הימורים על המונדיאל: הברוקר שצפוי לגזור קופון שמן במיוחד

כיצד הפך פרנק צ'אן מהונג קונג לברוקר הימורים בריטי, מהו גובה ההימור הממוצע, ואיזו טכנולוגיה מאפשרת לו לגזור קופון

ברזיל מתכוננת למונדיאל / צילום: רויטרס
ברזיל מתכוננת למונדיאל / צילום: רויטרס

בתוך בניין משרדים במרכז לונדון, גברים ונשים ממלאים חדר מול מסכי מחשב ומדברים באמצעות סקייפ עם אנשים במקומות רחוקים. השפה הסינית ממלאת את חלל החדר ומסך טלוויזיה שטוח משדר מלמול מתמשך. זוהי נהמתו של הקהל בווילה פארק שבבירמינגהם. ליברפול נגד אסטון וילה. המשחק התחיל.

שמה של החברה, Samvo Entertainment, אינו מסגיר את העסקים המתנהלים כאן. Samvo היא חברת ברוקראז', או למעשה, חברת תיווך להימורים, אשר בין לקוחותיה נמנים כמה מארגוני הימורי הספורט המקצועני העשירים בעולם. ארבעה מסכים ניצבים על כל שולחן, עם רשימות מחירים המתעדכנות בזמן אמיתי. ממש עכשיו, הברוקרים של Samvo אוספים את ההימורים מלקוחות החברה.

Samvo, שהוקמה לפני עשור על ידי פרנק צ'אן, בנקאי השקעות לשעבר מהונג קונג, פועלת כמתווכת. היא מחפשת את הסיכויים הטובים ביותר בקרב סוכני הימורים ברחבי העולם, מהמרת בשם לקוחותיה ונוטלת עמלה על פעילותה. על פי מנכ"לית החברה, יאן טאנג, ההימור הממוצע של לקוח של Samvo הוא 25 אלף ליש"ט (כ-42 אלף דולר). עם זאת, צ'אן גם אומר שלא פעם ההימורים הם בהיקף של יותר ממיליון ליש"ט.

פעילות שכזו דורשת שוק נזיל. תשכחו מלאס וגאס, מ-Ladbrokers Pic או מ-William Hill, סוכנויות ההימורים המסורתיות שמפעילות רשתות של בתי הימורים בכל רחבי בריטניה. תשכחו אפילו מבורסות ההימורים הבריטיות החדשניות, כמו Betfair, שמאפשרת למהמרים להעלות התערבויות מקוונות משל עצמם על אירועי ספורט ולהמר ביניהם.

מיליארד דולר למשחק בודד

מה שבאמת מוכרות Samvo וסוכנויות תיווך הימורים מערביות בודדות אחרות הוא גישה לאסיה: בתי הימורים הפועלים ממקומות כמו וויטנאם, אינדונזיה, הפיליפינים, קמבודיה, טאיוואן ולאוס. במשך העשור האחרון, השווקים האסיאתיים צמחו והפכו לכמה משוקי ההימורים הגדולים והנזילים ביותר שהעולם ידע אי פעם.

שלוש הסוכנויות הגדולות ביותר - IBCBet, SBOBet ו-Singbet - מנהלות כל אחת הימורים בהיקף של יותר משני מיליארד דולר בשבוע, על פי הערכתו של כריס איטון, שהיה מנהל האבטחה בהתאחדות הכדורגל העולמית (פיפ"א) וכעת מנהל את המרכז הבינלאומי לאבטחת ספורט, גוף שהוקם על ידי ממשלת קטאר לקראת טורניר גביע העולם ב-2022.

על פי איטון, קבוצות שזוכות לפופולריות בכל העולם ומשחקות בטורנירים בעלי פרופיל חשיפה גבוה, כמו ליגת האלופות האירופית או גביע העולם בכדורגל, מושכות באופן רגיל למדי הימורים בהיקף של יותר ממיליארד דולר למשחק בודד. כחוקר הבכיר של פיפ"א למניעת שחיתות במשחקים לשעבר וכיום כחוקר הראשי של קטאר בתחום זה, הוא יודע על מה הוא מדבר.

כדי להכניס את הדברים לפרספקטיבה, השווקים האסיאתיים מטפלים ביום אחד של הימורים על כדורגל בלבד ביותר כסף מהסכום שעובר בכל תעשיית הימורי הספורט בנבדה במשך שנה בכל ענפי הספורט השונים. לנוכח הצמיחה בהיקף הימורי הספורט ברחבי העולם, כשייפתח טורניר הגביע העולמי בברזיל בעוד יומיים, השוק האסיאתי צפוי להראות יותר פעילות מכל זמן אחר בהיסטוריה. המשימה של Samvo היא לרתום לנזילות העצומה הזאת טכנולוגיה מתוחכמת ברמה שמשמשת את השווקים הפיננסיים.

"כמו וול סטריט של פעם"

ב-2003 החל צ'אן לחפש קריירה חדשה. הוא היה בן 32, ושימש כבנקאי השקעות ב-Core Pacific-Yamaichi International. לצ'אן נמאס מהתחום שבו בחר. מגיפת הסארס הבעיתה משקיעים בינלאומיים, והיקף הפעילות בבורסת הונג קונג צנח. בנסיעה לבריטניה הוא נתקל באחד מהתחומים הלוהטים ביותר במדינה באותו זמן: הימורים באינטרנט. שורה של עסקים שפעלו בתחום הונפקו באותה תקופה בבורסה וזכו לכותרות.

"כשקראתי את החדשות הכלכליות, ראיתי תעשייה אחת שעדיין צמחה", אומר צ'אן באנגלית המיוחדת שלו, בעלת המבטא האופייני להונג קונג.

לאחר מחקר נוסף, צ'אן הגיע להכרה: הסיכויים בהימורים על משחקי כדורגל בפרמייר ליג משתנים באופן משמעותי בין סוכן הימורים אחד למשנהו. כמו הפער בין המחירים של מניות חברה הנסחרת בלונדון ובניו יורק במקביל, הפערים הללו מייצגים חוסר יעילות של השוק, ולפיכך, הופכים להזדמנויות לרווחי ארביטראז'. אבל מבחינת צ'אן, הימורים "לא היו משהו מדהים לעסוק בו", הוא אומר.

בשנות השישים של המאה שעברה, שימש אביו פיטר כסוכן הימורים מהזן הנחות, שערך הימורים על מרוצי סוסים במבוכים הצפופים של רובע קולון בהונג קונג. צ'אן האב הפך למפעיל משגשג של נסיעות שקיבצו מהמרים להוטים מסין והובילו אותם מהיבשת למקאו. צ'אן הבן, שבז לעיסוקו של אביו, פנה למסלול שונה: פנימייה באנגליה, לימודים באוניברסיטת מנצ'סטר, תואר שני במינהל עסקים מאוניברסיטת בריסטול, תואר מוסמך נוסף בכלכלה מ-Ecole des Ponts ParisTech הנודע שבפאריס וקריירה בתעשיית הפיננסים.

הסלידה שעוד נותרה לצ'אן מהימורים התפוגגה לנוכח הרווחים שצפה. בתחילה, הוא ערך את עסקי הארביטראז' שלו כשהימר בחשבונות משלו בבתי הימורים מתחרים.

"הייתי מתקשר לכולם בטלפון, כמו בוול סטריט של פעם", אומר צ'אן, שמזכיר מעט את ביל גייטס עם המשקפיים המרובעים והחזות הגיקית שלו. "הייתי מרים את הטלפון ושואל את כל מי שהכרתי, 'כמה אתה מציע על ניצחון של מנצ'סטר יונייטד?'".

אחרי זמן קצר הבין צ'אן שהוא יכול לעשות את אותו הדבר בממדים גדולים בהרבה אם יהמר בשם מהמרים כבדים וימשיך לשמור את פערי הארביטראז' לעצמו. מהמרים גדולים בבריטניה קלטו במהירות את ערכו של השירות של צ'אן: סוחר בכמויות גדולות שיכול, בפועל, להחביא את הזהויות שלהם ולהסתיר את כוונותיהם. הרי אם הם היו מהמרים על סכום גבוה מדי הם היו מתריעים בפני מנהלי ההימורים, כמו גם בפני הציבור הרחב שנוהג להמר, שמשקיע כבד מבצע מהלך בשוק.

צ'אן מכר משהו נוסף. הוא מסביר שניצל את קשריו הוותיקים בהונג קונג והפך למתווך ההימורים הגלוי הראשון בבריטניה שהציע גישה לשווקים האסיאתיים, שההיקפים הגדולים שלהם איפשרו הימורים גדולים יותר ועלויות עסקה נמוכות יותר.

החזר צפוי על ההשקעה

צ'אן קרא לחברה החדשה שלו Samvo, תעתיק אנגלי של הסימניות הקנטונזיות המביעות הרמוניה ושלוש. את השם הוא העתיק מעסק משפחתי שניהל אביו של סבו לפני מאה שנה.

כדי להקים את החברה, צ'אן שכר את מנהל ה-IT של חברת Sun Microsystems באסיה. מנהל טכנולוגיות המידע, שהתמחה בהקמת פלטפורמות לחברות מסחר פיננסיות, עשה את אותו הדבר עבור Samvo, והקים מערכת אוטומטית בחלקה שתחפש את המחירים הטובים ביותר בין סוכני ההימורים השונים.

כדי לטפל בתשלומים ובסליקה צ'אן השתמש באותם מסמכים וטפסים המשמשים ברוקרים לתיעוד העסקאות שלהם. הוא ניכס גם את אותו אוצר מילים. Samvo אינה עושה שימוש במילים כמו התערבות, סיכויים או הימור. העובדים מדברים במקום זה על מחירים, ערך והחזר צפוי על ההשקעה.

ימי סוף השבוע במהלך עונת הכדורגל הם העמוסים ביותר עבור Samvo, והפעילות מתחילה תמיד בחמש בבוקר, שעון לונדון. הכל שקט עד השעה הזאת, ואז, כאילו בתגובה לפעמון דמיוני המאותת על פתיחת המסחר, מתחילות להיערם הודעות מלקוחות מכל רחבי העולם.

עשרות אלפי הימורים בעונה

באותו יום בשעות אחר הצהריים המוקדמות, כל השיחות הופנו למשחק באצטדיון וילה פארק. מוקדם יותר, כמה לקוחות ענק הורו ל-Samvo להמר על הקבוצה הביתית שנחשבה לבעלת סיכויים נחותים, אסטון וילה. הפעם, עם זאת, החברה לא תעביר את ההימורים האלה לסוכני הימורים אחרים.

במקום זה, טאנג בת ה-31, מכריזה באדישות, "החלטנו לקחת את ההימורים האלה מכיוון שאנחנו מעדיפים את ליברפול".

במילים אחרות, Samvo נטלה את כל הצד הנגדי של ההימור. טאנג (שעזבה מאז את החברה) לא גילתה בכמה כסף מדובר, אלא רק ציין שמדובר על סכום בהיקף של מאות אלפי ליש"ט.

בחדר סמוך לחדר העסקאות, כמו גם בסניף של החברה במקלט מס סמוך באי גרנזי שבאיי התעלה, צוותים של סוכנים מקבלים החלטות כיצד והיכן להקצות את ההון של Samvo (שמופרד באדיקות מכספי לקוחות בהתאם לרגולציה הבריטית, כפי שמציין בזריזות מנהל הרגולציה והציות של החברה, ויקטור גומז). באופן דומה, מודל תחזיות שיצרה Samvo מנהל נתח נכבד של פעילות מסחר מוכוונת-תוכנה.

מודל הניבוי של Samvo, כמו המודלים של קבוצות הימורי הספורט הגדולות, מעבד ערב רב של נתוני ביצועים היסטוריים על אודות שחקנים וקבוצות, ואז מריץ עשרות אלפי הדמיות של משחקים בגין כל מפגש עתידי בין קבוצות. חטיבת המחקר של Samvo אוספת חלק מהמידע הזה. היתר מגיע מספקים שצמחו כדי לשרת את תעשיית הימורי הספורט הבריטית. המידע נכנס פנימה ומהעבר השני נפלטות הסתברויות.

טאנג מפקחת על כל הפעילות הזו. היא משמשת בפועל כמנכ"לית כאשר צ'אן הוא יו"ר מועצת המנהלים. טאנג קטנת הקומה והרזה היא ילידת הונג קונג ואמא לשניים. את התואר הראשון שלה בכלכלה ומתמטיקה עשתה ב-London School of Economics and Political Science. בימי המשחקים בסופי השבוע היא תמיד נמצאת במשרד. היום, לבושה בסקיני ג'ינס ונעליים שטוחות, היא מסייעת בניהול הימורים בהיקף של יותר מעשרה מיליון ליש"ט.

העובדה ש-Samvo החליטה להמר נגד קבוצות מהמרים כבדות אינה מדאיגה את טאנג או אנשים אחרים במשרד. ראשית, היא אומרת, Samvo מאוד זהירה והיא מפזרת סיכונים בין הימורים רבים במשחקים רבים בליגות רבות. במילים אחרות, תיק ההשקעות שלה מגוון. שנית, טאנג מאמינה מאוד במודל של Samvo, שצפה שליברפול תעמוד במרווח, העומד על שלושה רבעי הנקודה.

במונחים של טאנג, המודל מאמין שהשוק מתמחר שלא כהלכה ניצחון של ליברפול. בשעה שהיא מסבירה את זה, ליברפול כובשת שער. סוחר הנכסים סם פלמינג, שיושב מול המסך שלו מזה 14 שעות, צועק בשמחה. את השער כבש החלוץ דניאל סטרידג', ופלמינג קורא "הוא גאון!".

ההתלהבות של פלמינג אינה נובעת רק מהעובדה שגדלו הסיכויים ש-Samvo תרוויח כמה מאות אלפי ליש"ט: הוא במקור מליברפול. אשר להימור של Samvo, החשיבות של כל תוצאה היא זניחה, אומר פלמינג. מה שחשוב הוא הביצועים הכוללים של המודל על פני אלפי משחקים ועשרות אלפי הימורים לאורך עונה שלמה - היכולת לנצל תמחור מוטעה של משחקים על פני טווח ארוך. "העניין הוא להיות צודק יותר פעמים מאשר לטעות", אומר פלמינג.

במקרה הזה, לפחות. המודל פוגע במטרה. עם הישמע שריקת הסיום בווילה פארק, ליברפול מנצחת 0:1. אולם הניצחון מביא עימו רק שקט. הברוקרים והסוחרים של Samvo רכונים אל מסופיהם, והם עברו כבר למשחק הבא - ממש כמו הבוס שלהם.

למרות הצלחתו, צ'אן מאמין שעסקי תיווך ההימורים כפי שהם היום כבר מצויים מעבר לשיא. במקום זאת, הוא רוצה להקים פלטפורמת מסחר אלקטרונית בנפח גבוה שתהפוך את Samvo למקבילה של ICAP בתחום הימורי הספורט. ICAP היא ענקית התיווך שמאפשרת מסחר בין משקיעים גדולים וכך משמנת את גלגליהם של כמה מהשווקים הפיננסיים החשובים בעולם.

צ'אן, שנוסע לעתים קרובות בין לונדון לבין הונג קונג מולדתו, אומר שהוא עשה צעדים ראשונים - הוא כבר שכר מתכנתי מחשבים שמסוגלים לעמוד במשימה. הגיבור שלו, הוא אומר, הוא מייקל ספנסר, מנכ"ל ICAP. "הוא הקים את אחד משירותי המסחר האלקטרוני הגדולים בעולם", אומר צ'אן בהערצה. "והוא התעשר כל כך!".