היכולת של בנימין נתניהו לקבל החלטות הולכת ונחלשת

המירוץ לבחירתו של רובי ריבלין לנשיא המדינה רק חיזק את תחושת האי-נוחות מיכולת רה"מ לבחור אנשים, לשקול שיקולים ענייניים ולהימנע משיקולים אישיים של אגו, חשדנות וגחמות פרטיות ■ דעה - סטלה קורין-ליבר

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

1. יחי! יחי! יחי! יחי המפסיד הגדול בבחירות לנשיא המדינה! יחי ראש הממשלה שהקשר שלו עם אנשים והיכולת שלו לקבל החלטות הולכים ונחלשים. יחי בנימין נתניהו, שבמו פיו מסדר לעצמו לבלוע צפרדע אחר צפרדע.

2. מי כמו ראש הממשלה היה אמור להוביל, ובפועל אף לקבוע מי יהיה נשיא המדינה, נגיד בנק ישראל, רמטכ"ל ושרים בממשלה. אפשר אפילו לומר שראש ממשלה הוא כל-יכול, סופרמן בבחירת בעלי התפקידים הכי בכירים בכלכלה, בצבא ובממשלה. אמנם לפעמים צריך ללחוץ פה או לשכנע שם - אבל לראש ממשלה יש שפע נדיר של סוכריות לחלק תמורת היענות מלאה ומוחלטת לבחירותיו.

רק שנתניהו איבד את כל זה, והוא עשה את זה במו ידיו. אירועי המרוץ הנוכחי לנשיאות רק חיזקו את תחושת האי-נוחות ביכולתו לקבל החלטות הנוגעות לבני אדם, לבחור אנשים, כאלה שהוא עצמו יעריך, ישמע, יקשיב ויתייעץ איתם. באירוע אחר אירוע נחשפה אי יכולתו לשקול שיקולים ענייניים ולהיכנע, ככל הנראה, לשיקולים אישיים של אגו, חשדנות וגחמות פרטיות.

3. בממשלה הקודמת, בסוף 2010, קיבל נתניהו בעיניים עצומות, אפילו בשמחה על שחרורו מעול ההחלטה, את המלצת שר הביטחון אז אהוד ברק למנות את יואב גלנט לתפקיד הרמטכ"ל אחרי גבי אשכנזי. הוא ידע שזה אומר שבני גנץ, המועמד שנחשב בטוח, יעזוב את הצבא. הוא אף העביר את הבחירה בממשלה. אחר כך קרה מה שקרה, ואם היה בודק יכול היה לדעת את זה מראש - בוטל מינויו של גלנט, ובפברואר 2011 בא נתניהו לגנץ וביקש ממנו לעשות טובה ולחזור.

4. ואז באה פרשת קרנית פלוג. בינואר 2013 הודיע סטנלי פישר שבסוף יוני יסיים את כהונתו כנגיד בנק ישראל. נתניהו לא רצה את קרנית פלוג. עניינים של אידיאולוגיות כלכליות. נתניהו פתח את האטלס וחיפש בגלובוס. חיפש וחיפש, הסתבך עם יעקב פרנקל, נאלץ לבקש מפלוג למלא מקום, ורק באוקטובר, בלית ברירה, כרע ברך בבושה והציע לה את הטבעת. מאז הוא נאלץ לעבוד עם יועצת בכירה שהוא חושב הפוך ממנה.

5. בחירות לרשויות המקומיות, אוקטובר 2013: נתניהו, בדרכו שלו, לא הצליח להחליט על מועמד לראשות הבירה הנצחית, תענוג שכל ראשי הממשלה שקדמו לו אימצו ברצון. אף אחד לא התאים לעניינים החסויים שלו, וכך קרה שהוא נאלץ לבלוע את ההפסד הצורב של איש מפלגתו, מי שבחר בו פעם להיות המנכ"ל שלו, משה ליאון.

6. כבר כמה שנים ברור וידוע שהנשיא שמעון פרס יפרוש בתאריך מסוים וחד-משמעי. האם נתניהו חיפש מחליף? לא ממש. אף אחד לא נראה לו, בכל שם מצאו הוא וסביבתו פגם שמנע את הבחירה בו. חוסר היכולת להחליט הגיע לשיא, ובמקום החלטה הוא חיפש תרגילים - לדחות, למשוך, לבטל. בסופו של דבר נאלץ להודיע, בפה קפוץ ובעיניים קרות, שאיש מפלגתו רובי ריבלין הוא המועמד שלו, ולבסוף ריבלין ניצח.

7. איזה פתק שם נתניהו בקלפי? הכי מתאים לו פתק לבן. לא לפה ולא לשם.

8. יחי! יחי! יחי! יחי נשיא מדינת ישראל! לא הגיע הזמן לבטל את קריאת המלכות המיושנת והמגוחכת הזאת?