פוטין מרחיב איסור העישון למסעדות, בארים, בתי מלון ורכבות

זהו האחרון בשורת צעדים שנוקט ממשל פוטין לקידום סגנון חיים בריא ■ בקיץ שעבר נאסר העישון במבני ממשלה

ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס
ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס

ממשלת רוסיה עלולה להצית את זעמם של 44 מיליון המעשנים במדינה באמצעות הרחבת איסור העישון למסעדות ולבארים מהיום (א'), 1 ביוני, במסגרת המאבק בעישון באחת המדינות ששיעור העישון בהן מהגבוהים בעולם.

איסור העישון במסעדות ובבארים הוא האחרון בשורת הצעדים שנוקט ממשל פוטין לקידום סגנון חיים בריא - מהלך שעולה בקנה אחד עם תמיכתו של פוטין למה שהוא מכנה ערכים מסורתיים - ולבלום את הירידה בצמיחת האוכלוסייה שהחלה בעקבות קריסת ברית המועצות.

ממשלת פוטין מקווה לצמצם את שיעור המעשנים הבוגרים מ-39% - אחד הגבוהים בעולם - ל-20% ב-2020.

"הודות לחוק הזה יבינו האנשים שהעישון הוא רע ושעישון בקרבת אנשים אחרים הוא פשע", אמר סרגי קלשניקוב, ראש הוועד לבריאות הציבור בבית התחתון - הדומה - של הפרלמנט הרוסי. "נקודה זו הובהרה בתוקף ואנשים ייענשו אם יתעלמו מהחוק", אמר קלשניקוב, המייצג את המפלגה הליברל דמוקרטית הלאומנית.

בקיץ שעבר החלה ממשלת רוסיה להטיל מגבלות על העישון באמצעות איסור העישון במבני ממשלה ואיסור על יצרניות הסיגריות לפרסם את מוצריהן. מהיום ייאסר העישון גם בבארים, מסעדות, בתי מלון ורכבות, ולא ניתן יהיה להציג סיגריות במקומות נראים לעין בחנויות או למכור סיגריות בקיוסקים. "בגיבוש החוק הזה התבססנו על מחקרים בארה"ב ובאירופה. יש לנו אמון מלא בעמיתינו במערב", אמר קלשניקוב, והוסיף כי יצרניות הסיגריות הזרות - שכבר חולשות על כ-90% מהשוק הרוסי בן 20 מיליארד הדולר - עשו מאמצי שדולה אינטנסיביים נגד אישור החוק.

צריכת הסיגריות הכבדה ברוסיה מקזזת זה שנים את הירידה במכירותיהן של יצרניות הסיגריות הבינלאומיות במדינות המערב, וכעת טוענות יצרניות אלה כי התקנות החדשות ברוסיה מרחיקות לכת יותר מדי.

אלכסנדר ליוטי, מנהל יחסי הציור של בריטיש אמריקן טובקו במוסקבה, אמר כי הנתונים המראים התכווצות של 7% בשוק הסיגריות הרוסי אשתקד אינם מביאים בחשבון את היבוא הלא-חוקי ממדינות ברית המועצות לשעבר. "מחירי הסיגריות עולים בקצב מהיר יותר מקצב הגידול של ההכנסה הפנויה של הצרכנים. זה יוצר זרם של סיגריות מוברחות לשוק ומקטין את מכירות הסיגריות החוקיות", אמר ליוטי.

קלשניקוב, מצדו, ציין כי הממשלה מתכננת העלאה נוספת של מסי הבלו, שכבר זינקו השנה, במטרה להגביר את הלחץ על המעשנים ולאלצם להפסיק לעשן.

מסי הבלו מהווים בדרך כלל 60% ממחירה של חפיסת סיגריות באירופה, אך ברוסיה הם עדיין מהווים 17% בלבד מהמחיר, לדברי קלשניקוב.

בעלי הבארים והמסעדות מתנגדים בעוז לחוק החדש, מחשש שיפגע בעסקים. איגור בן ה-24, העובד כברמן במרכז מוסקבה, אמר: "אנשים ישאלו את עצמם: למה שאכנס לבאר אם לא נותנים לי לעשן שם?". מסקר שערכה לאחרונה חברת הסקרים הרוסית לבאדה סנטר עולה כי 82% מהמסעדות הרוסיות צופות ירידה במספר הלקוחות מהיום.

ארגון הבריאות העולמי מדווח כי העישון הורג 5.4 מיליון בני אדם בעולם מדי שנה, אך מבחינת המעשנים הוותיקים ברוסיה איסור העישון הוא אפליה לכל דבר.

מעשנים ברוסיה
 מעשנים ברוסיה