חוק המע"מ: לא משרתים יקבלו הטבה עד שווי 950 א' ש'

בהצעה הקודמת ההטבה היתה מיועדת לרוכשי דירה ראשונה מקבלן בשווי 600 אלף שקל למי שלא שירת ■ עוד שינוי: לא יונפקו תעודות זכאות - המדינה תסתפק בהצהרה של רוכשי הדירה על כמה שאלות שיפורסמו ברשת

שר האוצר יאיר לפיד/ צילום: איל יצהר
שר האוצר יאיר לפיד/ צילום: איל יצהר

ימים ספורים לפני שתזכיר חוק מעודכן הנוגע להטבת מע"מ בשיעור אפס עתיד להתפרסם, פרסם היום (ג') משרד האוצר כמה שינויים שנערכו בתזכיר החדש. השינויים המרכזיים קובעים כי מי שלא שירת בצבא או בשירות לאומי אזרחי יזכה בהטבה ברכישה דירה חדשה מקבלן בשווי של עד 950 אלף שקל ולא 600 אלף שקל כפי שנקבע בתזכיר החוק המקורי.

נציין כי ההחלטה על קביעת הסכום ללא משרתים על 950 אלף שקל יכולה להיחשב להישג של שר השיכון, אורי אריאל, שכבר עם פרסום הקריטריונים המקוריים ותזכיר החוק הראשוני טען כי זה צריך להיות הסכום למי שלא שירת וכי 600 אלף שקל, הסכום שנקבע במקור אינו ריאלי.

עוד שינוי משמעותי הוא החלטת האוצר לא להנפיק תעודות זכאות. על פי המתווה החדש לזכאות להטבה, שצפוי להיכלל בתזכיר החוק המעודכן, לא יוקם כלל מנגנון להנפקת תעודות זכאות להטבה כפי שנקבע מראש, אלא המדינה תסתפק בהצהרה של רוכשי הדירה על כמה שאלות שיפורסמו ברשת.

מדובר במסמך שיכיל שאלות הנוגעות לבעלות על דירה, החזקה בדירה בעבר ועל תנאי זכאות אחרים להטבה. טופס זה ייחתם על ידי מי שרואה עצמו זכאי ועומד בקריטריונים, אליו יצורפו המסמכים הנדרשים מצד הרוכש כמו תעודת שחרור מהצבא או שירות לאומי-אזרחי, מצב משפחתי ועוד.

את חבילת המסמכים הזו יגיש הרוכש לקבלן בעת רכישת הדירה והקבלן יעביר את המסמכים בצירוף הדיווח על העסקה לרשות המיסים. ברשות המיסים יבדקו את ההצהרה של הרוכש ויקבעו האם הוא באמת זכאי להטבה ובמקביל יאשרו את העסקה ויקבעו כי היא זכאית למע"מ בשיעור אפס.

על פי גורמים באוצר, ההחלטה על מנגנון זה באה כדי לפשט את תהליך קבלת תעודות הזכאות שעד כה היה אמור לפעול בצורה אחרת לחלוטין. הרוכשים היו אומרים להגיש בקשה לרשות המיסים על פי הפרמטרים ולקבל תוך 30 יום תעודת זכאות אמיתית ביד. עם התעודה הזו היו יכולים לגשת לקבלנים ולרכוש הדירה. על פי ההחלטה החדשה כל רוכש יצטרך לעמוד מאחורי התשובות בשאלון שמילא וההצהרות שהצהיר כדי לקבל את ההטבה.

יש לציין ששינוי זה בהליך קבלת הזכאות ייתכן ועשוי לקצר זמן למימוש ההטבה, אך עשוי לייצר קושי אחר. מדובר כאן למעשה על אישור הזכאות להטבה שיינתן רק בדיעבד, כלומר, רק אחרי רכישת הדירה בפועל. אם יתגלה כי הרוכש אינו זכאי להטבה לא יקוזז המע"מ מהרכישה והוא יישאר עם דירה שנרכשה במחיר המלא. עובדה זו יכולה ליצור לא מעט בעיות בשוק, זאת מבלי להתייחס לאופי מילוי ההצהרה הראשונית או אסיפת כל המסמכים שהיא פתח גדול להיווצרות מאכרים, גם לצורך מטרה זו.

גורמים באוצר מסבירים כי להערכתם מדובר בשינוי שיקצר את לוחות הזמנים לקבלת ההטבה ואין סיבה שמי שימלא את הפרטים הנכונים בהצהרה על הזכאות לא יקבל את ההטבה מאוחר יותר.

שר השיכון אריאל מסר היום בעקבות פרסום השינויים, כי "השינוי בתזכיר החוק היה צפוי ונקבע בסכום כפי שדרשתי. לא הייתה שום היתכנות מעשית וחוקית להצעה הקודמת שהפלתה בצורה בוטה מגזרים שלמים באוכלוסיה הישראלית, וכעת נפעל לקידומו המהיר של החוק בכנסת וצמצום תקופת הביניים בו מצוי השוק".