28 אלף בדיקות סמים בשנה נערכות לשחקני כדורגל בעולם

כל 736 השחקנים שישתתפו במונדיאל יעברו בדיקות, ואף ייקבע להם "דרכון ביולוגי" ■ פיפ"א תשקיע 250 אלף ד' בהטסה טרנס-אטלנטית של הבדיקות לשווייץ

דייגו מראדונה במונדיאל 1994 / צלם: רויטרס
דייגו מראדונה במונדיאל 1994 / צלם: רויטרס

המאבק של רשויות הספורט בשימוש בסמים עובר בחודשים האחרונים מבחן משמעותי, ששיאו יהיה במשחקי גביע העולם בברזיל שייצאו מחר לדרך. כל 736 שחקניהן של 32 הנבחרות שיגיעו לטורניר יעברו בדיקות לאיתור שימוש בסמים, וגם יעבירו בדיקות דם לקבוע את הרכב ה"דרכון הביולוגי" שלהם.

פיפ"א, שידעה מאבקים שונים אל מול הרשות הבינלאומית למניעת סימום בספורט (Wada), תעשה מאמצי-על ותשקיע סכומי עתק הנאמדים ביותר מרבע מיליון דולר, ע"פ אתר insideworldfootball, על מנת לשנע מברזיל למעבדות מתקדמות בלוזאן, שווייץ, דגימות שיילקחו משחקני הנבחרות, כדי לקבל תשובות תוך 48 שעות מאז נטילת הבדיקה. הפעולה הזו נועדה כדי לקבל תשובה מהירה לפני שכל אחת מהנבחרות יחלו במשחק הבא שלהן בשלבי הבתים או ההכרעה.

***

לפני 20 שנה, במונדיאל בארה"ב, החלה פיפ"א לבצע בדיקות סמים שיטתיות לכל השחקנים שהגיעו לגביע העולם. ההצלחה של המאבק בסימום באה לידי ביטוי בתפיסתו של דייגו מראדונה כשבגופו הסם הממריץ אפדרין. זו הייתה שירת הברבור של אחד מגדולי השחקנים אי-פעם, שכבר ב-1991 ספג השעיה מהליגה האיטלקית בגין שימוש בקוקאין, אבל גם הסימן לכך שהכדורגל ייאבק ברמאים. מראדונה טען טענות שונות על האופן בו הגיע הסם לגופו, אבל לא הכחיש שנטל אותו. בסרטו המופלא של אמיר קוסטריצה על שחקן הכדורגל הנערץ עליו, אמר מראדונה בחיוך מריר, שמכל שחקני הכדורגל באיטליה, רק הוא וחברו לנבחרת קלאודיו קאניג'ה נתפסו עם סמים בגופם, "כאילו כל השאר לקחו רק אספירין".

בניגוד לדעה הרווחת, הכדורגל, בהיותו ענף הספורט הפופולארי והמשפיע ביותר בעולם - הוא דווקא ענף הספורט שמתבצעות בו בדיקות סמים רבות, למעשה יותר מכל ענף אחר - כפי שעולה מהדוח האחרון של הרשות הבינלאומית למניעת סימום בספורט. על-פי הדוח, בשנת 2012 נערכו בעולם 28,008 בדיקות לכדורגלנים (שתן ודם) - מאבק שיטתי המראה שהגופים המנהלים את הענף פועלים על מנת להותיר את הענף נקי ממשפרי ביצועים. הבדיקות הנרחבות מצאו 315 דגימות עם שרידי סמים וחומרים אסורים - כ-1% בלבד מסך הבדיקות, נתון נמוך מאוד אפילו ביחס לכדורסל, שבו שיעור הנתפסים הוא 1.47% מהבדיקות (האופניים מציגים שיעור של 2.4% מסך הבדיקות, והרמת המשקולות 2.9% מסך הבדיקות), ונמוך מאוד ביחס לשיעור של 4.2% שנרשם בכדורגל לפני עשור.

בדיקות סמים בספורט
 בדיקות סמים בספורט

במשך שנים רבות פיפ"א הציגה קו לעומתי ביחס לענישה שיש לקבוע לשחקני הכדורגל שסרחו, נוכח הטענה שהיא זו שרוצה להכריע את העונש ולא הרשויות הבינלאומיות למאבק בסימום. הטענה המרכזית הייתה, שהשפעת הסם במקרה נקודתי בידי שחקן אחד שונה באופן מהותי מזו של שימוש בסמים בענף ספורט אישי, שבו לספורטאי יתרון מכריע ביחס ליריביו אם נטל חומר אסור. השיא היה לפני המשחקים האולימפיים באתונה 2004, כאשר פיפ"א הגיעה להבנה ששחקנים שייתפסו במשחקים האולימפיים עם חומרים אסורים לא יושעו מיידית לשנתיים, כפי שקרה בשאר ענפי הספורט - אלא היא זו שתשפוט אותם באופן נקודתי. פיפ"א והסוכנות הבינלאומית למניעת סימום בספורט ידעו עוד סיבובים של הורדות ידיים, אבל לבסוף פיפ"א הצטרפה לקוד הכללי של כל ענפי הספורט האולימפיים.

***

פיפ"א היא אמנם גוף העל של הכדורגל העולמי, אבל הפעילות הספורטיבית המתקיימת תחת חסותה הישיר הוא מצומצם ביותר (מונדיאל, גביע הקונפדרציות וגביע העולם לקבוצות), ולכן מספר הבדיקות שלה קטן מאוד ביחס לליגות המקומיות, ואפילו ביחס לזה של אופ"א - שמפעילה את הליגה האירופית והצ'מפיונס ליג. הלגלוג של מראדונה כנראה לא היה גחמה של כוכב שסרח, כי 12.6% מהבדיקות לאיתור סמים בכדורגל נערכות בליגות באיטליה, המדינה בה נערכות הכי הרבה בדיקות בענף. אופ"א ערכה לפני שנתיים 8.8% מהבדיקות, ואילו הליגה האנגלית שממנה יגיעו הכי הרבה שחקנים לברזיל - 6% מהבדיקות. ישראל לא תגיע למונדיאל, וגם בבדיקות הסמים אנחנו רחוקים מהצמרת העולמית עם 56 בדיקות בלבד (0.2% מסך הבדיקות בכדורגל בעולם).

פרופסור יירי דבוראק, קצין הרפואה של פיפ"א, הסביר כי החל ממארס ועד הגעתם לברזיל כל השחקנים הפוטנציאליים ב-32 הנבחרות עוברים בדיקות לאיתור סמים, ובדיקות אלה ירכיבו את "הדרכון הביולוגי". פיפ"א החלה השימוש בדרכון הזה בגביע העולם לקבוצות ב-2011, וכל שחקני הנבחרות שהשתתפו בשנה שעברה בגביע הקונפדרציות בו כבר עברו את התהליך. ה"דרכון הביולוגי" בעצם מקשיח את התנאים עבור הכדורגלנים: במקום לחפש את החומרים האסורים עצמם, הוא ממפה את הנתונים הגנטיים שלהם, כל מה שנדרש כדי "להפיל" אותם הוא לאתר שינוי קל בפרופיל ההורמונלי שלהם לאורך זמן.

בנוסף, בדיקות הדם שיילקחו מהשחקנים יישמרו במשך שמונה שנים בשווייץ, על מנת לאתר בעתיד חומרים שטרם התגלה כיצד ניתן למצוא אותם (כך ששחקנים יוכלו להיות מורשעים בשימוש בסמים בדיעבד).

פיפ"א וכל אוהדי הכדורגל מקווים שאף דגימה לא תימצא חיובית, לא כעת ולא בעתיד, כיוון שהסיבוך המשפטי שייווצר הוא מורכב מהחיזוי מי תזכה בגביע העולמי.