית חובות עבר על מס רכוש.

"שר האוצר החליט שאנחנו, ולא משרד השיכון, נרכז את העבודה על גיבוש ויישום הטבת המע"מ וגם נהיה אלו שמנפיקים את תעודות הזכאות. יש בזה היגיון, וזה לא בגלל שמשרד השיכון לא יודע לעשות את זה. יש הרבה ממשקים מקבילים בנושא הזכאות והחוק והיה חשש שדברים יפלו בין הכיסאות אם יהיו יותר מדי גופים מעורבים".

- המנגנון יהיה מוכן בזמן? תוכלו לענות על הביקוש?

"אנחנו צופים התנפלות על תעודות הזכאות, עשרות אלפי פניות מרגע אישור החוק, ואנחנו מתחילים להיערך לכך כבר היום. יש פרויקטור שמונה לזה ועובדים על זה בצורה אינטנסיבית. אנחנו מודעים לעובדה שברגע שהחוק יעבור זה הדבר הראשון שצריך להיות מוכן. אנחנו מתכוונים שזה יוכל לפעול כבר מאמצע ספטמבר. זה יהיה הגל הראשון של הביקוש, לתעודות הזכאות, ומאוחר יותר הגל השני של הביקוש יהיה שהשמאי הממשלתי יפרסם את טבלאות המחירים בערך חודש וחצי אחרי שהחוק יאושר".

- איך זה יעבוד?

"ככל הנראה יוקם מרכז ארצי להוצאת תעודות הזכאות. מי שרואה עצמו זכאי יוכל לפנות בדואר, במייל או בפקס ולהעביר בקשה בטופס מיוחד שיפורסם בהמשך עם צירוף מסמכים רלוונטיים, כמו למשל תעודת שחרור מהצבא, משך שירות, תעודת נכות וכד'. ייתכן שתהיה גם אפשרות להגשה מקוונת של הבקשה. לאחר קבלת התעודה ועיון במחיר שיקבע השמאי הממשלתי יוכל רוכש הדירה לפנות לקבלנים ולהתעניין ברכישת דירה בהטבה".

- מדובר בתהליך מורכב ומסובך.

"זה לא יהיה כל כך מסובך. יהיה מחשבון ייעודי באתר רשות המסים, וכל אחד יוכל להבין בפשטות לאיזו הנחה הוא זכאי ועל איזו דירה. הרוכש יוכל לבדוק בבית למה הוא זכאי ולנהל משא ומתן מול הקבלן על המחיר, להגיד לו שזה המחיר המקסימלי שהוא יכול לשלם כדי לקבל ההטבה ואיזו דירה ניתן לקנות במחיר זה. גם הקבלנים ישתמשו במחשבון הזה, יתאימו את המחירים ויגידו לרוכשים מה יש להם במלאי הקיים שעומד בקריטריונים. כולנו מקווים שהתוכנית הזו תביא לרווחה לציבור הרחב ולירידת מחירים".

- איך תמנעו זיופי תעודות זכאות?

"אנחנו עדיין עובדים על זה אבל כנראה שלכל תעודה יהיה מספר ייחודי, ולאחר ביצוע העסקה לרכישת דירה, התעודה המקורית תופקד אצל הקבלן והוא יעביר אותה חזרה אלינו כאשר ידווח על העסקה. גם הקבלן יצטרך לבדוק אצלנו לפני אישור העסקה אם התעודה אמיתית ובתוקף".

- לא תנצלו את העובדה שאתם אחראיים על הנפקת הזכאות בכדי לדרוש פרטים נוספים מהמבקשים, כמו הצהרות הון או הצלבת פרטים לבירור חובות?

"לא נשתמש במידע הזה לגבי דברים אחרים. לא מדובר כאן במהלך מיסויי של המבקשים, אלא במנגנון אחר".

אהרונוביץ' מזכיר שבימים אלו נמצא בשיאו מבצע לגביית מס רכוש היסטורי על קרקעות. הוא מפציר בציבור הרחב לבדוק האם על קרקע שנמצאת בבעלותו לא רובץ חוב.

"זו הזדמנות להסיר את החובות הללו בלי לשלם הצמדה, ריבית וקנסות. זה לא חוב שפשוט ייעלם - הוא יופיע בכל מקרה בהמשך, כשבעלי הקרקע ירצו לבצע עסקה. ההנחה שאנחנו מאפשרים כעת תקפה רק עד אוגוסט. החל מחודש אוגוסט ועד סוף 2014 מי שישלם את החוב יצטרך גם להוסיף הצמדה. היקף החובות הידועים עומד על למעלה ממיליארד שקל ולאחר ההנחה מדובר במאות מיליונים. שלחנו 18 אלף מכתבי התרעה לחייבים אבל לא תמיד זה מגיע לכתובת הנכונה כי חלק מהחברות כבר לא קיימות או שבעלי הקרקע כבר נפטרו, והיורשים לא רשומים אצלנו. עד כה פנו להסדרת החוב רק כמאה חייבים".