פסגות: מכירות הדירות יצנחו אך הקבלנים לא יורידו מחירים

הכלכלן הראשי של פסגות מנתח את נתוני הנדל"ן שפורסמו בימים האחרונים וטוען: זה רק השקט שלפני הסערה, בקרוב תקבלו הוכחה לקיפאון שגרמה תוכנית מע"מ 0% ■ ומה יעשו הקבלנים? יאטו את קצב הבנייה כדי שהמחירים לא יירדו

בנייה חדשה בשכונת 1200 בהוד השרון / צילום: תמר מצפי
בנייה חדשה בשכונת 1200 בהוד השרון / צילום: תמר מצפי

מכירות דירות חדשות צפויות ליפול בחודשים הקרובים באופן דרסטי ומי שחשוב שנתוני המכירות לחודש אפריל משקפים את המציאות בשטח - טועה. כך טוען אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי בבית ההשקעות פסגות, בסקירת המקרו השבועית שלו.

נתוני הלמ"ס שפורסמו ביום רביעי הצביעו על ירידה של 9% בלבד במכירות דירות חדשות באפריל, חודש בו חל חג הפסח בו יש האטה מסורתית במכירות. קבלנים ציפו לירידה חדה הרבה יותר בשל ההכרזה על תוכנית מע"מ 0%, כאשר גורמים בשוק ציפו אפילו למכירת מאות דירות בלבד ולא ל-1,606 דירות כפי שפרסמה הלמ"ס.

"מה קורה פה?", שואל גרינפלד ומסביר: "אין ספק שהצפי לרפורמות הממשלה מובילות לקיפאון בשוק הדיור. כאשר הממשלה מבטיחה הנחה של מאות אלפי שקלים לרוכשי הדירות, כמות העיסקאות עד שהרפורמה תצא לפועל צפויה לרדת. יחד עם זאת, כנראה שהדבר לא בא עדיין לידי ביטוי בנתונים. ייתכן שמדובר על עסקאות שסוכמו כבר לפני פרסום הרפורמות וייתכן אף שבחלק מהמקרים הקבלנים נתנו לרוכשים הנחה או 'אופציה' על גובה המע"מ במקרה שהרפורמה תצא לפועל. כך או כך, בחודשים הקרובים צפוי היקף העסקאות לרדת באופן דרסטי".

גרינפלד התייחס גם לירידה בהתחלות הבנייה ואמר: "גם לירידה בהתחלות הבנייה אין שום קשר לתוכניות הממשלה וזאת מכיוון שהנתונים שפורסמו בשבוע שעבר הם לרבעון הראשון של 2014 והרפורמות פורסמו רק באמצע חודש מארס. הירידה בהתחלות הבנייה נובעת כנראה הן מהירידה הכללית בביקוש שנרשמה מהמחצית השנייה של 2013 והן הקשיים העומדים בפני הקבלנים מבחינת היצע הקרקעות, האשראי וכוח העבודה. בהסתכלות קדימה, הרפורמות הממשלתיות והירידה בביקוש יובילו כנראה את הקבלנים להאט עוד יותר את קצב התחלות הבנייה וזאת על מנת שלא ללחוץ את המחירים כלפי מטה".