המדינה תשתתף במימון ההקמה של מתקני מחזור לפסולת בניין

את התכנית מקדם השר להגנת הסביבה עמיר פרץ: "אין דבר יותר מעוות משימוש בגלם חדש ויקר תוך פגיעה בטבע - בזמן שאפשר להשתמש בגלם ממוחזר וזול"

עמיר פרץ / צילום: איל יצהר
עמיר פרץ / צילום: איל יצהר

המשרד להגנת הסביבה מתכוון להשתתף במימון פעולות הקמה של מתקנים למחזור פסולת בניין או בשדרוג של מתקנים קיימים. באחרונה המשרד הקצה למטרה זו כ-50 מיליון שקל ופרסם קול קורא ליזמים - להגיש הצעות להקמת המתקנים.

לכל מתקן יוקצו במסגרת התכנית כ-5 מיליון שקל. זאת הפעם הראשונה שהמשרד להגנת הסביבה מתמרץ בנייה של מתקנים למחזור של פסולת בניין תוך תמיכה כספית. כיום פועלים ברחבי הארץ 13 מתקנים למחזור של פסולת בניין - וכולם בבעלות פרטית.

מנתוני המשרד להגנת הסביבה עולה, כי בכל בשנה מיוצרים בממוצע כ-3.5 מיליון טון של פסולת בניין. במשך השנים, חלק ניכר מפסולת זו פונה לאתרים בלתי חוקיים, הושלך בערוצי נחל ובשטחים פתוחים תוך פגיעה נופית קשה וסכנה לזיהום מי תהום. במשרד אמרו כי במהלך השנה החולפת פונו 2.1 מיליון טון מפסולת הבניין לאתרי מחזור ומהם כ-400,000 טון של פסולת - נמכרו כחומר ממוחזר לתעשייה.

במשרד אמרו עוד כי פסולת ממוחזרת בכמויות גדולות נערמת ליד מתקני המחזור ללא דורש - מצב שמעיד על הצורך לעודד גם את הרחבת השימוש בחומרי בניין ממוחזרים: "אין דבר יותר מעוות משימוש בחומרי גלם חדשים ויקרים - תוך כריית בורות ענק ופציעה של הטבע כדי לייצר עוד ועוד חומרי בניין וזאת בזמן שאפשר להשתמש בחומרי גלם ממוחזרים שהם זולים יותר", אמר בהתייחס לתכנית השר להגנת הסביבה,עמיר פרץ: "הוריתי לאנשי המשרד לתמוך בהקמת מתקני מחזור חדשים לפסולת בניין ולסייע למתקנים קיימים וזאת כשבמקביל יקודם חוק שיסדיר את כל הטיפול בפסולת הבניין וימנע ממנה להתגלגל לנחלים ולטבע".

יזמים שמבקשים להשתתף בתכנית נדרשים לעמוד במספר תנאים שנועדו להבטיח תפוקה מרבית להשקעה ובהם, התחייבות שהמתקן ייבנה בתוך 3 שנים; היתר הבנייה להקמתו יתקבל בתוך 18 חודשים ושמפעילי המתקן ישמרו על מחיר כניסה קבוע של פסולת בניין וזאת למשך חמש שנים.