ביהמ"ש: עיריית ת"א לא תגבה הקיץ דמי כניסה לחוף הצוק

בעקבות תביעה ייצוגית, ו‎‎כסנקציה על גביית דמי כניסה לחוף הצוק-דרום למרות שלא היו בו שירותי הצלה - ביהמ"ש אסר על עיריית ת"א לגבות דמי כניסה גם לחוף הצוק-צפון בעונת הרחצה הנוכחית, למרות שהיא רשאית לעשות כן

חוף הצוק בתל אביב / צילום: תמר מצפי
חוף הצוק בתל אביב / צילום: תמר מצפי

‎‎הכניסה לחופי הרחצה, חוף הצוק הדרומי וחוף הצוק הצפוני בתל-אביב, תהיה חינם בעונת הרחצה של 2014 - זו הבשורה שיצאה היום (א') מבית המשפט המחוזי בעיר.

ההחלטה התקבלה על-ידי השופטת רות רונן כסנקציה נגד עיריית תל-אביב, במסגרת תביעה ייצוגית שהגישו נגדה תושבי העיר. זאת, בטענה כי העירייה גבתה דמי כניסה לחוף הצוק-דרום, למרות שלא היו בו שירותי הצלה - דבר המנוגד לחוק.

‏‏‏תחילת הפרשה ביולי 2012, אז, לבקשת העירייה, אסר שר הפנים על הרחצה בחוף הצוק הדרומי, ושירותי ההצלה במקום הופסקו. לפי החוק, ניתן לגבות דמי כניסה רק לחופים בהם קיימים שירותי הצלה, ואולם העירייה המשיכה לגבות דמי כניסה מהמתרחצים שהגיעו לחוף הצוק הדרומי.

בהמשך, בני זוג שנאלצו לשלם 7 שקלים כל אחד בגין כניסה לחוף הצוק הדרומי, הגישו בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד העירייה למחוזי בתל-אביב. באמצעות עו"ד יואב אבני טענו בני הזוג כי מרגע שהרחצה בחוף נאסרה, ולא היה בו מציל - החוף לא יכול להיחשב כחוף מוכרז שניתן לגבות אליו דמי כניסה.

‏טענת ההגנה המרכזית של עיריית תל-אביב הייתה כי בחוף הצוק הצפוני קיימים שירותי הצלה, וכיוון שהחוף הצפוני והדרומי הם למעשה חוף אחד (הגם שמפרידים ביניהם 150 מטר) - הרי שמותר היה לה לגבות דמי כניסה לשני החופים.

ואולם, השופטת דחתה את הטענה וקבעה כי חוף הצוק הצפוני והדרומי הם שני חופים נפרדים, שכל אחד מהם הפך חוף מוכרז בנפרד.

‏‏‎‎‏"השבת כסף - לא אפשרית"

בעקבות התביעה הייצוגית וכסנקציה נגדה, אסר, כאמור, בית המשפט על העירייה לגבות דמי כניסה מהמתרחצים בעונת 2014 לגבי שני החופים.

לדברי השופטת רונן, "העובדה שהעירייה לא תגבה דמי כניסה גם ממבקרי חוף הצוק-צפון, הגם שהיא רשאית לעשות כן (שכן במקום יש שירותי הצלה - ח' מ') - מהווה פגיעה בהכנסות העירייה, פגיעה המשרתת את מטרת ההרתעה".

כמו כן, השופטת ציינה כי הסעד הזה ייטיב עם מי שאינו תושב תל-אביב, המבקש לבקר בחופי הים בעיר.

‏‏‏עם זאת, השופטת דחתה את בקשת התובעים כי העירייה תשיב את דמי הכניסה לכל מי ששילם כניסה לחוף הצוק-דרום, וקבעה כי פיצוי חברי הקבוצה שנפגעו אינו אפשרי בנסיבות.

"אני סבורה כי השבת דמי הכניסה שנגבו שלא כחוק מקבוצת התובעים אינה אפשרית או לפחות אינה מעשית", כתבה השופטת.

לדבריה, הדבר נובע, בין היתר, מכך שלעירייה אין כל רשימה שמית של אותם מבקרים בחוף ששילמו דמי כניסה, ו"כעולה מעמדת העירייה - מבין המבקרים ששילמו דמי כניסה, אין כל דרך להבחין בין אלה ששילמו עבור כניסה לחוף הצוק-דרום ולא לחוף הצוק-צפון".

‏‏לאור תוצאות ההליך, השופטת חייבה את העירייה לשלם לתובעים הייצוגיים גמול בסך של 30 אלף שקל, ולעורך דינם, עו"ד יואב אבני - שכר-טרחה בסך 120 אלף שקל. ‏‏‏‎‎‏